• Anonym (Tråkmamma)

Mina barn trivs bättre på föris än hemma

Jag känner mig som en dålig mamma. Det är snudd på omöjligt för mig att få med mina barn (4 och 2 år) hem från förskolan varje dag. Dom säger det är tråkigt att va hemma med mig. Jag tycker det är svårt att konkurrera med alla roliga aktiviteter där. 

Jag kan och vill inte köpa dom alla sorters prylar. Jag leker med dom korta spurtar genom hela vår vakna tid men måste däremellan kunna få laga mat, ta hand om småsyskon, plocka upp osv. 

Hur mycket leker ni verkligen med era barn? Är det vanligt att barn självmant uttrycker sig att hemma är tråkigt och föris är bäst?

Tips på hur jag kan bli rolig?

• Svar på tråden Mina barn trivs bättre på föris än hemma
  • Anonym (I)

Och det spelar ingen roll hur det såg ut för 30 år sen. Det är 2023. 

• Anonym (Coco)

Prata med personalen och hör efter om de brukar fråga när de ska hem, när mamma kommer.
    Kan garantera att de gör det.

De barn som verkar längta hem mest är de som sedan inte vill följa med föräldern hem, även om de haft en lång dag. Ibland tror jag att det handlar om barn som vill visa föräldern att man har det bra på förskolan, föräldern ska inte behöva vara orolig liksom. 
    Har nu en pojke på min förskola som visar tydligt att han vill att mamma ska komma. Han frågar typ 50 ggr under dagen. Berättar vad han ska göra när han kommer hem. 
    När han blir hämtad vill han inte gå med mamman utan de blir kvar ute på förskolans gård länge, ibland en timma.

Kan förresten garantera även att personalen inte hinner leka dagarna i ända. Det är mycket inrutat. Vi har planerade aktiviteter men däremellan är det måltider, möten, raster, hjälpa barn på toaletten och vi är två personer på alla barn större delen av dagen. 

• Anonym (N)

Vem skulle trivas med en person som använder ord som föris.

Urk.

• Tow2Mater

Hur många småbarn har du? Kan inte pappan ta småsyskonen om du leker med 2- och 4-åringarna?

• Anonym (Tråkmamma)
    Tow2Mater skrev 2023-08-26 17:45:39 följande:

Hur många småbarn har du? Kan inte pappan ta småsyskonen om du leker med 2- och 4-åringarna?

4 år
    2 år
    5 mån

Jag bor med deras pappa men är solo mestadels av tiden..

Jag har absolut inte en enda vän så jag tror många av er har ringat in problemet.. socialt sammanhang

Ska satsa särskilt på 4åringen imorgon.. känns som han behöver mest satsning. Fått bra tips tycker jag. Vill bli bättre 
  • Anonym (Ilse)
    Anonym (I) skrev 2023-08-26 17:00:41 följande:
    Om man är så purfattig att man inte har råd eller ork med aktiviteter till sina barn 1-2 gånger i månaden så borde man låta bli att skaffa barn alls. 
    Purfattig? Det spelar väl ingen roll, jag skulle ruttna på att gå på sådant 1-2 gånger i månaden. Varför inte bara gå ut i skogen och visa dem saker som varken kostar pengar eller är så tillrättalagt? 

TS - ta barnen med till någon liten skog (allt från skogen med 3 träd eller en stor skog funkar). Lite fika (räcker ofta med vatten och frukt, men man kan lyxa till det med kex och varm choklad). Jag lovar att de kommer hitta saker att göra i skogen. 

Eftersom jag tror att du är föräldraledig - sök upp en öppen förskola. Där kommer du hitta ett sammanhang att vara i, andra föräldrar och barnen hittar kompisar. Ibland har man tur och kan välja bland flera olika. Då kommer man iväg och hittar på något. Vi gick på en som kyrkan hade och en som kommunen hade. Det var toppen! 
  • Anonym (I)
    Anonym (Ilse) skrev 2023-08-26 22:54:09 följande:
    Purfattig? Det spelar väl ingen roll, jag skulle ruttna på att gå på sådant 1-2 gånger i månaden. Varför inte bara gå ut i skogen och visa dem saker som varken kostar pengar eller är så tillrättalagt? 

TS - ta barnen med till någon liten skog (allt från skogen med 3 träd eller en stor skog funkar). Lite fika (räcker ofta med vatten och frukt, men man kan lyxa till det med kex och varm choklad). Jag lovar att de kommer hitta saker att göra i skogen. 

