min dotter fotbollslag
hej. min dotter har ett fotbollslag där jag tycker att dom lägger ribban väldigt högt. är man inte med på varje träning och deltar i alla matcher utesluts man. vad hände med lek och skoj. någon som upplever detsamma?
hej. min dotter har ett fotbollslag där jag tycker att dom lägger ribban väldigt högt. är man inte med på varje träning och deltar i alla matcher utesluts man. vad hände med lek och skoj. någon som upplever detsamma?
Håller med,det ska elitsatsa direkt.
Min dotter spelade handboll i 4 år sedan blev det större krav i skolan ( vilka hon ville klara) och högre krav och satsningar på handbollen.
Den ekvationen gick inte ihop, tråkig utveckling att man inte kan spela för att det är kul, bra motion, laganda och gruppkänsla.
Fint att höra att vi inte är ensamma . Har ni som haft barn som levt under hög träningspress upplevt att era barn mått dåligt eller bra utav det?
Utesluts de ut laget? Är det mågot som verkligen är ok från klubbens sida?
Mitt barn spelade i den åldern i en klubb där tränarna elitsatsade. Alla var välkomna men de som var bäst fick åka åå föer cuper och spela fler matcher. Helt okopplat till träningsstatistiken, många av de bästa spelarna hade faktiskt väldigt låg närvaro.
Men det var helt emot klubbens riktlinjer. Fast klubben var ju också stolta över att ha ett sådant bra lag. Men när alla tränare som motsatre sog inriktningem hade slutat i protest och tagit med sig sina barn till andra klubbar gick de äntligen in och krävde att klubbens riktlinjer följdes.
Sedan är det ju rimligt att ha vissa krav på träningsnärvaro för att spela match. Högre för de som satsar på att spela på de svårare nivåerna pch lägre för de som är nöjda med att spela på de lägre nivåerna (Stockholm har nivåindelade serier och oftast fler än ett lag i seriespel från varje klubb). Men också viktigt att de som "ger" lika mycket får spela lika mycket match oavsett vilken nivå man ligger på.
Jag tycker det är rimligt att man inte får spela match om man inte tränar. Det är svårt att bygga ett lag om lagspelarna inte tränas ihop. En spelare som inte är med på träningen missar ju saker som de andra övar på. Det handlar ju om att bygga ett lag.
Sedan kan jag tycka att det är hårt med att man måste vara med varje träning som 11-åring. Minst 1 gång per vecka är ett minimum för att vara med på matchen samma vecka.
Det finns sporter som är betydligt värre med träningen. Konståkning är ofta 3-4 pass per vecka (minst) när du är 11 år.
11 är en lurig ålder. Det finns många som faktiskt vill ha ledigt och chilla lite grand och andra som inser att man kan bli proffs i sporten. Det är en svår balansgång.
11 är en lurig ålder. Det finns många som faktiskt vill ha ledigt och chilla lite grand och andra som inser att man kan bli proffs i sporten. Det är en svår balansgång.
Hej Sara!
Klubben ska underlätta andra idrotter (och andra fritidsintressen kan man tycka) - inte straffa dem. Lyssna gärna på fotbollförbundets podd om ungdomsfotboll och påverka klubben.
svff.svenskfotboll.se/nyheter/2021/09/podden-nivaindelning---for-tranarens-eller-barnens-basta/
Läs även deras dokument spela lek lär.