• Anonym (Stina)

Bröllop på liten budget - era bästa tips

Hej!

Min pojkvän och jag vill gifta oss inom ett år, troligtvis till våren.

Vi vill hålla kostnaderna låga. Dels för att han är student just nu, dels för att vi sparar till ett hus.

Vi skulle naturligtvis kunna vänta till ekonomiskt starkare tider, men det är viktigt för oss att göra det i närtid. Inte minst för att vi har nära anhöriga som vi tyvärr inte kan räkna med att de kommer att finnas kvar länge till.

Vi tror att vi kommer att ha cirka 40 gäster, men det är inte hugget i sten och inga inbjudningar har gjorts.

Vi är övertygade om att det går att ha ett fantastiskt trevligt och festligt bröllop utan att det behöver kosta för mycket, men vi skulle behöva lite tips!

Vi vill inte ha kuvertavgift, men funderar på om man kan be vänner och familj att vara med och fixa saker som vi betalar, och som blir mycket billigare än catering. T.ex. att ett antal personer bakar varsin kladdkaka med grädde istället för att vi köper en dyr tårta från ett konditori. 

Alla tips är jättevälkomna!

• Svar på tråden Bröllop på liten budget - era bästa tips
  • Anonym (Falabella)

Sätt ihop blombuketten själv.

Jag hade tre kallor, lite grönt och sen en bit band från Panduro och en liten pärldekoration som jag själv tillverkade av saker jag hade. Om man ens nämner ordet bröllop i en blombutik så kostar det 500 spänn.

--
    Baka själv är inte särdeles dyrt heller, om man tycker kladdkaka är trevligt.
    Frusen citroncheesecake är jättelätt och kan göras 2 v i förväg.
    --
    Klänningar finns på Blocket eller att hyra.
    --
    En av våra vänner har plåtat både vårt och ett annat pars bröllop, blev jättebra.
    --
    Ska ni ha lokal så gör placeringskort och inbjudningar själva med en bra printer och ev. lite fint papper från Panduro/pappershandel.
    --
    Börja med en enklare ring i silver så kan ni uppgradera sen.
    --
    Frissan betalade jag för, för det var helt värt det för mig, kände ingen som var så duktig. Sminket gjorde jag själv.

• Kirenaj68

Gift er borgerligt. Det tog en kvart för oss och det kostade 300 kr .Efteråt hade vi en fika för de närmast sörjande och det hela gick på totalt 1500 kr.

Tycker man att det är värt att lägga ner minst 40 000- 50 000 på ett kyrkbröllop ska man så klart göra det. Det är ett fritt val.

• Lönnsirap

Just nu är det modernt med stora bröllop, med fin mat, lyxig lokal och blommor, klänning och dyr ring.

Så behöver det förstås inte vara. Själv valde vi vigsel i finkläder, snarare än brudklänning och enkla ringar, egengjord bukett, fika hemma och att beställa tårta. En kompis fotade. 

Att bjuda på matig fika snarare än middag var alldeles utmärkt, utifrån var vi var i livet, likaså att inte köpa färdiga buketter, eller anlita fotograf.

Jag tänker att du och din blivande helt enkelt får försöka planera vad som är viktigt. Fördelen med att gifta sig som student, samtidigt som man sparar tid äktenskapet är liksom att man faktiskt inte förväntas kunna ha största, festen.

Många över 50-60 år har ju själva haft tämligen enkla tillställningar, så de har ideer om hur man kan göra. 

Trots att vi haft fika hemma, skulle jag rekommendera en lokal. För det är rätt mycket jobb att fixa fram massa sittplatser i hemmet. 

• EpicF

Ja, om ni vill ha det på samma dag så är det väl utmärkt att ta hjälp av familj och vänner till mat och dylikt ill festen. Kanske har ni även någon i et närhet som har eller känner till en billig fin lokal? 

Alt kan man ha det i en gympasal, brukar oftast inte kosta så speciellt mycket. Eller om det är på sommarhalvåret ute i någons trädgård. 