Eftersom jag tror att du är föräldraledig - sök upp en öppen förskola. Där kommer du hitta ett sammanhang att vara i, andra föräldrar och barnen hittar kompisar. Ibland har man tur och kan välja bland flera olika. Då kommer man iväg och hittar på något. Vi gick på en som kyrkan hade och en som kommunen hade. Det var toppen! 
    Oh snälla. Alla dessa som tror att alla föräldrar och barn gillar skogen. Gå och göm dig. Tillbaka under din sten!
  • Anonym (Ilse)
    Anonym (I) skrev 2023-08-26 22:59:56 följande:
    Oh snälla. Alla dessa som tror att alla föräldrar och barn gillar skogen. Gå och göm dig. Tillbaka under din sten!
    Oh snälla! Göm dig själv som tror att alla föräldrar som trivs på lekland! 

Jag skrev inte att man behövde gå ut i en milsvid skog. Tre träd räcker - och JA barn gillar skogen. Av de jag hade på förskolan under mina 10 år där så var det 98% som uppskattade skogen - de övriga 2% kom på hur roligt det var när vi kom dit och ville gå tillbaka och titta på småkryp, använda pinnar, stenar och annat. 

Men gå till en sjö, en strand, en å, en ö, en äng,  - välj själv! Naturen är en bra lekplats. 

Så göm dig själv, tack. Eller göm dig under en gran - det värmer kanske bättre än en iskall sten, iaf om du lägger lite granris under också. Glöm inte en frukt du verkar behöva höja blodsockernivån och humöret lite.
  • Anonym (s)

Barn har sådana perioder där det är svårt att få med dem från förskolan. Har upplevt det både med de barn jag var barnflicka åt i många år och min egen dotter. Ibland var det stört omöjligt att få med hem. Helt normalt och förskolepersonal har berättat om det också. Det behöver inte betyda att det är tråkigt hemma, att man själv är tråkig eller att man måste sätta kravet på sig att ha mer aktiviteter. Hemma ska hursomhelst främst vara trygghet och lugn, vilket de får mindre av på förskolan. 

Jag tror att många föräldrar sätter onödigt mycket krav på sig att de dels måste leka med barnen, dels måste ha en massa aktiviteter på fritiden för barnen, gärna stimmiga miljöer som lekland och badhus. Det behövs inte. Jag tror att det är nyttigt för barn att lära sig roa sig själva, men att man är i närheten och ser och bekräftar barnet. Jag tror också att aktiviteter i eller nära hemmet räcker långt, lekparken utanför, eller skogen som någon annan sa. Barn idag får oftast redan mycket stimulans och umgänge med andra barn och aktivitet, kanske för mycket ibland. Då kan hemmet som sagt stå för trygghet och lugn. 

Du kan slappna av ts, du gör ingenting fel, du är där och närvarande och det är nyttigt för barn att ha lite "tråkigt" ibland, det främjar fantasin. Min egen dotter (nu 8år) kan roa sig hur länge som helst just för att hon fått utrymme till det och det är både hon och jag glada för idag.

• Spucks

Ta det inte på så mycket allvar - dina barn trivs på förskolan, vilket är underbart. Och det finns barn som har svårt att skilja sig från en situation. De är inne i situation med kropp och själ och när det ska avbrytas och situationen ska ändras är det såklart svårt för dem, och sedan kan det ta en tid innan de hittar in i den nya situationen.
    Det betyder inte att de inte trivs hos dig eller att de trivs mindre.
    Jag tycker du gör bra i att inte underhålla de jämnt. Barn måste lära sig att roa sig själva och man gör dem (och samhället) en björntjänst om man inte fattar det utan anser att ju fler upplevelser och ju mer underhållning man ger sina barn desto bättre är man som förälder.

Du skrev ingenting om att de gnäller fortfarande när ni väl är hemma ... hur är de där? Leker de?

• Anonym (Yllet)

Av alla saker man kan välja att må dåligt över så är inte det något jag hade valt att ligga sömnlös för.

Var glad att dina barn tycker det är kul och känner sig stimulerade på förskolan, och allt behöver inte vara värsta showen varenda dag hemma.

Barnen kommer att ändra sig och ni kommer att hitta nya saker att göra ihop i perioder, och i perioder kommer kompisar och aktiviteter att vara roligare.

Men om du vill samla mammapoäng så är det väl bara att börja planera hösten nu då, med halloweenmys och Nissedörr och paketkalendrar och ett massivt pyssel- och julbak?

Lite skoj och lite allvar... Men snälla, försök att inte ta det så allvarligt.

Småbarnstiden är nåt man ska vara glad att ens överleva, och du ska faktiskt ha energi kvar till dem som skolbarn också. Bränn inte allt krut nu om de är nöjda som det är, och låt dem istället hitta på egna lekar hemma och utomhus.

Svar på tråden Mina barn trivs bättre på föris än hemma