• Sagaliten

Vad kallas denna process? Och olika ”lägen”

För bra längesen när jag studerade lärde vi oss om en process, men jag kan inte för allt i världen minnas vad det heter.
    Minns bara hur den beskrevs.
    Och mina gamla anteckningar har rök med översvämningar i källaren, så detta är min sista chans. 

Jag minns processe, bara inte namnen på det/dem. 

(Misstänker att det är ett ord för själva ?fenomenet? och sen säkert ord för båda sidorna och säkert också mitten på vågen.) 

Okej, ska försöka beskriva här nu då. 

Beskrivning av den här psykologiska processen förklarar ett fenomenet, eller en process, där balansen först slår över på ena hållet, tex för mycket regler och stränga regler. Detta för att sen efter en tid slå över på det andra håll och kanske blir för lite regler eller inga alls och lite smått kaos och oreda. 
    Och sen för att slutligen nå någon balans mellan de två tidigare situationerna med lagom mycket regler

Ringer det möjligen en klocka  för någon utifrån min beskrivning?

Är så tacksam för all hjälp jag kan få. Detta har frustrerat mig av och till i ett par år nu, så dags att agera. 
    Allt som tar mig närmare svaret är välkommet Skrattande

• Svar på tråden Vad kallas denna process? Och olika ”lägen”
  • Sagaliten

Njae det skulle jag inte säga. 

Det jag syftar på handlar mer om i samhälle, i relation till andra och så. 

Ex, först var skolor jätte strikt och disciplinerat med bestraffningar. 
    (när gungbrädan var helt nere på ena sidan)

Sen släpptes det på regler så att det blev för slappt där det gick så långt att lärare blev slagna av elever. 
    (när gungbrädan slår över helt på andra sidan)

Och sen är tron enligt denna process att man här landar i en balans mellan de två punkterna
    (när gungbrädan balanserar jämt)

Hoppas att jag lyckades förtydliga ännu lite mer nu, men inte helt enkelt. Så många år sen jag läste om det. 

• Nymphaea

Menar du överkompensering?

• Magical

Du menar nog tes-antites, som någon redan skrivit ovan.

Googla det så ser du snabbt om det är det du menar. 

Svar på tråden Vad kallas denna process? Och olika ”lägen”