Självklart får man till ett trevlig bröllopsfest utan att det behöver kosta skjortan. 

Det ni kan göra är att redan nu börja fundera på en passande budget och se vad ni kan få ihop på den budgeten. Ska era bröllopskläder, blommor, ring etc till själva vigseln räknas in i budgeten eller har ni egen budget för detta?

• Räkan77

Jag tycker absolut man kan fråga vänner och släkt om hjälp, men med det man vet att de tycker om att göra. Och att det inte ska vara något tvång. Ta semester veckan innan bröllopet så ni hinner fixa det mesta själv utan att behöva stressa alltför mycket. Om ni är lite pyssliga så kan ni göra egna fina inbjudningskort, bordsdekorationer mm utan att det behöver kosta skjortan samtidigt som det känns mysigt och fint.

Jag tänker att det bästa blir om ni räknar med att göra det mesta själv och börjar förbereda i väldigt god tid. Så får all hjälp ni får bli bonus. 

• Lönnsirap
    Kirenaj68 skrev 2023-09-06 20:24:49 följande:

Gift er borgerligt. Det tog en kvart för oss och det kostade 300 kr .Efteråt hade vi en fika för de närmast sörjande och det hela gick på totalt 1500 kr.

Tycker man att det är värt att lägga ner minst 40 000- 50 000 på ett kyrkbröllop ska man så klart göra det. Det är ett fritt val.

Det är vanligtvis gratis att gifta sig i kyrkan, så det är verkligen inte där pengarna går åt. Snarare kan det ibland vara väldigt prisvärt med att hyra (eller ibland t.o.m låna) församlingens lokaler även till fikat.

Det som kostar är en mottagning/middag/fest och alla bäckar små. Inte själva vigseln.
  • Sunflora

Det är gratis att gifta sig i kyrkan om minst en i paret är medlem. 
  • Alessia

Är ni medlemmar i svenska kyrkan kostar vigseln ingenting. Möjligen får man betala för musiken - men det vet jag inte.
    Klänning är inget problem, det finns gott om vita, ljusa, snygga, prisvärda i butiker och på nätet. Kostym till brudgummen, det har han kanske redan en? 
    Krångla inte till det med hår och smink, gör det själv. Träna ett antal gånger så du hittar en stil du är bekväm med. 
    Bukett kan man binda själv. En väninna som gifte sig efter 15 års samboskap satte ihop två "veckans bukett" från Willys, kortade skaften och band grönt sidenband runt. Det blev faktiskt en jättesnygg  brudbukett.
    Från samma bröllop kan jag tipsa om maten. De hade mottagningen för runt 30 gäster i sitt hem. Inget sittande bord utan "gående buffé" dvs det fanns mindre bord och sittplatser för alla. Brudparet hade gjort nästan all mat själva utom brödbullarna av olika slag från Lidl (det var jag som fick äran att inhandla dem) och tårta, som var beställd.
    Det bjöds på två sorters minipajer, marinerade ugnsstekta, tunnskivade kycklingbröst, krämig potatissallad (det var upphottad köpesallad med tillsatt kapris och tunnstrimlad purjo) tomatsallad med svarta oliver och fetaost, ostbricka med stor brie och en grönmögelost samt en hårdost möjligen västerbotten, kex och blå och gröna druvor samt brödbullar och smör. Det fanns öl, mineralvatten och cider att dricka.
    Tårtorna var två stora, typ prinsesstårtor med mangosylt i st f hallonsylt och vit marsipan. Kaffe till.
    Porslin, glas och bestick och ett par extra kaffebryggare lånade de av släkt och vänner.
    Höll på att glömma : vi skålade ju för brudparet i mousserande vin en prosecco eller cava antagligen.
    Det var, precis som min väninna ville ha det, ett budgetbröllop. De hade annat att lägga pengar på nämligen solceller på taket....Men det var trevligt, glatt och gott.

