• Anonym (Jessica)

Bostadsbidrag 18+

Jag är ensamstående och har sjukersättning (förtidspensionär). Har ett barn som fyllt 18 år, som söker jobb, som bor hemma hos mig på heltid. Har tidigare fått underhåll o bostadsbidrag, men efter gymnasiet får jag inga pengar från nåt av de hållen. Det gör att jag får flera tusen kr mindre i månaden nu.

Kan min tonåring få bostadsbidrag för att fortsätta bo hemma hos mig, som vanligt? Hur/vem sätter hyra som hen ska betala i så fall? 

Vore snällt om jag kan få svar av nån som vet, som har egna vuxna barn som bor hemma och sitter i ungefär samma sits. 

• Svar på tråden Bostadsbidrag 18+
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-10 23:11:24 följande:
    Bostadsbidrag 18+

Jag är ensamstående och har sjukersättning (förtidspensionär). Har ett barn som fyllt 18 år, som söker jobb, som bor hemma hos mig på heltid. Har tidigare fått underhåll o bostadsbidrag, men efter gymnasiet får jag inga pengar från nåt av de hållen. Det gör att jag får flera tusen kr mindre i månaden nu.

Kan min tonåring få bostadsbidrag för att fortsätta bo hemma hos mig, som vanligt? Hur/vem sätter hyra som hen ska betala i så fall? 

Vore snällt om jag kan få svar av nån som vet, som har egna vuxna barn som bor hemma och sitter i ungefär samma sits. 

ungdomen kan få socialbidrag om hen är aktivt arbetssökande och inskriven på AF. Kan även få aktivitetsstöd efter att ha varit inskriven på AF tillräckligt länge.. Inget bostadsbidrag dock. 

Du själv kan ev få bostadstillägg, men bara beräknat på halva hyran då din ungdom räknas som vuxen och självförsörjande.
  • Anonym (S)

Hej
    Nej, din ungdom kan inte få bostadsbidrag för sitt inneboende hos dig.

Du kan ansöka om bostadstillägg hos FK men storleken påverkas av att ungdomen bor hos dig.

Du har inte längre någon försörjningsplikt.
    Som Kim skriver så kan din ungdom ansöka om försörjningsstöd hos kommunen medan hen löser sin situation, förutsatt att hen inte har några tillgångar och även aktivt söker jobb. Hen kan då bidra med pengar till mat och gemensamma kostnader som förbrukningsvaror.

Rent generellt får vuxna barn som bor kvar hos föräldern efter gymnasiet inte något bidrag till hyra men eftersom du får mindre bostadstillägg kan de kanske gå med på att bevilja hyreskostnad. Ni måste skriva kontrakt.

Svar på tråden Bostadsbidrag 18+