• Hamuhu

    Åka bil med sjuka barn

    Hej!
    Vi är på semester i Montenegro just nu. Det är jättevarmt och några dagar efter att vi kom hit blev barnen sjuka först magsjuka och sedan fick lillen feber. Imorgon ska vi åka hem och då tar vi bil och det tar oss ca 8 timmar att komma hem till mina föräldrar. 
    Vi har absolut ingen möjlighet att förlänga eftersom vi snart flyger hem till Sverige också.
    Har någon erfarenhet av att åka bil med magsjuka/febriga barn?
    Har ni några tips?
    Vi brukar alltid stanna hemma när någon av oss känner sig krasslig men nu hände detta mitt i semester så nu är vi tvungna att bila tillbaka.

  • Svar på tråden Åka bil med sjuka barn
  • Anonym (Edie)

    Inte med magsjuka barn men med ett barn som lätt blev åksjuk efter långa sträckor.
    Tipset är väl att de ska dricka mycket, kolla efter ställen att kunna stanna på och ha något nära de kan kräkas i.
    Vet inte hur många barn ni har eller hur stora de är men om de tex är 2 st så hade jag nog satt en vuxen mellan dem i bsksätet för att kunna ha koll på dem och hjälpa dem.
    Och jo - ge febernedsättande innan resan. Och som sagt vatten tillgängligt eller ännu hellre vätskeersättning.

  • Hamuhu

    Vi har 2 st. Det ena barnet är 3 år och andra 11 månader. Jag är bara rädd för värme det är sjukt varmt här och det känns som att ac i bilen börjar ge upp också. Men vi får väl börja åka på kvällen någon gång så det blir svalare. Jag sitter med bebisen på baksätet men hade kanske varit klokt att flytta på stora pojken med. Hoppas bara att vi föräldrar inte blir sjuka nu.

  • Agda90

    Been there done that!

    Sonen åkte på magsjuka eller matörgiftning dagen innan vi skulle hem från Sälen. 12 timmar i bil... 

    Se till att göra det så bekvämt som möjligt i bilen för barnet. Kuddar och filtar. Preppa bilen så att den inte kan bli nerkräkt. Vi täckte hela baksätet med det vi hade med oss till stugan, vilket var sängkläder. Vi hade tre lager med påslakan i sätet och ett på golvet för att täcka så mycket som möjligt. 
    Ha ordentliga påsar - och många - om olyckan skulle vara framme.
    En rulle med hundbajspåsar är guld värt till snorpapper och fruktrester osv. Så behöver man inte hålla på att pilla med allt.
    Ha extra kläder lätt tillgängliga och handdukar. Ha vetten på flaska som ni kan tvätta av barnet med om det skulle behövas. 

    Fixar barnet att använda telefon eller ipad under resan är det guld värt.

    Dricka och bra mat. Sött kan många barn bli illamående och åksjuka av så skippa saft och läsk. Vatten!
    Äpple är snällt för magen (utan skal) t.ex.

    Och ni som kör - se till att inte trötta ut er. Byt förare ofta. Vi bytte varannan timme ungefär. 

  • EnAnonumius

    Vill bara tillägga till dessa tips du fått av andra.

    Tänk på en sak ha fönstren öppen en liten bit i fall det är ett virus ditt barn har.. För ju mindre utrymme som är "tätt" så ökar smittrisken.. Men om du har bilrutorna lite nere så vädras det mer i bilen och smittrisken minskas.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (,)

    Många stopp, vätskeersättning, vatten, något att äta, febernedsättande, filtar och kuddar, plastpåsar, våtservetter och iPad 

Svar på tråden Åka bil med sjuka barn