• magdaS89

Vart tar ägget vägen?

Hej! vi planerar att bli gravida men jag blir tokig på både ägglossningstest och min kropp. 

Jag är på månad fyra sedan jag första gången testade med ÄL stickor från Clerarblue advanced. 

Jag har alltid haft oregelbunden och/eller längre cykel än normalt och snittar enligt app på 33 dagar.

första två månaderna fick jag upp fasta smileyn och kartlade lite därefter, mensen kom enligt förutspått. i Juli 22 var första gången vi skulle pröva, då jag för första gången får upp en blinkande smiley i 4 dagar innan den fasta gubben visades. Detta indikerar på hormonökning Och indirekt då att ägget släpper inom två dygn när fasta smileyn visas. 

jag fick en vecka senare tidigare symptom på graviditet. Illamående, yrsel, mensvärk. detta försvann när det skulle närma sig mensen. Men nu har det återkommit och mensen är 8 dagar sen Och lyser fortsatt med sin frånvaro. 

jag har gjort många allt för tidiga test och nu några efter att mensen borde dykt upp. allt visar ?inte gravid? men symptomen finns där, men tror att mycket är psykiskt också.

jag tänker mest att ägg borde släppt pga hormonökningen innan. Sen har jag lån cykel - men vad tar egentligen längre tid för kroppen då? Och varför får jag inte mensen eller varför plussar jag inge om jag är gravid? 

jag upplever detta relativt ofta i mina cyklar att jag märker av ägglossning, sen om jag stressar mycket så bara försvinner mensen fast jag har menssmärtor?

har läst om låghormonare också men anser inge att det stämmer då jag redan har foglossning. (fick det tidigt i min första graviditet och den blir jag tyvärr inte av med)  jag tänker att viljan kan skapa en del symptom - men foglossning är ju de sista jag vill ha så tidigt igen! 

jag mår illa och har nära till att spy många gånger om dagen men inget plus visar sig?. 

jag förstår inte vart ägget kan ?försvinna? och mensen bara utebli? Har börjat testa med ÄL-stickor igen då jag tycker jag märker av en ökning av flytningar och PMS. 

vad tror ni? vad händer med min kropp? Hur sent kan jag plussa? 

jag hade mens sist mellan 15-19 juli
    LH-ökning 22-25 juli
    Hög fertilitet 26 juli
    mens enligt appen bör ha kommit 17-20 aug.
    idag är alltså mensen 9 dagar sen. (Och många plussar ju 6 dagar innan!) 

Känns ju helt onödigt att egentligen testa med ÄL-test nu innan mensen kommit också, men läst att även de kan visa positivt vid graviditet så därför harjag testat med dessa med ibland. 

• Svar på tråden Vart tar ägget vägen?
  • Ruter

ÄL-test visar ju egentligen bara att kroppen gör sig redo för ägglossning genom bildandet av hormon. När testet är positivt är kroppen redo för ägget att släppa. Men det är långt ifrån säkert att det finns ett ägg som verkligen släpper. Så tyvärr kan du få positivt på ÄL-test och sen inte ha ägglossning. Om ägglossningen inte sker kan även mensen utebli. 

• magdaS89

Hej! Jo det har jag förstått, men då förstår jag inte heller hormonökningen som nu skedde - som ej synts till månaderna innan? Jag tänker att det då ?borde? släppt ägg föregående månad och kanske inte de tidigare få jag ej fått blinkande smiley innan? har fortsatt symptom, är bland annat extremt trött. 

ska tempa när jag väl kan börja testa på nytt. Men tycker som sagt kroppen är märklig! Bara en sån sak som att när man har ägglossning så ska ju mensen komma ett par veckor senare - men min kommer som tidigast 3 veckor efter. Tar det då längre tid för ägget att åka eller vad vad är det som skiljer åt?  

• lipa3646
    magdaS89 skrev 2023-08-25 13:30:03 följande:

Hej! Jo det har jag förstått, men då förstår jag inte heller hormonökningen som nu skedde - som ej synts till månaderna innan? Jag tänker att det då ?borde? släppt ägg föregående månad och kanske inte de tidigare få jag ej fått blinkande smiley innan? har fortsatt symptom, är bland annat extremt trött. 

ska tempa när jag väl kan börja testa på nytt. Men tycker som sagt kroppen är märklig! Bara en sån sak som att när man har ägglossning så ska ju mensen komma ett par veckor senare - men min kommer som tidigast 3 veckor efter. Tar det då längre tid för ägget att åka eller vad vad är det som skiljer åt?  

Ägget tar alltid samma tid på sig att transporteras ner, från att ägget släpper tar det tre dagar att nå livmodern och kläckas och bädda in sig i livmodern två dagar till. Men om ägget inte blir begruktat komme ett hormon att börja bryta ner ägget och livmoderslemhinnan brytas ner. Detta att det tar längre tid för dig kan tyda på att du har lågt hormon för just nedbrytning av ägg och slemhinna. ev Att progrestosteron är högt hos dig och blir det dominerande hormonet. Värt att kolla upp hos vården :) 
  • Maymom

Mitt tips är att börja tempa direkt imorgon. Gör inget att du börjar mitt i en cykel och ju snabbare du börjar desto snabbare ser du ett mönster.

Som nån annan skrev låter det som utebliven ÄL. Testen visar att kroppen gör sig redo att släppa ett ägg men visar inte att det faktiskt skett, därför är det bra att tempa, då märker du om det skett eller inte. Min mens kom 9 dagar senare än normalt när min ÄL uteblev. Och den mensen var mer sparsam och nästa ÄL kom redan på dag 8 eller nåt sånt.

• Josefin.elisabet

Kanske du skulle boka tid hos gynekolog? När jag har sökt för andra saker (rikglig mens och mellanblödningar under amning efter tredje barnet) har han kunnat se på ultraljud att jag har haft ägglossning och på vilken sida.. Då kan du ju diskutera om du behöver ta prover och kolla hormoner också. Boka in en tid efter att du borde haft ägglossning så borde det ju synas om du verkligen hade det? 

Svar på tråden Vart tar ägget vägen?