• Anonym (Kreditnollkoll)

Det här med kreditkort...

Hej,

Försöker lära mig hur kreditkort fungerar (hittade nedan på Norwegian Banks sida)

Om kreditgivaren uppger "upp till 45 dagars räntefri kredit" - innebär det alltså att om jag betalar med kreditkortet så är det räntefritt upp till 45 dagar (beroende på vilket datum köpet genomfördes)?

"Ränta vid utnyttjad kredit: Årlig nominell ränta 19.99%, nominell ränta per månad 1.67%, effektiv ränta per år 21.93%" - utnyttjad kredit innebär att jag betalar efter 45 dagar och då tillkommer årlig o månatlig ränta? 

Innebär ovastående att kortet alltså är gratis att använda, ingen ränta alls så länge jag betalar inom upp till 45 dagar? (Årsavgiften är 0 kr)

Förlåt men jag fattar verkligen inte det här med kreditkort (men vill ändå ha ett så länge det inte tillkommer någon ränta om man betalar i tid...)

• Svar på tråden Det här med kreditkort...
  • Anonym (66:a)

Ja. Du har 45 dagar på dig att betala. Sedan blir det rätta och 19-20 % är väldigt mycket....

• Forumdeltagaren

Ja räntefritt 30-45 dagar beroende på när i månaden du tar ut pengar eller köper något med kortet. Du måste ha kredit på minst 5000 kr.
    Du kan även sätta in pengar i förväg men du måste ändå ha kredit på kortet även om du inte använder denna.
    Inga räntor eller avgifter om du betalar tillbaka på utnyttjad kredit inom ovan nämnda tidsgräns.

Svar på tråden Det här med kreditkort...