• Anonym

Nej man behöver inte betala för musiken i kyrkan.
    Vigseln är helt avgiftsfri (om minst en är medlem i svenska kyrkan)

• Plattfisk

Hej! Vi försökte med olika saker för att hålla nere kostnaderna när vi gifte oss, vi lade ned mycket pengar på lokal och boende (gifte oss inte i närområdet) och ville hålla nere kostnaderna på annat sätt. Kring dekorationer så sparade vi fina glasburkar som vi gjorde om till vaser (pinterest var till stor hjälp) och torkade blommor till buketter att ställa ut på borden. Hör med anhöriga om dom har glas, koppar, tallrikar att låna ut, tycker man kan göra mycket fint med omaka porslin. Har man tid kan man också hålla utkik i second hand butiker (detsamma gäller även brudklänning, kan finnas möjlighet till att verkligen fynda!). Vi lärde oss också att vika origami som vi använde till dekoration i salen vilket blev en mysig aktivitet att göra tillsammans på kvällarna.

Har även varit på knytisbröllop, det var hur trevligt som helst!! Är det något era nära och kära skulle uppskatta? 

Jag bakade själv tårtorna till vårt bröllop, upplevde att det blev ett bra i slutänden men i efterhand skulle jag nog valt att delegera detta, tog mycket tid och energi även om jag försökte göra det jag kunde innan. 

Så roligt med budgetvarianter på bröllop, låt kreativiteten flöda, ta hjälp av andra (ex låt en kompis fotografera) och försök att verkligen ha kul på vägen 😃

• Anonym (Hej)

Hyr en lokal där ni får ha med egen mat och dryck 

Åk till Tyskland och handla all alkohol, bjud till maten och låt sen folk swisha för vad de vill ha så får ni igen pengarna ni lägger ut. 

Soppa till förrätt kan göras billig 

Huvudrätt vet jag inte? vegetarisk? 

Strunta i kladdkaka och kör på ex pannacotta, lätt att göra till många och att få ut att se lite lyxig med enkla medel, (ex ätbart glitter). Eller ha en liten tårta som ni skär i och äter. 

Låna ihop pynt Alt köp pynt av någon som redan gift sig på marketplace. 

Be en kompis va DJ eller att några turas om lite att stå 

• Anonym (Anna)

Vi gifte oss när min man var hemmapappa och jag student.

Jag letade länge efter bröllopsklänning och hittade till slut en jättevacker klänning på tradera som någon köpt men sedan aldrig använt. Väldigt fin kvalitet och såg riktigt dyr ut, och jag tror jag betalade 800 kr. Den var något stor från början och jag sydde in den själv så att den satt helt perfekt på min kropp (jag är inte någon expert på att sy, men en bröllopsklänning ska användas vid ett tillfälle och man behöver således inte tänka på hur det blir efter tvätt osv). Till min frisyr köpte jag ett set med äkta men billigt löshår på träns som jag sydde in clips i och lockade i förväg. Jag lockade sedan mitt hår snabbt på dagen, satte löshåret uppe på huvudet för att få till en frisyr med mycket volym och använde ett diadem för att hålla tillbaka mitt eget hår och dölja skarven. Sminket gjorde jag också själv, och valde en ljus och ganska lätt sminkning med fokus på ren och strålande hy och vackra ögonbryn och fransar.  

Till bukett och dekorationer köpte vi ett antal rosa rosor på blomsteraffären. Jag gjorde sedan en brudbukett med sådana där små vita blommor, vad de nu heter. Vi gjorde långbord med spånskiva och träreglar från byggaffären och satte upp i vardagsrummet. På dessa hade vi pappersdukar av lite bättre kvalitet, och dekorerade med resten av rosorna, hägg som vi plockade ute och värmeljus i billiga värmeljushållare. Vi köpte underläggstallrikar i silver på second hand - alla matchade inte perfekt men det var inget som märktes. Det blev väldigt fint. 

Bröllopstårtan gjorde jag med egna tårtbottnar av flera ?sockerkakor? så att den blev hög, med hemgjord bärmousse och ett jättestort vitt marsipanlock. Dekorerade med de rosa rosorna i mitten. Stilrent och vackert. Sedan hade vi lite macaroner och andra sötsaker också. 

