• Viccystrand

    Ska man vänta?

    Hej!

    Eftersom jag inte har några kompisar med egna barn och inte vill diskutera detta med mina syskon så resten av familjen ska börja lägga sig i, tänkte jag fråga om råd här. 


    Jag har under de senaste 5åren känt en längtan efter barn. Dock för 5år sedan var jag singel och utan stabilt jobb. 
    Jag har sedan dess sambo sen ca 2år tillbaka och nu även ett nytt jobb. Jag är idag 28 och känner de är dags att kanske försöka. 
    Min sambo har sagt att han är redo när jag är redo och jag vill ju inget annat än att börja direkt. 


    Problemet är dock att jag har fått en provanställning, vilket löper fram tills den 1/12. Jag vet att en graviditet inte oftast kommer på första försöket, men är de ens lönt att försöka innan jag vet med 100% att de kommer leda till fast? 
    För får jag inte fast så måste jag ge mig ut på jakt efter jobb redan i november igen och kanske börja om hela processen. Någon som har något råd? 

  • Svar på tråden Ska man vänta?
  • Anonym (Nn)

    Ja vänta, det innebär bara en massa onödig stress annars. 

    På mitt jobb får faktiskt folk gå om de inte presterar under de där 6 månaderna. Jag jobbar dock inom en ganska tuff bransch (management konsult) och det är tuffare tider nu med inflationen. 

    Nej ingen ska bli diskriminerad pga graviditet men jag kan nog tycka att du bör vänta tills du får beskedet att du får fast tjänst nu när du faktiskt kan välja. Blir du gravid och är en av de med jäkligt mycket illamående så kommer du inte kunna prestera lika bra som du hade gjort icke gravid och ja? 

    Jag förstår faktiskt inte varför det är så viktigt att sätta igång just nu när du ändå bara är 28 år? Vad gör några månader till? Dessa månader ger ditt framtida barn en trygg framtid och en mamma som inte behöver gå runt hemma med ångest över att hon inte har nått jobb att gå tillbaka till. 


    Sen kan såklart allting hända, jag vet inte heller vilken branch du är i så det kan göra skillnad såklart. 

  • Viccystrand

    Hej! 


    Tack för att du tog dig tiden till att svara. Jag förstår hur du tänker, det är mycket de jag tänker på trots diskrimineringen som kan uppstå. 


    Jag jobbar på förskola, så betydligt lugnare yrke än de du beskriver. 


    28 är kanske inte är gammalt för dig, men jag känner mig redo. Att få min egna familj har varit en dröm sen jag var liten. Även att ha fler barn än ett. Därav vill jag kunna ?börja i tid? innan min tid rinner ut och drar med sig komplikationer för varje år som går. 


    Och som jag skrev vet jag att de sällan händer direkt. Med min utdragna cykel kommer jag inte heller kunna ?påbörja? något förens i slutet av september ändå. 


    Jag kan absolut prata med min chef om allting men ville mest ha råd innan man ens tar upp de. 

  • Anonym (A)
    Viccystrand skrev 2023-08-23 00:19:00 följande:

    Hej! 


    Tack för att du tog dig tiden till att svara. Jag förstår hur du tänker, det är mycket de jag tänker på trots diskrimineringen som kan uppstå. 


    Jag jobbar på förskola, så betydligt lugnare yrke än de du beskriver. 


    28 är kanske inte är gammalt för dig, men jag känner mig redo. Att få min egna familj har varit en dröm sen jag var liten. Även att ha fler barn än ett. Därav vill jag kunna ?börja i tid? innan min tid rinner ut och drar med sig komplikationer för varje år som går. 


    Och som jag skrev vet jag att de sällan händer direkt. Med min utdragna cykel kommer jag inte heller kunna ?påbörja? något förens i slutet av september ändå. 


    Jag kan absolut prata med min chef om allting men ville mest ha råd innan man ens tar upp de. 


    Varje år som går? Vi pratar om att vänta från september till december. dvs högst tre månader. På vilket sätt skulle det göra något med din fertilitet?

    Om du inte kan vänta den tiden, hur ska du göra om du inte blir gravid direkt? Det kan ju ta flera månader. 
  • Nässelfjärilen

    Det handlar alltså om tre månaders väntan för dig? 

    Ja, det är drygt att behöva vänta men samtidigt så handlar det om en trygghet för dig och din familj i framtiden. Jag hade 100% väntat. 

    Nu menar jag inte att måla fan på väggen men tänk om du börjar nu, blir gravid på en gång (hände mig alla tre gånger...) och sedan inte får fast anställning. Jag blir stressad bara av att tänka på det, den osäkerheten. 

  • Anonym (Ja)

    Klart ni kan börja försöka! Även om du blir gravid på första försöket så kommer din anställning förhoppningsvis ha gått över i en fastare position innan det är dags att fundera på att berätta för chefen. Man väntar minst till v 12 men helst längre så man passerar den där första tiden då det är störst risk för missfall, om man inte har ett hälsofarligt jobb som kan påverka graviditeten.

  • Anonym (Nn)
    Viccystrand skrev 2023-08-23 00:19:00 följande:

    Hej! 


    Tack för att du tog dig tiden till att svara. Jag förstår hur du tänker, det är mycket de jag tänker på trots diskrimineringen som kan uppstå. 


    Jag jobbar på förskola, så betydligt lugnare yrke än de du beskriver. 


    28 är kanske inte är gammalt för dig, men jag känner mig redo. Att få min egna familj har varit en dröm sen jag var liten. Även att ha fler barn än ett. Därav vill jag kunna ?börja i tid? innan min tid rinner ut och drar med sig komplikationer för varje år som går. 


    Och som jag skrev vet jag att de sällan händer direkt. Med min utdragna cykel kommer jag inte heller kunna ?påbörja? något förens i slutet av september ändå. 


    Jag kan absolut prata med min chef om allting men ville mest ha råd innan man ens tar upp de. 


    Jag hade nog väntat 2-3 månader för att vara på den säkra sidan om jag vore du. Inte jättekul att vara den kollegan som vart gravid direkt och drog heller? PLUS att det är väll lite kul att få känna sig lite glad över sin nya situation med en lön osv? 

    Jag gissar att du inte bor i Stockholm, här finns inte den stressen du verkar ha när man är 28 vilket känns ganska skönt. Jag tror oavsett vad som händer att du kommer kolla tillbaka på detta och känna att ?Herregud vad bråttom jag hade när jag precis börjat jobba? Om du nu var så fokuserad på att skaffa barn hade du väll pluggat tidigare? 

    Sen kan jag förstå vad du menar att vi har olika jobb, men jag vill nog ändå påstå att ur min synvinkel så verkad förskolepedagog extremt tufft hehe. 


    Finns det tillräckligt med förskolor där du bor så är det säkert ingen större fara.

  • Lönnsirap

    Jag tänker att det faktiskt är skönt att sätta igång så tidigt som möjligt med att försöka få barn, men att det faktiskt också finns tider då det är bra att vänta.

    Jag tänker att du absolut ska försöka avvakta 2-3 månader, just för lite fokus på vad du faktiskt är utbildad till. Visst kan det bli segt om det tar några år, men det är väldigt mycket lättare att vara förälder och ha en försörjning.... 

    Jag tänker att barnlängtan absolut ska göra att du inte väntar i flera år innan du försöker, men att det faktiskt finns en poäng med att låta saker få lite tid. Det är skillnad på att genast bli gravid ny på jobbet och att hinna jobba något år. Såväl om du fortsätter på samma ställe, och om du vill/behöver byta.

Svar på tråden Ska man vänta?