• anonymungkvinna

Kronisk huvudvärk tillbaka

Jag är rädd att min dagliga huvudvärk är tillbaka. Jag hade den i drygt ett år där symtomen var lite diffusa och på vissa sätt lik migrän, men som läkaren kallade kronisk spänningshuvudvärk. Den försvann sedan plötsligt och jag blev så lättad och visste inte riktigt varför den uppkom eller försvann. Jag hade nyligen börjar träna då, och tänkte att läkaren nog hade rätt och att spänningarna lättade av min träning. Men nu, ca tre år senare, är den tillbaka, tror jag. Det har pågått i kanske tre veckor nu, så det är väl inte helt säkert. Men grejen är den att jag inte vet vad som utlöser det. Jag känner mig inte mer stressad än vanligt och rör på mig mer än jag gjort på flera år. Jag dricker tillräckligt med vatten och jag vet bara inte vad jag ska göra. Värktabletter har aldrig fungerat, och det är så tungt att vakna till ett skärande huvud. Finns det andra här med kronisk huvudvärk som har tips på vad man kan göra när medicin inte fungerar? Och sedan om ni av egen erfarenhet vet om saker som kan trigga we huvudvärk. 

Ett bultande huvud
  • Svar på tråden Kronisk huvudvärk tillbaka
  • anonymungkvinna

Inget sådant. Dricker väldigt sällan och har kollat efter fästingar. Det finns inget mer jag kan komma på?

• Billie38

Jag har kronisk huvudvärk i perioder. Är inte stressad och motionerar mycket.
    det mönster jag kan se är hormonskiftningar.

• Tow2Mater

Kolsyrat vatten kan ge huvudvärk, vet dock inte varfor. Om du dricket mycket sånt?

• anonymungkvinna

Jag gillar inte kolsyrat, och jag andas genom munnen när jag sover, inget gnissel, men tack för alla förslag

• Sol5889

Vätskebrist eller för mycket socker kan trigga huvudvärk.

• Anolat

Behöver CT-skalle. Finns massor som kan vara problemet uppe i skallen, för stor hjärna i förlitet kranium, cystor av olika slag, fel på vätskesystemet däruppe (finns cerebrospinalvätska) etc etc.

• Kaede

Hormoner? Äter du p-piller? Har du kopparspiral? Sådant kan påverka mycket mer än vad vården alla gånger medger. Du har säkert testat allt men har du gjort typ en total rensning av kroppen. Inget kaffe, ingen alkohol, inga hormoner, kopparspiral, inget socker, inget gluten , inget mjölkprotein osv. Två tre månader och sett vad som händer. . 

• Tribalchick

Har du testat blodtrycket? Jag hade daglig huvudvärk i 2 år, åkte in akut då jag hade bröstsmärtor och då var mitt blodtryck skyhögt.

• anonymungkvinna

Jag har inte testat mindre socker, men om jag vaknar med huvudvärk känns det osannolikt? Använder varken p-piller, eller spiral, har alltid haft lågt blodtryck och dricker inte kaffe. Att det skulle vara en tumör eller dylikt tror jag inte, då skulle huvudvärken väl vara mer konsekvent, och inte försvinna i två år? Jag tror egentligen jag har någon slags variant av migrän, men att jag inte vet vad som utlöser det? men säker är jag inte 

• Inteutanproblem

Testa öka mängden kalium i din kost. Så välj livsmedel som är kaliumrika. (Aldrig någonsin använda tillskott på kalium utan läkares ordination). Sikta på 4700mg via kosten per dag. Sedan lägger du till ett magnesium bisglycinat tillskott (viktigt det är den formen). Dels är magnesium brist/lågt magnesium relativt vanligt, och kan hos en del ge huvudvärk/migrän. Men också pga att magnesium hjälper kroppen att ta upp kalium. 

Är huvudvärken relaterat till lite för låga nivåer av kalium och/eller magnesium så kommer ovan hjälpa rätt omgående. Vanligt att huvudvärkstabletter inte biter om huvudvärk är av den karaktären. 

Någon annat som ofta ger problem med huvudvärk är för lågt blodtryck. Vanligare med huvudvärk som symtom vid för lågt blodtryck än för högt, men kan ske vid båda. Att ha en vettig blodtrycksmätare hemma är en billig investering för att tidigt upptäcka problem med blodtrycket. 

• anonymungkvinna

Brukar lågt blodtryck ge huvudvärk? Det hade jag ingen aning om, brukar bara få yrsel, men jag kan väl kolla lite oftare och tänka lite mer på vad jag äter och se om det hjälper med huvudvärken 

• Inteutanproblem
    anonymungkvinna skrev 2023-09-20 01:41:22 följande:

Brukar lågt blodtryck ge huvudvärk? Det hade jag ingen aning om, brukar bara få yrsel, men jag kan väl kolla lite oftare och tänka lite mer på vad jag äter och se om det hjälper med huvudvärken 

Ja det är vanligt med huvudvärk vid lågt blodtryck. Men eftersom du nämner yrsel, du råkar inte ha hög puls vid upprättstående läge också? 

Men jag håller tummarna för att du får uppleva förbättring av mer kalium i kosten och extra magnesium. Vore ju skönt om det är så enkelt löst :) 

Svar på tråden Kronisk huvudvärk tillbaka