• Anonym (F)

Vad stämmer egentligen angående befruktning?

Det står olika saker över allt, men kan man verkligen bli gravid av bara en spermie? Om man googlar på hur många spermier som krävs för att man ska bli gravid så kommer svaret EN upp på flera ställen. När folk frågar om man kan bli gravid av avbrutet samlag så svarar många JA för det krävs bara en enda spermie för att en kvinna ska bli gravid. Men är det verkligen så? Om man googlar och forskar lite vidare så går det att läsa att flera spermier krävs för att tillsammans bryta ner höljet kring ägget. Vad stämmer egentligen? Kopierar in en argumenterande Text från en annan tråd här nedan 

Som tidigare sagt i tråden så är det bara i folkmun som man säger "en spermie + ett ägg = befruktning).
    Det är bara EN spermie som tränger in i ägget. Däremot behöver denna spermie hjälp av så många kompisar som möjligt för att bryta ner den yttre skyddande väggen på ägget.
    Detta då själva toppen på spermierna innehåller enzym som bryter ner detta skyddande hölje och en spermie har helt enkelt inte tillräckligt för att klara jobbet själv.

• Svar på tråden Vad stämmer egentligen angående befruktning?
  • Anonym (F)

Verkar inte vara någon som vet, spännande Glad

• Anonym (Elvira)

Det är sant att det bara krävs en spermie för att "göra ett barn".
    Det tror jag inte att någon kan säga så mkt om, en spermie +  ett ägg = barn (kan ju bli flera).
    Däremot om vi säger att två personer har samlag 3 kvällar under en vecka och mannen skickar iväg EN spermie per tillfälle så finns det väl ganska mycket som skulle kunna hända på vägen.  Och därmed orsaka att det tar x antal månader innan det blir en graviditet.
    Vid några tillfällen kanske DEN enda spermien är precis där hen (haha) ska vara men att ägget inte är av god kvalitet den månaden.
    Därav att det behövs fler för att skölja över ägget och bidra till en befruktning.
    Så har alltid jag lärt mig.

• Anonym (F)
    Anonym (Elvira) skrev 2023-09-04 12:30:28 följande:

Det är sant att det bara krävs en spermie för att "göra ett barn".
    Det tror jag inte att någon kan säga så mkt om, en spermie +  ett ägg = barn (kan ju bli flera).
    Däremot om vi säger att två personer har samlag 3 kvällar under en vecka och mannen skickar iväg EN spermie per tillfälle så finns det väl ganska mycket som skulle kunna hända på vägen.  Och därmed orsaka att det tar x antal månader innan det blir en graviditet.
    Vid några tillfällen kanske DEN enda spermien är precis där hen (haha) ska vara men att ägget inte är av god kvalitet den månaden.
    Därav att det behövs fler för att skölja över ägget och bidra till en befruktning.
    Så har alltid jag lärt mig.

Men mer kort och konkret, kan en enda spermie komma in i ägget själv på egen hand eller behöver flera spermier samarbeta för att en ska kunna komma in?
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (F) skrev 2023-09-04 13:15:57 följande:
    Men mer kort och konkret, kan en enda spermie komma in i ägget själv på egen hand eller behöver flera spermier samarbeta för att en ska kunna komma in?
    Jag har aldrig hört förr att det behövs fler för att knäcka äggets membran.
    Men så är jag inte fertilitetsexpert (dock inom vården så har grundläggande kompetens).
  • Anonym (ty)

Varför går du inte till biblioteket och läser i en riktig medicinsk läkarbok? Det måste väl ge mest korrekt svar. 

• Cereal Killer

Jag har läkarexamen och har fått lära mig att det krävs flera, av den anledningen du uppger.

Som parantes är det tydligen inte heller slumpmässigt vilken av dessa spermier som i slutändan släpps in, utan det verkar vara ägget som väljer ut den mest lämpliga på något sätt. 

• Anonym (BM)

Ja, det krävs att en spermie möter ägg för att bli gravid. Och ja, man kan bli gravid vid avbrutet samlag då försatsen också kan innehålla spermier. 

Helt ärligt, behövde du googla dig till vanlig allmänbildning? 

• Anonym (F)
    Anonym (BM) skrev 2023-09-04 22:05:32 följande:

Ja, det krävs att en spermie möter ägg för att bli gravid. Och ja, man kan bli gravid vid avbrutet samlag då försatsen också kan innehålla spermier. 

Helt ärligt, behövde du googla dig till vanlig allmänbildning? 

