• Anonym (Ju)

Aldrig varit svartsjuk tidigare

Och egentligen borde jag inte vara det nu heller... han har berättat saker om sitt ex, hur hon var etc och hur det påverkat honom (vilket jag är 100% på att det är sant), däremot har det visat sig (efter att hon själv letade upp mig) att några småsaker här och där inte alls stämde. Hon och jag har inte pratat, men dessa saker gick att se på hennes konto... det borde inte spela roll, men några av sakerna gjorde ont att se att det inte alls var sant det han sagt... och nu har tankarna väl börjat snurra, vad mer har han sagt som inte stämmer?
    Jag får kämpa för att låta bli att kolla mer på hennes konton, jag har aldrig känt såhär tidigare och jag hatar det... 

• Svar på tråden Aldrig varit svartsjuk tidigare
  • Anonym (Sanna)

Eller så bestämmer du att det här dramat är inte värdigt och avlägsnar dig från situationen. Har han börjat ljuga så blir det väre. Du kommer att sitta och spionera på hennes konton med en ångestklump i magen. Gör slut och finn ro.

• Anonym (Ju)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-08-26 06:30:12 följande:

Eller så bestämmer du att det här dramat är inte värdigt och avlägsnar dig från situationen. Har han börjat ljuga så blir det väre. Du kommer att sitta och spionera på hennes konton med en ångestklump i magen. Gör slut och finn ro.

Det är inga allvarliga saker i sig, men ändå gnager det... och den där tanken "vad mer av det han sagt stämmer inte?"... och även om de sakerna inte behöver vara så stora så föder der ju tanken att något av det som faktiskt är stort inte heller stämmer... hade han inte sagt att de sakerna inte stämmer (innan jag såg det) hade jag nog inte alls reagerat nu, utan det är ju för att han påstått annat...
  • Anonym (000)

Ibland putsar folk på sanningen, lite "vit lögn" för att man själv ska framstå i lite bättre dager. Kan det vara det han gjort? 
    Inte för att man uppskattar att ens partner slirar med sanningen, men om det är småsaker och om du kan försöka bortse från dessa så kanske det är sättet du behöver tänka om ni ska fortsätta tillsammans?

Annars är väl min nästa undran om du pratat med honom om det du sett? Om det nu finns öppet på hennes konto så är det inte du som snokat utan det bara finns där - fråga honom. "Jaha, jag ser här på XX konto att det är så här - du sa till mig så här - det stämmer ju inte överens?" 
    Då får ni en anledning att prata om sakerna. Märker du då att han hårdnackat ljuger trots bevis, då kan det vara så att han ljuger om annat också. 

• Anonym (Hmmm ....)

Förstår inte varför ni ens pratar om hans ex?
    Är/var du älskarinna?

• Anonym (Speciellt lagd)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-08-26 07:15:25 följande:

Förstår inte varför ni ens pratar om hans ex?
    Är/var du älskarinna?

Det är svårt att förstå, men det finns någon slags lockelse i att självsabotera genom att grotta ner sig i sin mans ex. Har du aldrig gjort det? Bara satt dig en söndagsförmiddag när han inte är hemma, öppnat något gammalt fotoalbum med bilder på honom och hans ex, deras liv ihop. Kanske kollat igenom alla bilder hon har på social media, föreställt dig hur det såg ut och var när de hade sex och olika romantiska stunder som par och känt dig alldeles rutten av svartsjuka efteråt?

Jag rekommenderar inte det där, men driften att göra så ibland är stark för mig. Någon slags masochism.

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Speciellt lagd) skrev 2023-08-26 08:23:36 följande:
    Det är svårt att förstå, men det finns någon slags lockelse i att självsabotera genom att grotta ner sig i sin mans ex. Har du aldrig gjort det? Bara satt dig en söndagsförmiddag när han inte är hemma, öppnat något gammalt fotoalbum med bilder på honom och hans ex, deras liv ihop. Kanske kollat igenom alla bilder hon har på social media, föreställt dig hur det såg ut och var när de hade sex och olika romantiska stunder som par och känt dig alldeles rutten av svartsjuka efteråt?

Jag rekommenderar inte det där, men driften att göra så ibland är stark för mig. Någon slags masochism.

Nej, har aldrig gjort så. Vet knappt någonting om exen.  Vi pratar inte om sånt. (nu lever ifs inte de 2 senaste exen, men har inte gjort så i tidigare relationer heller).
  • Moana

Gör inte en grej av det. Det kommer inte leda till något bra för någon. Öppna inte en dörr som har stängts. Jag har stor erfarenhet som anhörig till min partner som har diagnosen retroaktiv svartsjuke OCD och vet vad jag pratar om. Låt det gamla vara och lev här och nu. 

• Kaede

Han var oärlig. Fadtän du tror honom så visade det sig att han mörkat lite. Varit lite oärlig osv. Det skadar tilliten. Om han går att lita på resten av livet och relationen är upp till dig att avgöra. Tex genom hur han bemöter det faktum att han ju faktiskt varit oärlig emot dig. Sak samma vad det handlade om. Hade på ett sätt varit bättre om det handlar om tex pengar för det är mer konkret och svartvitt. Nu var det ett ex vilket skapar osäkerhet kring hans pplotloghet i er relation där ju du ska älska honom och faktiskt ska visa tillit. Därav blir det svårt. 

Vill du ha en relation tlll honom måste du dock sluta bry dig i hans ex. Skit i henne. Fundera på pudelns kärna istället. Litar du på honom. Förlåter du honom. I teorin? I praktiken? Hur beter han sig när det gäller den här oärligheten? Skor i henne. Det är honom du ska fokusera på.

Svar på tråden Aldrig varit svartsjuk tidigare