• Anonym (Förstår inte)

Hur hade du gjort ekonomi fråga

Du har en högre befattning på ditt jobb som du slitit för att nå. Du går in i väggen för slitet där och privat för barn som har diagnoser av olika slag och har miljontals (känns det som) anpassningar, möten och läkarbesök. Efter sjukskrivningen är facket inblandat eftersom jobbet vill bli av med dig som nu är en belastning. Chefen har gjort detta tydligt och att facket säger då om dem sparkar dig på ex. 50% får du bara a kassa på dem %.
    Tanken var efter talat med chefen att gå ner i tjänst men facket tycker det är dumt mot dig själv ekonomiskt för din sgi exempelvis blir väldigt låg då när du vet du behöver vara hemma mer för barnens skull kommande åren. Jobbångesten (och din chef) tjatar sönder dig för detta är inte hållbart i längden. Facket säger det är mer ekonomiskt för dig själv att säga upp dig för då skyddar du din höga sgi än att gå back. Eller att du går ner från din högre position och behåller 100% tjänst men får tjänstledigt för det skulle inte kosta företaget och du får behålla sgi. Tjänstledigt då de % jag inte har möjlighet att jobba för att kunna vara hemma med barnen och då ditt sämre mående du behöver jobba på en bra tid framöver. 

Hur hade du gjort .?! 

• Svar på tråden Hur hade du gjort ekonomi fråga
  • Anonym (Chef)

Skulle det funka att jobba 100% i ett lugnare jobb?
    Hur mycket går det att gå ner i disponibel inkomst utan att det blir kris? 

• Anonym (Hin håle)

Svår fråga, du får göra det som i slutändan är bäst för dig och din familj. 
    Jag sitter i en likande sits minus det där med att väggen inte riktigt är där....
    Byter jag tjänst till något som är lättare att anpassa och som inte kräver lika mycket av mig går jag ner mellan 20-25% i lön. 
    Skulle jag då bli sjukskriven på den lönen, ja då står jag inför en rejäl inkomstsänkning. 

Än så länge står jag ut....

• Anonym (Fd chef)

Spontant, släpp inte heltid. Särskilt inte om du är ensamstående (?) med försörjningsansvar. Har du någon att ta stöd av? Förälder, syskon, vän?

• Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Chef) skrev 2023-09-12 08:08:20 följande:

Skulle det funka att jobba 100% i ett lugnare jobb?
    Hur mycket går det att gå ner i disponibel inkomst utan att det blir kris? 

Nej det har inte bara med jobbet i sig att göra utan mycket ligger på att barnen behöver mer tillsyn hemma osv. En sak som kommer behövas stöttas upp med i en lång tid framöver, vi snackar år. Ex barn med svåra diagnoser som ger extrem ångest oro osv. Vill inte sätta jobbet i skiten för sägs det rätt ut , men vill inte heller gå i personlig konkurs för rädda dem så att säga 
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2023-09-13 08:11:21 följande:
    Nej det har inte bara med jobbet i sig att göra utan mycket ligger på att barnen behöver mer tillsyn hemma osv. En sak som kommer behövas stöttas upp med i en lång tid framöver, vi snackar år. Ex barn med svåra diagnoser som ger extrem ångest oro osv. Vill inte sätta jobbet i skiten för sägs det rätt ut , men vill inte heller gå i personlig konkurs för rädda dem så att säga 
    Funkar det med nya jobbet att jobba deltid? Om nej måste du ha en annan tjänst. Kolla med fk om olika typer av stöd för barn med särskilda behov.

Ser som enda lösning på sikt är att du jobbar deltid med ett jobb där det funkar samt antingen har tjänstledig på resterande tiden eller stöd från fk.

Du måste ha en långsiktig lösning, arbetslöshet eller sjukskrivning är inte det

Svar på tråden Hur hade du gjort ekonomi fråga