• MammaSarah1989

Lämna barnens pappa

Hej jag är en mamma till två barn.
    Jag har absolut ingen inkomst har varit jobbat på runt 12år..
    Men är arbetssökande just nu gör det jag ska göra för att få ett jobb...
    Jag lever just nu med min man och mina två barn..
    Han är väldigt oansvarig..
    Otrevlig mot mig och barnen..
    Kan även säga väldigt elak saker till dom som gris tjockis till våran äldsta dotter 😟😟...
    Det har pågått ett tag nu känns så jävla fel mot mina barn jag orkar inte mer se att mina barn blir behandlade på det här sättet..
    Och hur han illa han behandlar mig..
    Självklart hjälper han till med städningen och ekonomi...
    Men neeej jag orkar inte mera😭😭
    Vad för hjälp kan man få av kommunen?
    Vi är just nu under utredning av soc den har precis börjat.
    Vad ska jag göra göra? Älskar mina barn dom går före allt men hur ska jag ha råd?
    Försörja dom i början innan jobb allt det där snälla någon som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Lämna barnens pappa
  • Tomelilla15

Vad vill du ha hjälp med menar du?

• Rivjärnet92

Varför har du inte förvärvsarbetat på 12 år? 

• MammaSarah1989

Vad för hjälp får man från samhället?
    Jag kan inte ta hela försörjningen.
    Hur fungerar sånt?
    Han kommer sticka direkt när jag berättar om allt
    Man kommer antagligen behöva prata om allt jag har varit med honom i mer än 15år 
    Vad för stöd kan man få?

• MammaSarah1989

Helt ärligt har jag inget bra svar på de jag har haft mycket psykiskt ohälsa..
    Mamma ledig är från en väldigt svår uppväxt har haft otur i livet.. sedan social fobi 

• Rivjärnet92

Du kan ju alltid ansöka om socialbidrag. Men förvänta dig inte att få en massa bidrag utan motprestation. Din sociala fobi blir ju inte bättre bara för att du undviker problemet. Dags att ta dig ur det här och bli ett bra exempel för dina barn. Bryt det sociala arvet.

• Mortiscia80
    MammaSarah1989 skrev 2023-08-18 21:13:53 följande:

Vad för hjälp får man från samhället?
    Jag kan inte ta hela försörjningen.
    Hur fungerar sånt?
    Han kommer sticka direkt när jag berättar om allt
    Man kommer antagligen behöva prata om allt jag har varit med honom i mer än 15år 
    Vad för stöd kan man få?

Du kan få bostadsbidrag (antagligen), barnbidrag och underhåll. Sedan behöver du ansöka om socialbidrag om dina inkomster inte räcker. Det stora problemet är dock en bostad. Du lär inte få kontrakt utan ett jobb. Börja i den änden.
  • MammaSarah1989

Bor just nu i ett socialt kontrakt så jag kommer säkert få ta över det han kommer få lämna bostaden det är jag inte orolig för det är mest i början då det kommer vara jobbigt både för barnen och mig..
    Men jag vet att det är den enda utvägen från detta helvete...
    Jag mer orolig för försörjningen...hur Jag ska räcka till mad allt har inga nära kära vid liv och visa finns inte kontakt kvar med förutom min syster men vi träffas inte så ofta..

• Rivjärnet92

Börja gå i kbt för din sociala fobi. Parallellt med det så börjar du snickra på ett cv. Nyckeln till att trygga din försörjning på sikt är att skaffa ett arbete. 

• MammaSarah1989

Jag förväntar mig inget därför jag är här och frågar hur saker går till jag tänker även stöd med det psykisk och Ekonomi..
    Vad för stöd man kan få pengar är inte allt i livet bara man har så att man klarar sig🙂

• monstretmonster
    MammaSarah1989 skrev 2023-08-18 21:34:51 följande:

Absolut det har jag gjort ska även få en sius från AF..
    Det är på väg men kan ta ett tag

Vad är en sius? 

• MammaSarah1989

Sius är en person som hjälper till med praktik/arbetsplats
    Stöttar dig.
    Kan även vara med dig i början av en praktik/arbetsplats
    Jag har väntat i ett år för att få en sådan dessutom har jag en funktionsnedsättning/socialfobi jag borde ha fått det för länge sen men men nu står jag i kö kommer nog få en sån om en månad är så glad över det🙂
    Börjar äntligen komma någonstans känns det som men nu behöver jag ta detta med barnens pappa för jag orkar inte se mina barn lida något mer speciellt min äldsta dotter som till och med säger att hon vill att pappa ska flytta 😟

• monstretmonster
    MammaSarah1989 skrev 2023-08-19 06:26:06 följande:

Sius är en person som hjälper till med praktik/arbetsplats
    Stöttar dig.
    Kan även vara med dig i början av en praktik/arbetsplats
    Jag har väntat i ett år för att få en sådan dessutom har jag en funktionsnedsättning/socialfobi jag borde ha fått det för länge sen men men nu står jag i kö kommer nog få en sån om en månad är så glad över det🙂
    Börjar äntligen komma någonstans känns det som men nu behöver jag ta detta med barnens pappa för jag orkar inte se mina barn lida något mer speciellt min äldsta dotter som till och med säger att hon vill att pappa ska flytta 😟

Du menar kanske syo/syv? 
  • monstretmonster

Tror du kommer få mer råd och hjälp om du lägger upp tråden i känsliga rummet och tillåter anonyma svar förresten. Folk brukar vara mer aktiva med att svara då. Hoppas allt löser sig för dig, jag tycker du ska prata med socialtjänsten och be om råd.

• MammaSarah1989

Jag ska göra det men känns jävligt tungt 😟
    Då det är bra ibland känns som att det kommer bli bättre sedan sämre igen...
    Jag är bara rädd att jag också ska förlora vårdnaden bara för jag inte har sagt något tidigare 😭..
    Kommer aldrig kunna leva utan mina älskade barn..❤️
    Men kan inte heller leva så här se dom må dåligt 😟

Svar på tråden Lämna barnens pappa