• Anonym (Nyfiken)

Betala el för hyresrätt man ej bor i under uppsägningstiden?

Hyr(de) ett hus av en privat hyresvärd. Flyttade innan uppsägningstidens slut (vilket är om 1,5 månad) då nya är på väg in (vet dock inte datum), och hyresvärden kräver nu att vi fortsätter betala elen i huset tills dess att nästa hyresgäst flyttat in, trots att vi inte bor där.
    Denne menar på att om något går sönder under tiden huset står strömlöst så blir vi skyldiga att ersätta. 
    Vi vill såklart göra rätt för oss, men vill veta först om det är ett rimligt krav hyresvärden har? 

• Svar på tråden Betala el för hyresrätt man ej bor i under uppsägningstiden?
  • Anonym (?)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-09-09 15:27:48 följande:
    Elen ingår inte i hyran som vi fortsätter att betala som vanligt till dess att nya hyresgästen kommer. Så, vi måste i så fall teckna ett till elavtal eftersom det vi hade har flyttat med oss.  
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-09-09 15:31:26 följande:
    Har för mig att det inte stod något om el, men behöver nog vara helt säker. Privat hyresvärd är inte en privatperson, utan ett mindre företag som hyr ut bostäder i en mindre byhåla. Och det är förstahandskontrakt. Vi betalar hyran som vanligt tills dess att nya hyresgästen kommer. 
    Är det muntligt överenskommet att elen inte ska ingå i hyran? Oavsett så ska betala under uppsägningstiden, även muntliga avtal gäller och det är ert eget val att flytta i förtid.

• Anonym

Men asså vad tror du att uppsägningstid är för något?
    Bara ett meningslöst ord på pappret?

• Anonym (Edits)

Vad är det som kan gå sönder utan el nu menar de?
    Det är väl bara att öppna kylskåp och frys så det inte börjar lukta.

Självklart ska ni betala för elen om det finns el i lägenheten pp ert abonnemang, men har ni flyttat elen och ingen el finns, så finns det ju heller ingen räkning att betala.

Och INGA rör kommer frysa sönder nu, tex i hyreslägenheter sätts ju inte värmen på förrän det blir tillräckligt kallt ute, kanske mitten på oktober någon gång.

Så oroa dig inte ts om det står utan el, inget kommer gå sönder.

• Sunflora
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-09-09 15:27:48 följande:
    Elen ingår inte i hyran som vi fortsätter att betala som vanligt till dess att nya hyresgästen kommer. Så, vi måste i så fall teckna ett till elavtal eftersom det vi hade har flyttat med oss.  
    Nej, det måste ni inte. Väljer man inte elbolag kommer nätleverantören välja ett åt er det brukar vara ett ofördelaktigt avtal men eftersom det rör sig om så kort tid och minimalt med el lär gå åt när ingen bor där så hade jag kört på det. 
  • Anonym (Kl)

Behåll nyckeln till sista dagen så de inte hyr ut dubbelt. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Lag) skrev 2023-09-09 15:48:52 följande:
    Tack! Då är det tre månader som gäller. Anledningen till att jag frågade är att det är vanligt att folk använder begreppet privat hyresvärd när de egentligen menar privatperson. Många vet inte att privat hyresvärd betecknar ett företag som hyr ut, men som inte är ett bostadsbolag i offentlig regi. De vet ofta inte heller att det är skillnad på att hyra i andra hand och att hyra en bostad som en privatperson äger.

För att svara på din fråga så är bostaden din att förfoga över under uppsägningstiden. Det är då även ditt ansvar att se till att bostaden är i det skick som förväntas. Att du valt att flytta ut i förväg spelar ingen roll. Det är alltså du som ska se till att inget går sönder. Innebär det att det måste finnas el för att saker inte ska gå sönder är det alltså du som ska betala för det.
    Tack för svar! 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-09 17:18:11 följande:

Vad är det som kan gå sönder utan el nu menar de?
    Det är väl bara att öppna kylskåp och frys så det inte börjar lukta.

Självklart ska ni betala för elen om det finns el i lägenheten pp ert abonnemang, men har ni flyttat elen och ingen el finns, så finns det ju heller ingen räkning att betala.

Och INGA rör kommer frysa sönder nu, tex i hyreslägenheter sätts ju inte värmen på förrän det blir tillräckligt kallt ute, kanske mitten på oktober någon gång.

Så oroa dig inte ts om det står utan el, inget kommer gå sönder.