Aa okej nu är det såhär va, att personen med läkarexamen skrev att det visst krävs fler spermier för att en spermie ska kunna ta sig in i ägget. Men du var ju så dum så du inte ens förstod frågan jag ställde. Och ändå hoppade du på min allmänbildning? Går du förresten bara omkring i livet och förutsätter att alla har samma allmänbildning som du har? Du har aldrig haft en tanke kring att det finns människor som av olika anledningar inte haft samma förutsättningar som du i livet och inte lärt sig samma saker? Du ser ner på alla som inte kan lika mycket som du eller? Vad fint.. Du har ingen aning om jag som skriver den här frågan om fertilitet är 16 år gammal, du drar ändå direkt till med en nedvärderande känga om att jag är så dålig som måste googla fram ALLMÄNBILDNING. Och sen hade du möjligtvis själv fel. Du borde seriöst skämmas. 
  • Anonym (F)
    Anonym (ty) skrev 2023-09-04 21:09:44 följande:

Varför går du inte till biblioteket och läser i en riktig medicinsk läkarbok? Det måste väl ge mest korrekt svar. 

Det ena utesluter inte det andra, men att försöka ta reda på information på nätet gick snabbare. Jag kan ringa en fertilitetsklinik och fråga också, så ska ni alla få ett svar. För det verkar fortfarande tvetydligt av tråden att döma
  • Anonym (F)
    Cereal Killer skrev 2023-09-04 22:02:37 följande:

Jag har läkarexamen och har fått lära mig att det krävs flera, av den anledningen du uppger.

Som parantes är det tydligen inte heller slumpmässigt vilken av dessa spermier som i slutändan släpps in, utan det verkar vara ägget som väljer ut den mest lämpliga på något sätt. 

Men det är ändå kända seriösa sidor som RSFU och 1177 och Clearblue som skriver att det bara krävs en enda spermie för att göra en kvinna gravid. Är det inte missvisande? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Elvira) skrev 2023-09-04 21:06:53 följande:
    Jag har aldrig hört förr att det behövs fler för att knäcka äggets membran.
    Men så är jag inte fertilitetsexpert (dock inom vården så har grundläggande kompetens).
    Haha jag känner också att det är en fråga för fertilitetsexperter, men enligt vissa är det allmänbildning.. 
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (F) skrev 2023-09-04 22:46:21 följande:
    Haha jag känner också att det är en fråga för fertilitetsexperter, men enligt vissa är det allmänbildning.. 
    Haha, ja så var det tydligen.
    Jag bidrog med det jag visste men det finns en läkare här nu som bidrar med fakta så det är väl toppen
  • Anonym (BM)

Det krävs enbart en spermie för att ägget ska befruktat. Det krävs också bara en spermie för att komma igenom till ägget. 

Den "läkaren" som skrev i tråden har väldigt fel och denne är inte heller läkare. Kommer med mycket felaktigt på familjeliv. Vissa råd är tom livsfarliga. 

• Anonym (mathilda)

Hur som haver, en man som bara har en enda spermie i satsen är i det närmaste steril och kan med andra ord inte ha så lätt att befrukta en kvinna. 

• Anonym (F)
    Anonym (BM) skrev 2023-09-05 09:19:34 följande:

Det krävs enbart en spermie för att ägget ska befruktat. Det krävs också bara en spermie för att komma igenom till ägget. 

Den "läkaren" som skrev i tråden har väldigt fel och denne är inte heller läkare. Kommer med mycket felaktigt på familjeliv. Vissa råd är tom livsfarliga. 

Vad tänker du om länken som postades under din kommentar? 
  • Anonym (BM)
    Anonym (F) skrev 2023-09-05 11:22:31 följande:
    Vad tänker du om länken som postades under din kommentar? 
    Inte helt sanning. 
  • Cereal Killer
    Anonym (BM) skrev 2023-09-05 09:19:34 följande:

Hej. Jag vill hemskt gärna att du hör av dig till mig och berättar vad du anser att jag skrivit som är livsfarligt (eller farligt över huvud taget!). Om det stämmer så vill jag veta det, så att jag inte gör om samma misstag i framtiden. PMa mig!
  • Spucks

Jag har också lärt mig att det behövs flera spermier som "hamrar" på ägget tills en lyckas komma in.
    Men när det kommer till att undvika en gravididet spelar det ju ingen roll om det behövs en eller flera, för det är ju omöjligt för bara en enda att komma nära ägget. Antingen inga eller massor.

• Anonym (F)
    Spucks skrev 2023-09-06 18:41:12 följande:

Jag har också lärt mig att det behövs flera spermier som "hamrar" på ägget tills en lyckas komma in.
    Men när det kommer till att undvika en gravididet spelar det ju ingen roll om det behövs en eller flera, för det är ju omöjligt för bara en enda att komma nära ägget. Antingen inga eller massor.

Jag förstår vad du menar och köper det. Men jag ifrågasätter det vi säger i folkmun så att säga, att det bara krävs en enda spermie. Har förstått nu att det inte gör det. Förstår vad du menar med att det aldrig kommer in enbart en enda spermie, men jag tycker ändå att det man säger är fel. Och det betyder väl också att mängden man får in har betydelse, eller? Men rent faktamässigt är vi oavsett vad överens om att det krävs mer än en enda ensam spermie för att en befruktning ska ske?
Svar på tråden Vad stämmer egentligen angående befruktning?