• Anonym (Hur hinner man?)

Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Familjelivet; hur hinner man med? nu menar jag inte städa, tvätta osv utan allt det där andra. 

Det är kalas, kompisar som vill leka, kalas igen, fler kompisar som vill leka, aktiviteter, läxor mm mm. And so it goes on... 

varje dag är det minst en kompis som messar eller plingar på. Ofta mer än en. Igår hade vi något slags rekord med 4 kompisar som hörde av sig Och ville leka efter skolan. barnen gör planer i skolan sen hör de av på kvällen  

Denna helg 2 barnkalas och en fotbollsmatch. Jag älskar att Mina barn har ett rikt socialt liv men hinner liksom inte med. Hur hittar man balansen? Känns som allt går  ultrarapid och vi hinner inte stanna upp och tänka efter. 

• Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm
  • Mimosa86

Det gör man inte. Har liknande och en jävligt
     tuff jobbvecka bakom mig. Därför fick vi ställa in saker och jag ligger just nu och gråter i sovrummet och vill bara springa så fort jag kan från detta liv just nu.

• Anonym (Begränsa)
    Mimosa86 skrev 2023-09-09 16:47:16 följande:

Det gör man inte. Har liknande och en jävligt
     tuff jobbvecka bakom mig. Därför fick vi ställa in saker och jag ligger just nu och gråter i sovrummet och vill bara springa så fort jag kan från detta liv just nu.

Det är exakt på grund av det här vi valt att begränsa! Vi är fler i familjen som ska hålla ihop och må bra.

Bara i sommar ska två par i vår närhet skilja sig. Båda uppger att det faktum att all fritid gått till barnens aktiviteter, har varit en bidragande orsak. Ett av paren hade inte pratat ordentligt på flera år och när de väl fick tid, hade de inte längre något att prata om.

Och du, stor kram och se till att ta hand om dig!
  • hurtänktedunu
    Studentpappa skrev 2023-09-09 16:42:55 följande:
    Tänk vilka übermensch vi utan hemstädning är  // Cool
    Haha skoja inte. Nej men skämt å sido så visst kan vi städa själva men vi hatar det både min man och jag och på detta sätt vet vi att det blir grundligt rent varannan vecka och det ger oss en motivation till att plocka ihop. Jag mår så sjukt dåligt när det är kaos överallt.
  • hurtänktedunu
    Anonym (Begränsa) skrev 2023-09-09 17:21:30 följande:
    Det är exakt på grund av det här vi valt att begränsa! Vi är fler i familjen som ska hålla ihop och må bra.

Bara i sommar ska två par i vår närhet skilja sig. Båda uppger att det faktum att all fritid gått till barnens aktiviteter, har varit en bidragande orsak. Ett av paren hade inte pratat ordentligt på flera år och när de väl fick tid, hade de inte längre något att prata om.

Och du, stor kram och se till att ta hand om dig!
    Känner igen det där. Vi började nyligen på familjerådgivningen för att lära oss att kommunicera bättre. Och vilken skillnad det blivit. Vi är så olika min man och jag och kommunicerar helt olika med dessa möten har gett oss förståelse.
  • Anonym (Begränsa)
    hurtänktedunu skrev 2023-09-09 17:45:26 följande:
    Känner igen det där. Vi började nyligen på familjerådgivningen för att lära oss att kommunicera bättre. Och vilken skillnad det blivit. Vi är så olika min man och jag och kommunicerar helt olika med dessa möten har gett oss förståelse.
    Alla är så klart olika. Vissa familjen älskar den typen av liv och skulle inte kunna tänka sig ?dötid?. För andra är det livsviktigt. Jag tänker att det viktigaste är att känna efter vad som är viktigt för just oss som familj och agera därefter. Det är lätt att dras med i att barnen ska få göra allt de vill och att allt måste innebära en massa tid och engagemang. 
  • Studentpappa
    hurtänktedunu skrev 2023-09-09 17:43:41 följande:
    Haha skoja inte. Nej men skämt å sido så visst kan vi städa själva men vi hatar det både min man och jag och på detta sätt vet vi att det blir grundligt rent varannan vecka och det ger oss en motivation till att plocka ihop. Jag mår så sjukt dåligt när det är kaos överallt.
    Ja allt som underlättar är ju bra, syrran kör också med städning hemma. Jag är bara inte så bekväm med att ha främlingar som rotar runt hemma, fönsterputs går bra och det har vi köpt så länge vi bott i huset (14 år). 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (D)

Det finns hur många jobb som helst som inte har flex!?

• TvillingmammaVästgöte

Ni som väljer bort aktiviteter , hur säkerställer ni att era barn får den motion och rörelse på en timme om dagen som barn behöver för att må bra? Är ni ute med dem själva en timme om dagen och tränar? Tänker att barn som inte går på aktivitet blir väldigt stillasittande idag, framför skärmar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (D) skrev 2023-09-09 19:56:58 följande:

Det finns hur många jobb som helst som inte har flex!?