Nej, det var lite vår tanke. Helt förståeligt om deras oror varit under vintertid, men just nu?
    Vi kommer såklart göra det som är rätt, men var ändå tvungen att kolla först om vad som gällde. 
    Uppsägningstid gäller ju hyra och boende, inte el, enligt vårt avtal iaf. 
  • EpicF
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-09-09 23:20:36 följande:
    Nej, det var lite vår tanke. Helt förståeligt om deras oror varit under vintertid, men just nu?
    Vi kommer såklart göra det som är rätt, men var ändå tvungen att kolla först om vad som gällde. 
    Uppsägningstid gäller ju hyra och boende, inte el, enligt vårt avtal iaf. 
    Elen ingår vanligen i boendekostnader. Antingen i själva hyran eller utnom hyran. Oavsett så är det endel av bostadskostnaderna och också endel av det man betalar under uppsägningstiden.  
  • Anonym (Edits)
    EpicF skrev 2023-09-10 12:52:31 följande:
    Elen ingår vanligen i boendekostnader. Antingen i själva hyran eller utnom hyran. Oavsett så är det endel av bostadskostnaderna och också endel av det man betalar under uppsägningstiden.  
    om ts har sagt upp sitt abonnemang så finns det ju dock ingen räkning att betala.

Inga rör kan heller frysa sönder om huset står utan el i oktober.
  • EpicF
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-10 13:00:16 följande:
    om ts har sagt upp sitt abonnemang så finns det ju dock ingen räkning att betala.

Inga rör kan heller frysa sönder om huset står utan el i oktober.
    Nej, det är klart inga rör kan frysa. Men om man ska betala el även under uppsägningen, som i sig inte är ovanligt eller orimligt, så får ha två aboemang under tiden. 
  • Anonym (Edits)
    EpicF skrev 2023-09-10 13:08:30 följande:
    Nej, det är klart inga rör kan frysa. Men om man ska betala el även under uppsägningen, som i sig inte är ovanligt eller orimligt, så får ha två aboemang under tiden. 
    Fast ts behöver inte ha el i lägenheten i sitt namn under uppsägningstiden om hon inte vill.

Om värmen ingår i hyran så ska hon såklart betala den via hyran.

Om uppvärmning och hushållsel går på eget abonnemang och ts väljer att inte ha något abonnemang så finns det ju inget att betala.

Hyresvärden har ingen rätt att gå in i ts hyresrätt så de behöver inte ens veta att ingen el finns där.
  • Anonym (Edits)

Det blir ju väldigt bakvänt att säga: du måste betala elen så därför måste du ta ett abonnemang för att betala elen.

Det finns ju ingen el att betala om det inte finns något abonnemang.

När jag flyttade in i min senaste lägenhet stod den utan el i 2 veckor, för det var först då jag flyttade dit mitt abonnemang och flyttade in i den. Det var ju inget värden behövde bry sig om, jag betalade ju min hyra till dem. Elräkningen går till elbolaget och inte till värden.

Värden förlorar INGET på att huset står utan el i någon månad. Inget kommer hända. Inget kommer gå sönder. Hade det varit smällkalla vintern hade ts såklart fått ha dubbelt abonnemang ett tag för att inget skulle frysa sönder.

Vill värden däremot att el alltid ska finnas är det bättre att baka in det i hyran och ta kallhyra.

• EpicF
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-10 13:48:26 följande:

Det blir ju väldigt bakvänt att säga: du måste betala elen så därför måste du ta ett abonnemang för att betala elen.

Det finns ju ingen el att betala om det inte finns något abonnemang.

När jag flyttade in i min senaste lägenhet stod den utan el i 2 veckor, för det var först då jag flyttade dit mitt abonnemang och flyttade in i den. Det var ju inget värden behövde bry sig om, jag betalade ju min hyra till dem. Elräkningen går till elbolaget och inte till värden.

Värden förlorar INGET på att huset står utan el i någon månad. Inget kommer hända. Inget kommer gå sönder. Hade det varit smällkalla vintern hade ts såklart fått ha dubbelt abonnemang ett tag för att inget skulle frysa sönder.

Vill värden däremot att el alltid ska finnas är det bättre att baka in det i hyran och ta kallhyra.

Kallhyra är utan bla el och varme. Kallhyra är vad ts har. 
  • Anonym (Edits)
    EpicF skrev 2023-09-10 15:15:20 följande:
    Kallhyra är utan bla el och varme. Kallhyra är vad ts har. 
    Jag skrev fel, menade såklart varmhyra! Det var väl ganska uppenbart vad jag menade även om jag skrev fel ord?
  • EpicF
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-10 15:46:13 följande:
    Jag skrev fel, menade såklart varmhyra! Det var väl ganska uppenbart vad jag menade även om jag skrev fel ord?
    Inte säkert det var det för alla, därför förtydligade jag vad som menas med kallhyra. 
Svar på tråden Betala el för hyresrätt man ej bor i under uppsägningstiden?