• Sara5700

min dotter fotbollslag

hej. min dotter har ett fotbollslag där jag tycker att dom lägger ribban väldigt högt. är man inte med på varje träning och deltar i alla matcher utesluts man. vad hände med lek och skoj. någon som upplever detsamma? 

• Svar på tråden min dotter fotbollslag
  • AnnaSturesson
    Sara5700 skrev 2023-09-09 22:24:59 följande:
    min dotter fotbollslag

hej. min dotter har ett fotbollslag där jag tycker att dom lägger ribban väldigt högt. är man inte med på varje träning och deltar i alla matcher utesluts man. vad hände med lek och skoj. någon som upplever detsamma? 

Det vanliga är att man kallar de som varit på träningar under veckan till helgens matcher. Varför är hon inte med på alla träningar?
  • Anonym (J)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-09-10 13:48:16 följande:

Håller med,det ska elitsatsa direkt.
    Min dotter spelade handboll i 4 år sedan blev det större krav i skolan ( vilka hon ville klara) och högre krav och satsningar på handbollen.
    Den ekvationen gick inte ihop, tråkig utveckling att man inte kan spela för att det är kul, bra motion, laganda och gruppkänsla.

Det brukar vara så att ungdommar som idrottar är de som har bäst betyg. 
    Det är inget problem att hålla på med idrott och samtidigt klara skolan bra. Gäller att planera läxläsning mm..
  • Anonym (Mamman)
    AnnaSturesson skrev 2023-09-10 21:08:08 följande:
    På många orter har man något som kallas samsyn, DVS att man lägger träningar mm så att man kan hålla på med flera idrotter,

www.rfsisu.se/distrikt/varmland/vi-arbetar-med/barn--och-ungdomsidrott/samsyn-varmland
    Det är inte det som är problemet. Problemet är att mitt barn inte vill vara uppbokad 5-6 dagar i veckan, redan nu. Hon vill ha tid att leka, läsa, göra spontana saker, gå på kalas och vara ledig också. Och det går inte, om hon ska vara uppbunden på fotboll tre gånger i veckan redan nu. 
  • AnnaSturesson
    Anonym (Mamman) skrev 2023-09-10 21:19:54 följande:
    Det är inte det som är problemet. Problemet är att mitt barn inte vill vara uppbokad 5-6 dagar i veckan, redan nu. Hon vill ha tid att leka, läsa, göra spontana saker, gå på kalas och vara ledig också. Och det går inte, om hon ska vara uppbunden på fotboll tre gånger i veckan redan nu. 
    Samsyn innebär även att på sommaren har forboll förtur och på vintern har innomhusidrotter som basket och innebandy förtur.

Även om man det är fotbolls träning året runt så ska man prioritera vinteridrotten på vintern.

två träningar i veckan + match låter helt normalt för 11-åringar.
  • Anonym (Mamman)
    AnnaSturesson skrev 2023-09-10 21:26:56 följande:
    Samsyn innebär även att på sommaren har forboll förtur och på vintern har innomhusidrotter som basket och innebandy förtur.

Även om man det är fotbolls träning året runt så ska man prioritera vinteridrotten på vintern.

två träningar i veckan + match låter helt normalt för 11-åringar.
    Nu är min dotter sju år och inte 11. 
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (J) skrev 2023-09-10 21:13:21 följande:
    Det är inget problem att hålla på med idrott och samtidigt klara skolan bra. Gäller att planera läxläsning mm..
    Hon blev stressad och började att få ångest av alla skoluppgifter och utökade träningarna + matcher ?som hon sade - jag har inte tänkt bli handbollsproffs, skolan går före.
    Tre år senare, skolan går lika bra som innan men med mindre stress. Tränar på gym så där får hon motionen.
    Saknade handbollen i två år men mår bra idag, det är viktigast.
  • Anonym (g)
    Anonym (J) skrev 2023-09-10 21:13:21 följande:
    Väldigt generell syn på något som långt ifrån alltid är så enkelt
  • Anonym (J)
    Anonym (g) skrev 2023-09-10 21:52:10 följande:
    Väldigt generell syn på något som långt ifrån alltid är så enkelt
    Vad menar du med det?

Den strukturerade fritiden, med aktiviteter som att spela i ett fotbollslag eller sjunga i kör, ger positiva effekter på ungas betyg, utbildningsambitioner och hälsa. Resultaten kvarstår även när hänsyn tas till klassbakgrund, etnicitet och andra egenskaper. Det skriver fem forskare på DN Debatt. En av forskarna är Linnéuniversitetets Torbjörn Forkby, professor i socialt arbete.

lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2020/barn-som-deltar-i-organiserad-idrott-lyckas-battre-i-skolan/
  • Sara5700

Fint att höra att vi inte är ensamma . Har ni som haft barn som levt under hög träningspress upplevt att era barn mått dåligt eller bra utav det? 

• Anonym (Abc)

Utesluts de ut laget? Är det mågot som verkligen är ok från klubbens sida?

Mitt barn spelade i den åldern i en klubb där tränarna elitsatsade. Alla var välkomna men de som var bäst fick åka åå föer cuper och spela fler matcher. Helt okopplat till träningsstatistiken, många av de bästa spelarna hade faktiskt väldigt låg närvaro.

Men det var helt emot klubbens riktlinjer. Fast klubben var ju också stolta över att ha ett sådant bra lag.  Men när alla tränare som motsatre sog inriktningem hade slutat i protest och tagit med sig sina barn till andra klubbar gick de äntligen in och krävde att klubbens riktlinjer följdes. 

Sedan är det ju rimligt att ha vissa krav på träningsnärvaro för att spela match. Högre för de som satsar på att spela på de svårare nivåerna pch lägre för de som är nöjda med att spela på de lägre nivåerna (Stockholm har nivåindelade serier och oftast fler än ett lag i seriespel från varje klubb). Men också viktigt att de som "ger" lika mycket får spela lika mycket match oavsett vilken nivå man ligger på. 

• Anonym (Sofie)

Jag tycker det är rimligt att man inte får spela match om man inte tränar. Det är svårt att bygga ett lag om lagspelarna inte tränas ihop. En spelare som inte är med på träningen missar ju saker som de andra övar på. Det handlar ju om att bygga ett lag. 

Sedan kan jag tycka att det är hårt med att man måste vara med varje träning som 11-åring. Minst 1 gång per vecka är ett minimum för att vara med på matchen samma vecka. 

Det finns sporter som är betydligt värre med träningen. Konståkning är ofta 3-4 pass per vecka (minst) när du är 11 år. 

11 är en lurig ålder. Det finns många som faktiskt vill ha ledigt och chilla lite grand och andra som inser att man kan bli proffs i sporten. Det är en svår balansgång. 

• Mrs Moneybags
    Sara5700 skrev 2023-09-09 22:24:59 följande:
    min dotter fotbollslag

Det är ofta så att man måste delta i träningen för att kunna vara med på matchen för att de går igenom taktik mm inför matcherna. Men det brukar inte gälla varenda träning, såvida din dotter inte hoppar över en träning i veckan regelbundet.
    Anonym (J) skrev 2023-09-11 21:40:37 följande:
    Vad menar du med det?

Den strukturerade fritiden, med aktiviteter som att spela i ett fotbollslag eller sjunga i kör, ger positiva effekter på ungas betyg, utbildningsambitioner och hälsa. Resultaten kvarstår även när hänsyn tas till klassbakgrund, etnicitet och andra egenskaper. Det skriver fem forskare på DN Debatt. En av forskarna är Linnéuniversitetets Torbjörn Forkby, professor i socialt arbete.

lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2020/barn-som-deltar-i-organiserad-idrott-lyckas-battre-i-skolan/
    Då kan jag verkligen rekommendera TS dotter att sjunga i kör jämfört med att idrotta, eftersom sång inte har samma tävlingsmoment inbyggt och inte alls samma hets som fotboll. 

Sedan är det väl så att de barn som har förmågan att jonglera fritidsaktiviteter och skola självklart är mer framgångsrika på alla plan. Det där gäller ju vuxna också, de som är VD:ar mm har ofta många fritidsintressen där de är engagerade. Alla är dock inte ämnade för den typen av liv och livsstil. Som förälder har nog de flesta målet att barnet ska må bra i vardagen och inte känna onödig stress. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-09-13 10:37:23 följande:

11 är en lurig ålder. Det finns många som faktiskt vill ha ledigt och chilla lite grand och andra som inser att man kan bli proffs i sporten. Det är en svår balansgång. 

