• Alwen

Kosttillskott för att öka fertiliteten?

Hej, åt ni något kosttillskott när ni försökte bli gravida? Min man och jag har börjat försöka nu men vad ska jag tänka på? Använder mig av natural cycles och försöker möta tempen varje dag men vad jag kan mer göra? Alla tips och tricks välkomnas!

• Svar på tråden Kosttillskott för att öka fertiliteten?
  • Maymom

Folsyra bör du ju äta, antingen som eget tillskott eller i en multivitamin, typ mitt val kvinna.

Sen kan du läsa på lite om B,C och D-vitamin och fertilitet. Magnesium, zink och Q10 likaså.

Men du behöver ju inte trycka i dig allt, läs på lite och fundera på om det kan vara nåt som just du behöver/saknar. Men en multivitamin ger ju dig en liten blandning av det mesta.

Om du har dåligt med ÄL-flytningar så läs lite om bisolvon och bli gravid.

• lipa3646

Inte riktigt sant, i flerq andra länder skriver läkare Ut minkpeppar på recept. det finns evidensbaserad forskning i andra länder på att det fungerar

• Litorina

Folsyra bör du börja med ett bra tag innan ni försöker. Annars behövs normalt sett inget. Man ska inte hålla på och laborera själv med kosttillskott. Misstänker du att du har näringsbrist ska du gå till läkaren. 

• AliciaNN

Folsyra är det enda man ?ska? ta, står på alla sidor att man ska börja ta när man börjar försöka eller upptäcker att man är gravid. Allt annat ska man vara försiktig med, det kanske hjälper en sak men stjälper något annat. Jag har inte varit länge här på familjeliv men har ändå hunnit läsa om de som tar tillskott och sen inser att samma tillskott har hindrat en annan naturlig process i kroppen. Till exempel Bisolvon ska du vara försiktig med, jag kommer inte ihåg precis vad jag läste men i stort sett att Bisolvon verkar slemlösande på ALLT och inte bara på flytningar. jag håller med dem andra, ta inget (förutom Folsyra) och pratat med läkare om det inte tar sig eller du har problem med något särskilt!

• Litorina
    AliciaNN skrev 2023-09-06 15:37:51 följande:

Folsyra är det enda man ?ska? ta, står på alla sidor att man ska börja ta när man börjar försöka eller upptäcker att man är gravid. Allt annat ska man vara försiktig med, det kanske hjälper en sak men stjälper något annat. Jag har inte varit länge här på familjeliv men har ändå hunnit läsa om de som tar tillskott och sen inser att samma tillskott har hindrat en annan naturlig process i kroppen. Till exempel Bisolvon ska du vara försiktig med, jag kommer inte ihåg precis vad jag läste men i stort sett att Bisolvon verkar slemlösande på ALLT och inte bara på flytningar. jag håller med dem andra, ta inget (förutom Folsyra) och pratat med läkare om det inte tar sig eller du har problem med något särskilt!

Vill bara tillägga att Livsmedelsverkets råd är att kvinnor börjar äta folsyra några månader innan de börjar försöka bli gravida. 
  • GuldKvinnan

Har funderat lite på det här med folsyra - om det tar jättelång tid att bli gravid då, är det bra att äta det i över ett år eller finns det några nackdelar med det? Någon som vet? :)

Svar på tråden Kosttillskott för att öka fertiliteten?