• Anonym (N)

HUR FINNA MENING?

Hur finner man mening i livet?
    Jag tycker att allt känns meningslöst.

Trivs inte med någonting. 
    Svårt att se att något kommer göra mig tillfreds. Varken miljöombyte, ny sysselsättning  nya bekantskaper.

Jag har mått dåligt hela livet och det känns som jag gett upp hoppet.
    Skaffa barn är uteslutet på grund av fysisk ohälsa. Annars kan jag förstå att barn är "meningen med livet" för många.

Jag är för feg för att göra stora förändringar också..

• Svar på tråden HUR FINNA MENING?
  • Valuta2019
    Anonym (N) skrev 2023-08-18 13:20:55 följande:
    HUR FINNA MENING?

Hur finner man mening i livet?
    Jag tycker att allt känns meningslöst.

Trivs inte med någonting. 
    Svårt att se att något kommer göra mig tillfreds. Varken miljöombyte, ny sysselsättning  nya bekantskaper.

Jag har mått dåligt hela livet och det känns som jag gett upp hoppet.
    Skaffa barn är uteslutet på grund av fysisk ohälsa. Annars kan jag förstå att barn är "meningen med livet" för många.

Jag är för feg för att göra stora förändringar också..

Det är jätteviktigt att du lär känna dig själv och utgå därifrån.
  • Anonym (N)

Tack för ditt svar.
    Hur lär man känna sig själv då?

• Valuta2019
    Anonym (N) skrev 2023-08-18 15:24:17 följande:

Tack för ditt svar.
    Hur lär man känna sig själv då?

ett sätt är ju att fråga i din omgivning och ta reda på vad du gillar att göra. vad är viktigt i ditt liv?
  • Anonym (N)

Jag vet att jag gillar musik, inredning och är intresserad av hälsa. Tycker också om matlagning.

De flesta som känner mig har genom livet tyckt att jag borde bli sångerska, men jag har också hört att andra tycker jag skulle passa som lärare. 

Det jag värdesätter i livet är självständighet, frihet, äventyr och framgång. Jag mår bra av att "lyckas" med något.
    Men jag vill samtidigt känna mig fri, vilket kan vara svårt. 

• Anonym (M)

Forskning visar att göra  goda gärningar för andra tenderar att skapa känslor av mening. Därför är mitt tips att engagera dig ideellt, tex gå på språkcafe, bli gode man, bli kontaktperson till någon, gå med i röda kordet etcetera.

Vårda dina relationer! Relationer är de som gör vårt liv meningsfullt. Bli en del av ett nytt sammanhang. Typ börja på kör eller gå med i någon annan aktivitet du tycket är rolig. Så har du något att se fram emot och ett sammanhang där du är saknad när du inte är där. 
    Lycka till! 

• Anonym (Holygirl)

Hej ! Hur gammal är du ?
    Vad har du för relationer idag?
    Arbetar du? 

• Anonym (N)
    Anonym (Holygirl) skrev 2023-08-19 19:54:53 följande:

Hej ! Hur gammal är du ?
    Vad har du för relationer idag?
    Arbetar du? 

För gammal.
    Relationer- familjen. Ett par vänner. 
    Jobbar inte, men jag studerar.
  • Anonym (Drömfångare)

Hej!
    Här är en till som försöker förstå och hitta meningen med livet. Dock tror jag inte det finns någon mening för min egen del. Jag söker inte det lyckliga familjelivet med barn. Är i min första seriösa relation sedan ett år tillbaka men börjar tyvärr tvivla på om jag mår bra i det. Jag har börjat känna mig vilsen och längtar tillbaka till mitt liv som det var innan men vill inte lämna relationen för jag tycker om honom otroligt mycket. 

• kittiedoll

Sedan min pappa dog i cancer oktober 2021 har jag ifrågasatt meningen med livet. Och jag har barn och familj. Men allt känns så meningslöst. Är vi bara här på jorden för att bli sjuka, lida och sen dö? Eller varför är vi här?? 

• Anonym (N)

Hej Kittiedoll. Beklagar.<3
    Ibland tänker jag så jag med. Jag är en canceröverlevare, och får leva med sviterna av den resten av livet.

Det är tufft.

• Anonym (Nachos)

Svaret på meningen med livet är förmodligen en av de största och svåraste frågorna att besvara. Det är ok att vara vilsen i den frågan, det är de flesta av oss.

En väg kan vara att börja med att minska det lidande du kanske upplever på olika sätt i den mån du klarar det, små steg. Att sedan finna en mening i mindre saker till en början istället för att ta för stort kliv på en gång och påbörja något som blir övermäktigt och kan upplevas omöjligt att slutföra. Kanske är det i det lilla det stora finns i slutändan. Du uttrycker att du är rädd för förändring, samtidigt är du precis som alla människor så mycket starkare än du tror.

Svar på tråden HUR FINNA MENING?