• Anonym (Nystart)

Vad finns det för stressfria jobb?

Har tidigare haft ett inte särskilt välbetalt men kreativt utmanande jobb med viss status. Ett "fint" jobb, tycker många. Jag tyckte länge mycket om det, men efter en vända i väggen har jag tröttnat och mår inte längre bra av det. Jag vill jobba med något helt annat, åtminstone ett tag.

Vad finns det relativt stressfria jobb?

Med stress menar jag:
    - mycket höga krav på produktion och att generera vinst
    - stora krav på tillgänglighet för arbetsgivaren
    - ansvar för andra människor och väldigt mycket interagerande med många andra människor.

Att det är mycket att göra och ett högt tempo gör inget i sig. Men det ska vara rimlig arbetsbelastning, jag ska kunna koppla bort jobbet helt när jag slutat och det får gärna vara något av mer praktisk karaktär. Det ska inte handla mycket om prestige.  Lönen är väl inte oväsentlig men jag inbillar mig inga fantasisummor.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vad finns det för stressfria jobb?
  • Anonym (stresstest)

I dagens Sverige där alla organisationer är slimmade till max och vi går mer och mer mot en arbetsmarknad och rätts- och välfärdssamhälle som liknar USAs? 

Inga.

• Hjelm

Jag hatar att behöva säga det - det gör jag verkligen - men jag tvivlar på att det finns några branscher eller yrken alls i dag som inte är stressiga i någon mån. Till och med verksamheter som inte ska vara vinstdrivande präglas av stora nedskärningar och mängder sjukskrivningar. 

Tror det bästa man kan göra ändå är att försöka jobba med något som man tycker är intressant och kul, mitt i stressen. 

• Anonym (Nystart)

Jo jag fattar att det nog inte finns några jobb som är helt stressfria. Därför jag skrev "relativt" stressfria och som inte innebär den typ av stress som jag mått dåligt av tidigare. 

• Postman

Det enda skulle väl vara Samhall då tänker jag mig. I övrigt nej stressfria arbeten finns tyvärr inte. Allt idag är slimmat så vi har en väldigt stressig och hetsig miljö där alla bara arbetar kortsiktigt. Tyvärr.  

• Anonym (Städare)

Mitt jobb passar bra in på dina kriterier. Det är mycket att göra och man måste hålla ett högt tempo, men man får för det mesta hållas med sitt utan att någon annan lägger sig i.

• Hjelm

Bibliotekarie kan jag i och för sig tänka mig är ganska stressfritt. I alla fall är ju själva miljön lugn.

• Anonym (M)

Samhall som någon tidigare skrivit. Jobba i klädbutik som t ex Dressman, Cubus eller Lindex. Här i min stad är det knappt en människa i dessa butiker och de anställda står och pratar nöjen med varandra. Sen är frågan hur utvecklande det är.

Själv har jag ett stressigt jobb visst krav att gå med vinst. Känner inte att det är det jag vill göra hela livet så hänger med i den här tråden. 

Men i övrigt tror jag inte det finns några stressfria jobb än dom som nämnts.

• Tow2Mater

Tror det varierar mellan olika arbetsgivare. Så hitta en arbetsgivare där du har mer flexibilitet med tider och tillgänglighet, men i gengäld kanske inte lonen är på hogsta nivån utan där får du ju då forvänta dig lite mindre. Krav på viss vinst har väl alla idag, inget foretag kan overleva om de går med forlust.

• Anonym (Isa)

Jag har arbetat som behandlingspedagog på flera olika ställen där det varit väldigt lugnt. Jag har också ursprungligen ett kreativt arbete med mycket press att leverera resultat. Men valde att gå en yrkesutbildning till behandlingspedagog för att prova på nåt annat. 
    Om man väljer att arbeta på tex ett boende med inte så stor omsättning på klienter och personal så tyckte jag det var väldigt roligt och utvecklande att få arbeta som. Jag fick använda min kreativa sida mycket eftersom jobbet handlade mycket om problemlösning. Men så finns det förstås många arbeten inom det yrket som är väldigt stressiga också, vanligt med  underbemanning osv. Och så är det ju ett socialt arbete, så om du inte vill träffa folk alls så passar det ju inte. 

Svar på tråden Vad finns det för stressfria jobb?