• Looo86

    Tips till kalas

    Hej, 


    vi ska ha kompis kalas för vår 2-åring och 4-åring. Vi slår ihop kalasen då dom fyller med bara en månads mellanrum och de flesta av deras kompisar är syskon så kändes smidigt. 
    vi kommer vara i en hyrd lokal och min fråga är nu hur man gör med aktivitet, tänker att dom är för små för uppstyrda lekar så bättre att låta dom leka fritt, men ska man ta med några leksaker då? Känns lite drygt att släpa det men man vill ju inte att det blir ?tråkigt? för att det inte finns nått att leka med. 


    hur hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Tips till kalas
  • rosesarewhite

    Vad är det för lokal? Det styr ju lite vilka aktiviteter som passar.

    Är det tex en gympasal så gör hinderbana av redskapen, ta med bollar osv.

    Är det en annan typ av lokal så funkar kanske inte bollar. Utklädningskläder, ritrulle och pennor (alla ritar på samma stora papper).
    Lite uppstyrda lekar kanske med det ni tar med er eller tex följa john, kom alla mina kycklingar, häxan kommer osv kanske funkar om ni inte är stenhårda på att reglerna ska följas.

  • Looo86

    Det är en bostadsrättsföreningens samlingslokal så inte så jätte mycket utrymme. men rita va en bra idé :) 

  • enmamma

    Ballonger vanliga eller med helium.
    Dansstopp eller bara springa runt till musik.

    Se till att det finns vatten till ungarna och kaffe till de vuxna.

  • Jemp

    Högtalare för tex dansstopp. 

    Ballonger även att leka med. 

    Några leksaker eller liknande är nog bra ja. 

  • Nattviol

    Rita ett favoritdjur på ett stoort papper men rita inte djurets svans. Sedan får de ha någon ögonbindel och snurra något varv och sedan sätta svansen på djuret. (tips är att ha typ kludd (häftmassa) på svansen och markera barnens träffar). 

    4-åringarna kommer fixa det galant och jag tror även 2-åringarna gör det. 

    Går ju att variera till annat. Rita Barbies ansikte så får de sätta munnen på rätt ställe. Bamse och så får de sätta fast Bamses luva osv. 

    Ha ett par lekar förberedda så ser ni om ni behöver använda dem eller inte. 

    Större barn brukar tycka det är kul att köra snurra flaskan för att öppna paketen. Då sitter man i en ring och snurrar en flaska. Den som flaskan pekar på får lämna över sitt paket till födelsedagsbarnet som får öppna det. Turtagning och väntan är dock kanske inte för de små.

  • Tow2Mater

    Gör en stor pinjata - En dekorerad figur gjord av papper fylld med smågodis upphängd i taket, och så får barnen turas om att slå den ett slag med baseballträ, tills den till slut går sönder och allt godiset ramlar ner över golvet.

    en.wikipedia.org/wiki/Pi%C3%B1ata

  • Eurydike

    Vi hade trollkalas när jag gick på dagis och det var SÅ kul. Alla fick en svans (ett rep som var knutet i ena änden) och så hade vi en tårta med kottar på. Kanske några fräknar i ansiktet eller röda kinder och näsa. Mer än så behövdes inte för att få till den rätta trolska stämningen. När vi åt tårtan satt vi under ett bord med ett grått lakan över. Det var förstås grottan i trollberget 🧌🎂

Svar på tråden Tips till kalas