Ja, det tror jag. Det är ju tråkigt att ha det så. Flexibel arbetstid är viktigt och gör det lättare att kunna arbeta heltid. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag blir ledsen när jag läser många av inläggen i denna tråd. Barn måste väl få ha kompisar, leka och gå på idrottsträning? Lära sig spela ett instrument? Orkar föräldrar inte det längre? Väldigt tråkig utveckling tycker jag.

• Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 07:44:19 följande:

Jag blir ledsen när jag läser många av inläggen i denna tråd. Barn måste väl få ha kompisar, leka och gå på idrottsträning? Lära sig spela ett instrument? Orkar föräldrar inte det längre? Väldigt tråkig utveckling tycker jag.

Det är ingen som sagt att barnen inte ska få ha kompisar? Däremot att man måste hitta en balans. Något som är svårt- därför är det så vanligt med utbrändhet. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2023-09-11 08:30:58 följande:
    Det är ingen som sagt att barnen inte ska få ha kompisar? Däremot att man måste hitta en balans. Något som är svårt- därför är det så vanligt med utbrändhet. 
    Men inte kan föräldrars utbrändhet bero på barnens kompislek? Det verkar ju absurt,  Är det inte ett för  kravfyllt yrkesliv i så fall som gör att man inte orkar med familjelivet? 
  • TvillingmammaVästgöte

Min frisör blev utbränd som småbarnsmamma. Hon berättade att hon och hennes man tittade på serier på Netflix och HBO både kvällar och nätter och sen väckte barnen henne tidigt och hon blev utmattad. 

Undrar om inte det är en del av problemet? Sömnbrist är skadligt.

• Anonym (Begränsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 07:20:43 följande:

Ni som väljer bort aktiviteter , hur säkerställer ni att era barn får den motion och rörelse på en timme om dagen som barn behöver för att må bra? Är ni ute med dem själva en timme om dagen och tränar? Tänker att barn som inte går på aktivitet blir väldigt stillasittande idag, framför skärmar. 

Vem i tråden har helt valt bort aktiviteter?
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 08:34:28 följande:
    Men inte kan föräldrars utbrändhet bero på barnens kompislek? Det verkar ju absurt,  Är det inte ett för  kravfyllt yrkesliv i så fall som gör att man inte orkar med familjelivet? 
    Nej, det är inte bara yrkeslivet som kan göra en utbränd. 
    Ts beskriver en situation där barnen inte hinner med läxorna, där hon känner sig överväldigad och inte hittar en vettig balans. Det är inte en hållbar situation för någon (sen säger jag inte att ts är utbränd, men obalans är ju definitivt en riskfaktor). 
    Brist på återhämtning är ett reellt problem. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2023-09-11 10:13:40 följande:
    Nej, det är inte bara yrkeslivet som kan göra en utbränd. 
    Ts beskriver en situation där barnen inte hinner med läxorna, där hon känner sig överväldigad och inte hittar en vettig balans. Det är inte en hållbar situation för någon (sen säger jag inte att ts är utbränd, men obalans är ju definitivt en riskfaktor). 
    Brist på återhämtning är ett reellt problem. 
    Det är sant men jag upplever att unga föräldrar idag ofta prioriterar yrkesliv och egen träning och egentid framför sina barn. Man har fortfarande laglig rätt att jobba 75 % tills barnen är åtta. Eller tolv får för statligt anställda. 
  • Elin P
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 07:20:43 följande:

Ska båda jobba heltid så finns det nog många som inte kan säkerställa en timmes fysisk träning för barnen nej. Vi får inte ihop livet med heltid bägge utan väljer att gå ner i tid. Alla kan ju inte det dock och då skulle jag ha valt inkomst + att inte bränna ut mig framför träning åt barnen. Så är det.
  • Anonym (Begränsa)
    Elin P skrev 2023-09-11 13:33:44 följande:
    Ska båda jobba heltid så finns det nog många som inte kan säkerställa en timmes fysisk träning för barnen nej. Vi får inte ihop livet med heltid bägge utan väljer att gå ner i tid. Alla kan ju inte det dock och då skulle jag ha valt inkomst + att inte bränna ut mig framför träning åt barnen. Så är det.
    Så är det inte heller en timmes träning per dag som rekommenderas, utan en timmes rörelse som ger ökad puls och andning. Att gå eller cykla till skola och kompisar, räknas alltså in där. 

Fysisk träning, rekommenderas tre gånger i veckan. 
  • LFF

Mina barn har just börjat 4:an och fått lite andra läxor än bara läsläxan. 

Vi tragglar engelskan varje dag. Det handlar om 10 ord eller fraser. Jag tar det på svenska, de får säga på engelska och sedan skriva. Det tar max 20 minuter från start till att jag rättat.

Två vardagar i veckan är det träning plus just nu både lördag och söndag (förutom ibland när det är någon cup). De håller på med en idrott (samma) vilket underlättar så klart. 

Lek klämmer vi in där det passar. Ibland följer de med någon kompis hem och stannar där en liten stund för att sen komma hem till middagen. 

Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm