• xnfsm

Vill gå från delamning till helamning

Som rubriken lyder, tar tacksamt emot tips. Fick ge ersättning pga stor viktnedgång under första dygnen efter födsel och har därefter kört delamning. Mestadels amning och har trappat ner till cirka 30-80 ml 2-4 gånger per dygn. Ammar cirka 8-12 gånger också. Problemet är att bebis stundvis inte blir mätt och då är brösten liksom tömda. Hon blir jättefrustrerad vid bröstet och sedan ledsen och gör alla tecken för hunger. Bebis är 5 veckor. Jag vill verkligen helamma och ska träffa amningsstöd via BVC men vill gärna höra era erfarenheter och tips! Känner mig ibland så nedslagen men kommer inte ge upp hoppet om helamning ännu!

• Svar på tråden Vill gå från delamning till helamning
  • Jårdi

hur skulle helamning stå i motsättning till att ha fullt fokus på bebis? Det är ju bebisens största behov främst när de är så små. Tipsar om hemsidan babybaby.se som har massa bra läsning och videos om amning. 

• vissli
    Jårdi skrev 2023-09-06 10:49:46 följande:

hur skulle helamning stå i motsättning till att ha fullt fokus på bebis? Det är ju bebisens största behov främst när de är så små. Tipsar om hemsidan babybaby.se som har massa bra läsning och videos om amning. 

Därför att det tar tid. Om det inte funkar trots envisa insatser kan jag berätta för dig om stressen man får som förälder. Jag la ned bisarra mängder tid i början, sprang på amningsmottagningen till de sa åt mig att släppa det, läste varenda sida på nätet jag kunde. Istället för att njuta av de lugna stunderna med bebis och vara där i stunden. Allt mitt fokus blev på amningen. Det ångrar jag verkligen nu och vägrar göra om.

Alla som kämpar når inte helamning. När jag accepterade läget blev det så mycket bättre. Lugnare bebis, vi delammade upp till 9 månader och barnet har mått toppen.
  • Alexi
    xnfsm skrev 2023-09-06 07:31:44 följande:

Tack snälla för alla era svar, det uppskattas. Jag vill helst helamma eftersom att jag upplever att bebis får problem med magen så fort vi ger ersättning trots att vi har testat olika sorter. Sedan känns det också mer praktiskt att helamma samt fördelarna för barnets hälsa. Men jag tror tyvärr också att det blivit en slags fix idé för mig att klara att gå över till helamning? Har gett mig 17 på att jag ska klara det? så jag förstår hur du menar Vissli.

Just nu ger vi ersättning ca Två till tre gånger per dygn och det känns hemskt att inte ge henne hon är jättehungrig men jag antar att man får stå ut då och fortsätta låta henne tutta trots att hon blir frustrerad vid bröstet.

Men ge inte flaskan bara. Du ska ju heller inte förvänta dig att bebisen blir tvärmätt av brödtmjölk som de blir av ersättning. Ersättningen är ju mycket tyngre och knockar ju bebisarna därför mer. 

läs på, läs på och amma. Och sluta ge flaskan. Så kommer det lösa sig på en vecka. 

• vissli
    Alexi skrev 2023-09-06 13:26:19 följande:

Men ge inte flaskan bara. Du ska ju heller inte förvänta dig att bebisen blir tvärmätt av brödtmjölk som de blir av ersättning. Ersättningen är ju mycket tyngre och knockar ju bebisarna därför mer. 

läs på, läs på och amma. Och sluta ge flaskan. Så kommer det lösa sig på en vecka. 

Sluta!

Jag gjorde vad du skrev här med barn 1 pga såna som dig. Det löste sig INTE. Den som blev knockad var jag. Körde mig typ in i väggen pga att ?det kommer lösa sig? folket var så dominanta. 
    Kom dock till sans och delamning var fint det med, bebisen får ju ändå nytta av nyttigheterna i mjölken. 

Tänk om ditt råd gör att bebis bara tappar i vikt och mamman knäcks. Är du nöjd då?

• TvillingmammaVästgöte
    vissli skrev 2023-09-06 08:46:02 följande:
    Det blir lätt en fix idé. Jag offrade massor av glädje och närhet med bebis pga att jag fick för mig att helamning var den enda vägen. Det slutade ändå med delamning,och en utsliten mamma länge. INTE värt det. Barnet har vuxit upp till ett glatt och friskt barn.

Nästa barn hade samma stsrt. Jag släppte min prestige pch gav ersättning och bröstmjölk om vartannat. 

Men om man följer rådet med intensivamning får man samtidigt massor av närhet och anknytning till bebisen. Och vila. Pappan får ta hushåll och övriga barn och du stänger in dig med bebis och ammar några dygn. Självklart måste du också bli servad med mat och dryck så att du kan fokusera på att producera mjölk och amma. 

Jag gjorde så, fast med två. Lämnade knappt dubbelsängen på en vecka. Mjölken blev fin. 

• vissli
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-06 13:55:10 följande:

Men om man följer rådet med intensivamning får man samtidigt massor av närhet och anknytning till bebisen. Och vila. Pappan får ta hushåll och övriga barn och du stänger in dig med bebis och ammar några dygn. Självklart måste du också bli servad med mat och dryck så att du kan fokusera på att producera mjölk och amma. 

Jag gjorde så, fast med två. Lämnade knappt dubbelsängen på en vecka. Mjölken blev fin. 

Nej. Jag gjorde ju precis det med barn 1. Jag satsade precis allt. BVC sa åt mig, amningsmottagningen sa åt mig, jag kämpade ändå. Ammade, pumpade för att öka/hålla i produktionen, gav bröst vid absolut minsta signal, trugade, kollade varenda grepp och variant på varenda sida jag kunde hitta. Det hjälpte inte till helamning, det som hände var att jag blev helt knäckt. Minns knappt tiden mer än att jag vet att jag försökte allt jag överhuvudtaget orkade. Bodde i soffan tills ryggen gav upp.

När bebis blev större och stabilare blev greppet bättre och vi delammade jättefint. Men helamning nådde vi aldrig, och det måste också få vara ett bra nog resultat. Men att alla kommer lyckas bara man ger sig den tror jag absolut inte på efter att ha provat den resan.
  • vissli

TS skriver också att hon hade en bebis med stor viktnedgång. Risken om amningen inte tar fart är ju att bebis också tappar igen i vikt och blir för trött för att börja amma nog med. Ska man testa så själv och inte stödmata av något skäl ska man nog också ha en våg hemma för att ha laserkoll på barnet och inte bara tänka att det löser sig. För om det inte gör det då?

• TvillingmammaVästgöte
    vissli skrev 2023-09-06 14:02:13 följande:
    Nej. Jag gjorde ju precis det med barn 1. Jag satsade precis allt. BVC sa åt mig, amningsmottagningen sa åt mig, jag kämpade ändå. Ammade, pumpade för att öka/hålla i produktionen, gav bröst vid absolut minsta signal, trugade, kollade varenda grepp och variant på varenda sida jag kunde hitta. Det hjälpte inte till helamning, det som hände var att jag blev helt knäckt. Minns knappt tiden mer än att jag vet att jag försökte allt jag överhuvudtaget orkade. Bodde i soffan tills ryggen gav upp.

När bebis blev större och stabilare blev greppet bättre och vi delammade jättefint. Men helamning nådde vi aldrig, och det måste också få vara ett bra nog resultat. Men att alla kommer lyckas bara man ger sig den tror jag absolut inte på efter att ha provat den resan.

Du kan ju ha upplevt stark stress av situationen, det påverkar ju mjölkproduktionen negativt. Vila, vätska , näring ger bättre produktion. 

Jag kommer ihåg att det var en märklig känsla när man kom direkt från ett jobb som It konsult till att ligga på Neo och få beröm för sin  mjölk. Sköterskorna var extremt nöjda med min mjölk, den var fet och bra, jag tyckte det kändes hemskt, är jag en mjölkko nu? Skall jag bedömas för min mjölk?

Men jag delammade mina tvillingar, det gick bra för oss. Att helamma tvillingar är extremt påfrestande, att producera all mjöl tar energi för kroppen, man måste vila jättemycket. 

• TvillingmammaVästgöte
    vissli skrev 2023-09-06 14:06:17 följande:

TS skriver också att hon hade en bebis med stor viktnedgång. Risken om amningen inte tar fart är ju att bebis också tappar igen i vikt och blir för trött för att börja amma nog med. Ska man testa så själv och inte stödmata av något skäl ska man nog också ha en våg hemma för att ha laserkoll på barnet och inte bara tänka att det löser sig. För om det inte gör det då?

