• Anonym (Anonym signatur)

Sex utan utlösning 3 dygn innan ÄL, hur stor är risken?

Hade ni ens varit oroliga? Om det var du och du inte ville bli gravid, hade du varit orolig eller är det så pass osannolikt att det skulle uppstå en graviditet att man knappt behöver noja? Jag är alltså tusen procent säker på att killen inte kom i mig, han kom utanför och jag hade ingenting i mig när jag gick på toaletten efter. Misstänker att många kommer kommentera: varför skyddar du dig inte, det är inte så stor risk men det KAN hända.
    Men svara typ hellre om du personligen hade oroat dig eller inte. Tacksam för svar! Ha en bra dag!

• Svar på tråden Sex utan utlösning 3 dygn innan ÄL, hur stor är risken?
  • Anonym (E)

Naturligtvis kan man bli gravid även utan utlösning. Det finns spermier i försatsen också. Sluta leka rysk roulette med din kropp! Vill du inte bli gravid så ha inte oskyddat sex inför ÄL, ok? Är du beredd att bli mamma, eller göra abort? Och jo, risken är inte vad man kallar "stor" men den är tillräckligt stor för att man borde fatta bättre.

Anonym (E) skrev 2023-08-30 10:19:36 följande:

Naturligtvis kan man bli gravid även utan utlösning. Det finns spermier i försatsen också. Sluta leka rysk roulette med din kropp! Vill du inte bli gravid så ha inte oskyddat sex inför ÄL, ok? Är du beredd att bli mamma, eller göra abort? Och jo, risken är inte vad man kallar "stor" men den är tillräckligt stor för att man borde fatta bättre.

Ja, jag är beredd på allt det där. Men jag vill det inte just nu. Ibland i livet uppstår det situationer som inte blir som man kanske hade velat, jag tänker oskyddat sex och även annat. Jag är bara människa. Men i alla fall, åter till min fråga. Hade du varit orolig i min situation eller är det så pass osannolikt?
  • Cereal Killer

Att avbrutet samlag som preventivmetod har så hög misslyckandefrekvens, beror framför allt på att mannen ofta misslyckas med att dra sig ur i tid. Vid perfekt användande är sannolikheten för graviditet relativt låg. Se tabellen här:

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/gynekologi-obstetrik/antikonception/

Sedan hade jag nog varit lite orolig för egen del, ja. Det hade jag dock varit även med pessar eller kondom. 

• Anonym (E)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2023-08-30 10:25:18 följande:
    Ja, jag är beredd på allt det där. Men jag vill det inte just nu. Ibland i livet uppstår det situationer som inte blir som man kanske hade velat, jag tänker oskyddat sex och även annat. Jag är bara människa. Men i alla fall, åter till min fråga. Hade du varit orolig i min situation eller är det så pass osannolikt?
    Ja, jag hade varit väldigt orolig i din sits! Men jag hade inte satt mig där från första början eftersom allt före ÄL är en osäker period då man måste använda skydd. Sedan ska man vara 100 % säker på när man har ÄL, vilket man inte alltid kan veta heller. Är man inte beredd på abort eller bebis NU så gör man bäst i att skydda sig.

Försök få tag i dagen efter-piller!
    Cereal Killer skrev 2023-08-30 10:32:56 följande:

Att avbrutet samlag som preventivmetod har så hög misslyckandefrekvens, beror framför allt på att mannen ofta misslyckas med att dra sig ur i tid. Vid perfekt användande är sannolikheten för graviditet relativt låg. Se tabellen här:

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/gynekologi-obstetrik/antikonception/

Sedan hade jag nog varit lite orolig för egen del, ja. Det hade jag dock varit även med pessar eller kondom. 

Tack för svar! Intressant länk, tack. Jag känner mig dock säker på att mannen i fråga drog sig ur i tid för han avslutade sista manuellt så att säga hehe. Så låg sannolikhet! 
    Anonym (E) skrev 2023-08-30 10:39:05 följande:
    Ja, jag hade varit väldigt orolig i din sits! Men jag hade inte satt mig där från första början eftersom allt före ÄL är en osäker period då man måste använda skydd. Sedan ska man vara 100 % säker på när man har ÄL, vilket man inte alltid kan veta heller. Är man inte beredd på abort eller bebis NU så gör man bäst i att skydda sig.

Försök få tag i dagen efter-piller!
    Okej så du hade varit orolig och du rekommenderar dagen efter-piller. Tack för det moraliska pekfingret också, du har fått igenom din poäng. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2023-08-30 10:46:26 följande:
    Okej så du hade varit orolig och du rekommenderar dagen efter-piller. Tack för det moraliska pekfingret också, du har fått igenom din poäng. 
    Men kränkt much eller?? Det är du som ligger utan skydd, har du missat sexualundervisningen i skolan? Så ja, en pekpinne eller flera är nog på sin plats, om du uppfattade det så.
    Anonym (E) skrev 2023-08-30 11:10:52 följande:
    Men kränkt much eller?? Det är du som ligger utan skydd, har du missat sexualundervisningen i skolan? Så ja, en pekpinne eller flera är nog på sin plats, om du uppfattade det så.
    Nej, jag blev inte kränkt. Jag blev lite road faktiskt Skrattande Du kan inte kränka mig, du känner ju inte ens mig så. Gillar trångsyntheten i att alla som har oskyddat sex någon gång i livet och riskerar att bli gravida skulle ha missat sexualundervisningen och vara dumma i huvudet, som du lägger fram det. Skönt för dig att du är en sådan elevrådsrepresentant dock, aldrig gjort ett enda misstag i hela ditt liv eller? Fascinerande faktiskt. Men jag måste ändå säga lite tråkigt för dig att du aldrig upplevt ett riktigt heat of the moment som gör att man sådär tappar uppfattningen om tid och rum för en sekund, och är människa. Men nästa gång när jag ligger där och just ska lägga upp benen på mannens axlar så lovar jag att tänka på E från Familjeliv och ba JUSTE SKYDD! Stort tack för din medverkan i tråden. Hej då! 
  • Cereal Killer
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2023-08-30 10:41:39 följande:
    Tack för svar! Intressant länk, tack. Jag känner mig dock säker på att mannen i fråga drog sig ur i tid för han avslutade sista manuellt så att säga hehe. Så låg sannolikhet! 

Exakt, 4% risk per år så länge mannen alltid drar sig ur i tid. Per cykel blir den ju ännu lägre (dock inte 4/12 av olika skäl, men lägre än 4). 

Men för mig skulle det ändå kännas som en stor risk om jag verkligen inte ville bli gravid. Jag tror jag personligen skulle ha svårt att genomgå en abort, så risken för min del är alltså att jag får ett barn som jag inte vill ha. Därför skulle jag vara orolig trots att risken är låg. Jämför med om risken att få HIV var 1%. Då är det 99% sannolikhet att det går bra, men det vore ändå läskigt. 

Svar på tråden Sex utan utlösning 3 dygn innan ÄL, hur stor är risken?