Maten var den bit som kostade när det gäller vårt bröllop. Vi valde ett lite bättre cateringställe och en av de lyxigare bufféerna de erbjöd. Vi hade absolut kunnat göra detta själva, eller be gästerna att ta med var sin komponent. 

• Anonym (Alexandra)

Jag skulle undvika ta hjälp av alla era vänner/familj för allt enbart för att hålla kostnader låga. Klart att många säkert VILL hjälpa till kan det bli lite trist att behöva plocka disk när man är bjuden på bröllop liksom. 

Sätt er ner och bestäm tre prioriteringar var och då lägger ni större delen av budgeten där. Är foton särskilt viktiga för er kanske ni inte bara ber din faster som köpt sig en DSLR-kamera att ta bilder, utan ni faktiskt anställer en fotograf. Dessert eller blommor ligger kanske längre ner på listan, så då gör ni det själva etc.

Även om mycket blir dyrare för att det är till ett bröllop, är det ju pga att ett bröllop inte bara är vilket event som helst. Att t.ex. fota ett bröllop är ju inte samma sak som att fota en 50-årsfest. Ni får fundera och göra avvägningar för vad ni faktiskt vill lägga pengar på.

• Anonym (Hm)

Vi hade en buffe med strykande åtgång. som var mycket uppskattad. Vi hade kontaktat en restaurangskola som levererade maten till en rimlig kostnad.

• Anonym

Jag tror många hellre skulle lägga ett par hundra och slippa stå och diska eller laga mat i finklänningen och silverskon

• Anonym (Absolut)

Självklart kan ni be gästerna om hjälp. Jag fixade min kusins hår och smink till hennes bröllop plus att jag, bruden, brudens mamma och syster lagade all mat (kall buffé) inklusive tårtor.

• Rockärbäst

Vi gifte oss borgerligt och det var gratis.
  • Anonym (H)

Vi gifte oss i vår trädgård tillsammans med våra närmaste. Vi bjöd på Champange och jordgubbstårta och hade en härlig liten fest på det i trädgården innan vi drog vidare på bröllopsresa. Ingen lång planering då vi meddelade alla några veckor innan vigseln. 

• Anonym (Biobonus)

Planera noggrant och börja förberedelserna redan nu!

Välj datum när det växer blommor ute! = Gratis dekorationer

Sök lokal. Efter studenttider är det enklare och billigare. Har ni eller någon ni känner en lokal i sin bostadsrättsförening man kan hyra? Det brukar bara kosta några hundralappar. Bonus om det finns kök, kylskåp, servis, högtalare. Skönt med hyrd lokal där man kan lämna städningen till dagen efter.
    Viktigt att ha tillgång till lokalen dagen innan för att duka, pynta + ställa in mat och dryck.

Se till att det finns musikanläggning. Gör spotifylistor redan nu.

Ska ni eller någon ni känner resa till Tyskland, Norge, Åland eller utanför EU? Köp alkohol där. 

Börja redan nu att tillverka egna inbjudningskort, placeringskort, tackkort och bordsdekorationer. Kolla internet efter extrapriser på papper, pennor, pynt.

En del av maten kan man förbereda veckor i förväg och frysa in, tex kladdkakor och bröd.

Välj mat som kan förberedas dagarna innan. Blanda en sallad och brygga kaffe är vad man max vill göra samma dag.

Låns termosar och frysväskor av vänner 

Lägg lite pengar på att hyra in ett par tonåringar som sköter ruljansen under middagen. Tar fram maten, dukar undan, serverar dryck etc.

Fotograf? Är det viktigt med en professionell fotograf eller finns det någon i närheten som är duktig med mobilen? Kolla interne/Pinterest för idéer om hur ni vill att fotona ska se ut. 

Nu är största bröllopssäsongen över för i år och det finns reor på bröllopskläder 

på FB marketplace finns mycket begagnade bröllopsdelorationer billigt

Svar på tråden Bröllop på liten budget - era bästa tips