Vid viktnedgång skall man nog inte experimentera för mycket, bäst att samarbeta med BVC.
    Ett sätt är att alltid erbjuda bröstet först vid varje msttillfälle och sen komplettera med flaska vid behov, om bebis inte verkar mätt. 
  • Aliona
    vissli skrev 2023-09-06 14:02:13 följande:

Jag delar din upplevelse, Vissli. Min bebis föddes med andningsproblem och infektion. Vi var på neo/iva i nästan en vecka, då blev han sondmatad med ersättning medan vi försökte få igång amning paralellt. När vi kom hem fortsatte jag med delamning. Kände så stor press och förväntan att jag skulle klara av att helamma, det kändes som jag fuskade med flaskan, som jag inte tog mitt fulla ansvar. Amningen gick bra, men det slet på ryggen, jag hade huvudvärk konstant av att vara så stilla i soffa och säng. Bebisen gick inte upp som han skulle. Bvc och amningshjälpen föreslog intensivamning, och jag fick panik av bara tanken
    på hur mycket sämre jag skulle må. Tack och lov hade jag båda en stödjande partner och bvc- sköterska som betygade att delamning är gott nog, att det är viktigare med en mamma som mår bra, som trivs med barnwt, som inte är stressad över amning. Aninytning och närhet får man på så många sätt, genom hud mot hud, ögonkontakt, gos? Jag är så glad att jag tog det med ro och släppte pressen på helamning.
  • vissli
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-06 15:25:26 följande:

Du kan ju ha upplevt stark stress av situationen, det påverkar ju mjölkproduktionen negativt. Vila, vätska , näring ger bättre produktion. 

Jag kommer ihåg att det var en märklig känsla när man kom direkt från ett jobb som It konsult till att ligga på Neo och få beröm för sin  mjölk. Sköterskorna var extremt nöjda med min mjölk, den var fet och bra, jag tyckte det kändes hemskt, är jag en mjölkko nu? Skall jag bedömas för min mjölk?

Men jag delammade mina tvillingar, det gick bra för oss. Att helamma tvillingar är extremt påfrestande, att producera all mjöl tar energi för kroppen, man måste vila jättemycket. 

Fast att inte uppleva stress med ett barn som inte tar bröstet och skriker av hunger och tappar i vikt eller inte ökar som det borde, då är det något konstigt. Jag åt mängder av mat, drack hur mkt som helst och det hjälpte inte. Vi fick inte till det med bara amning.

Sen som sagt, när barnet växte lite och kunde hålla huvudet mer själv släppte en del, taget blev bättre, utdrivningen hann kicka igång innan bebis gav upp. Men det var ju då. Vi var ju tvungna att komma dit först?

• vissli
    Aliona skrev 2023-09-06 15:46:49 följande:
    Jag delar din upplevelse, Vissli. Min bebis föddes med andningsproblem och infektion. Vi var på neo/iva i nästan en vecka, då blev han sondmatad med ersättning medan vi försökte få igång amning paralellt. När vi kom hem fortsatte jag med delamning. Kände så stor press och förväntan att jag skulle klara av att helamma, det kändes som jag fuskade med flaskan, som jag inte tog mitt fulla ansvar. Amningen gick bra, men det slet på ryggen, jag hade huvudvärk konstant av att vara så stilla i soffa och säng. Bebisen gick inte upp som han skulle. Bvc och amningshjälpen föreslog intensivamning, och jag fick panik av bara tanken
    på hur mycket sämre jag skulle må. Tack och lov hade jag båda en stödjande partner och bvc- sköterska som betygade att delamning är gott nog, att det är viktigare med en mamma som mår bra, som trivs med barnwt, som inte är stressad över amning. Aninytning och närhet får man på så många sätt, genom hud mot hud, ögonkontakt, gos? Jag är så glad att jag tog det med ro och släppte pressen på helamning.

Ja, intensivamning hjälpte inte mig - också troligen då vi inte hundra fick greppet i början och smärtan av det blev för mkt och sen var det en ond spiral. Men det funkade inte, och det får vara så. Jag tror inte att alla barn kan vara perfekta ammare.

När bebis blev större blev greppet bra, kunde bara lägga till bröstet och svopp så satt bebis där och ammade. Men då kunde jag inte helamma och orkade krasst sett inte DÅ med mer intensiva försök. En hel mamma var viktigare. Fick också fråga mig för vems skull jag höll på att gå från delamning till delamning plus, liksom.

• xnfsm
    Alexi skrev 2023-09-06 13:26:19 följande:

För det första så har jag redan läst på, mycket. det jag efterfrågade var andras erfarenheter och tips, inga pekpinnar. Tack för ditt tips. Hej då.
  • xnfsm
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-06 15:27:04 följande:
    Vid viktnedgång skall man nog inte experimentera för mycket, bäst att samarbeta med BVC.
    Ett sätt är att alltid erbjuda bröstet först vid varje msttillfälle och sen komplettera med flaska vid behov, om bebis inte verkar mätt. 
    Jag gör båda delarna :) ska tilläggas att hennes vikt vänt och spurtat uppåt. BVC menar att det beror på amningen eftersom hennes ätande i huvudsak är min bröstmjölk. Ersättningen är en så pass liten del. Har fått väga bebis varje vecka vilket varit en trygghet.
Svar på tråden Vill gå från delamning till helamning