I min gamla förening har de två stora grupper, ett dam- och ett herrlag, som spelar motionsfotboll. De grupperna är dock från 15 år, men otroligt populära. Jag kan mycket väl tänka mig att även yngre barn och tonåringar skulle kunna vara intresserade av det. Dvs, spela för att det är kul, för motionen och för umgänget, men inte för att bli bäst. 
  • Anonym (Sofie)
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-13 10:52:50 följande:
    Då kan jag verkligen rekommendera TS dotter att sjunga i kör jämfört med att idrotta, eftersom sång inte har samma tävlingsmoment inbyggt och inte alls samma hets som fotboll. 
    Du har aldrig sjungt i kör va? Visst är det inte stressigt på samma sätt och sällan tävlingsmoment. Men med en körövning per vecka kan jag lova dig att man missar otroligt mycket om man är borta! 

Sjungt i kör sedan jag var 10 år, både rena amatörkörer till semi-proffisionella körer. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-09-13 10:54:39 följande:
    I min gamla förening har de två stora grupper, ett dam- och ett herrlag, som spelar motionsfotboll. De grupperna är dock från 15 år, men otroligt populära. Jag kan mycket väl tänka mig att även yngre barn och tonåringar skulle kunna vara intresserade av det. Dvs, spela för att det är kul, för motionen och för umgänget, men inte för att bli bäst. 
    Ja! Det vore toppen i många föreningar! Här vet jag att lokala simklubben har rena träningsgrupper utan tävling. Så himlans bra.

Fler sporter borde ta efter helt klart. 
  • Anonym (Abc)
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-13 10:52:50 följande:
    Det är ofta så att man måste delta i träningen för att kunna vara med på matchen för att de går igenom taktik mm inför matcherna. Men det brukar inte gälla varenda träning, såvida din dotter inte hoppar över en träning i veckan regelbundet.
    Anonym (J) skrev 2023-09-11 21:40:37 följande:
    Vad menar du med det?

Sedan är det väl så att de barn som har förmågan att jonglera fritidsaktiviteter och skola självklart är mer framgångsrika på alla plan. Det där gäller ju vuxna också, de som är VD:ar mm har ofta många fritidsintressen där de är engagerade. Alla är dock inte ämnade för den typen av liv och livsstil. Som förälder har nog de flesta målet att barnet ska må bra i vardagen och inte känna onödig stress. 
    Jag tycker det är viktigt att det finns utrymme att regelbundet bara vara med på 1-2 träningar även om laget som helhet tränar 3 gånger i veckan. Och det säger jag både som fd tränare och som förälder till ett barn som numera "typ elitsatsar".

I mitt barns klubb som är nu så finns det ett "akademilag" och en breddtrupp.

Akademilaget tas ut varje höst och är inte statiskt (nya spelare kan komma in under året och det är samarbete med breddlaget för de spelare som är på väg tillbaka efter sjukdom/skada eller helt enkelt inte riktigt platsar i matchtruppen). Där är krav på träningsnärvaro, men helt ok att hoppa över träning för att man nåste plugga. 

I breddlaget finns inte det kravet utan där är det många som bara är med på 1 av 3 träningar i veckan. Dock så har även breddlaget två nivåer där de som aspirerar på att komma med i akademilaget eller vill spela i breddlagets förstalag har ett närvarokrav. Men för de som bara vill sparka boll och ha kul så finns det också plats. Men det går ju inte att bara spela match, men absolut ok att missa två tränignar i veckan för att man kanske håller på med någon annan idrott eller en träning i veckan helt utan annan anledning att man inte vill träna så mycket. Det uttalade närvarokravet för de är en gång i veckan och då får man vara med kanske varannan match med det.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Abc) skrev 2023-09-13 12:41:03 följande:
    I breddlaget finns inte det kravet utan där är det många som bara är med på 1 av 3 träningar i veckan. Dock så har även breddlaget två nivåer där de som aspirerar på att komma med i akademilaget eller vill spela i breddlagets förstalag har ett närvarokrav. Men för de som bara vill sparka boll och ha kul så finns det också plats. Men det går ju inte att bara spela match, men absolut ok att missa två tränignar i veckan för att man kanske håller på med någon annan idrott eller en träning i veckan helt utan annan anledning att man inte vill träna så mycket. Det uttalade närvarokravet för de är en gång i veckan och då får man vara med kanske varannan match med det.
    Det låter ju superbra och som ett bra sätt att behålla barn och unga i rörelse!
Svar på tråden min dotter fotbollslag