• Vicblomman

Magont/magknip 3v gammal bebis

Hej! 
    min bebis är 3 veckor och verkar den senaste veckan haft väldigt besvärligt med magen. Han spänner sig helt röd, grymtar, krystar, spjärnar ut kroppen och drar ihop. Detta beteende börjar alltid runt 3-4 på nätterna och håller på hela dagarna. Han är ofta missnöjd och det enda som får honom lugn är att ligga vid tutten. Har testat magdroppar och är nu inne på dag 6 med minifom. Hjälper inte. Pysventil har vi testat några gånger, kommer inte alltid något. Vi gör även magmassage när det går. Han brukar spänna sig och gråta när vi gör det. Nu testar jag äta mjölkproteinfritt och är inne på dag 3. Han bajsar normalt ca 3 gånger om dagen och helammas. Någon med erfarenhet? När har det blivit bättre för er, något speciellt som hjälpt? 
  • Svar på tråden Magont/magknip 3v gammal bebis
  • Vicblomman
    Mortiscia80 skrev 2023-08-13 15:14:01 följande:

Har ni också testat att cykla med benen?

Ja, varje dag. Funkar ibland men oftast spänner han sig bara och gör motstånd..
  • BanditQueen666

Prova sätta bebis i ?kungastolen? efter att du matat och försök att se till att bebis rapar också. Det är ju inte konstigt att de har ont i magen heller eftersom tarmarna är omogna i början och ibland har de ont utan någon speciell anledning men oftast handlar det om att de behöver bajsa eller har mycket gaser i magen som måste komma ut! 

Att sätta bebisen i kungastolen efter matning (få sitta med knäna uppdragna mot magen) tycker jag har funkat allra bäst! Kommer nästan bajs varje gång. Du kan googla ?kungastolen bebis? så kommer det upp en bild om du är osäker hur du ska hålla bebisen. 

Hoppas det hjälper! 

• myjuliejohanna9

vi hade precis samma med våran lilla. Ta bort mjölkproteinet kan hjälpa, resultat kan ta upp till 2 veckor. Dra ner på kaffe/gluten kan också hjälpa. Våran räddning var te på fänkål och kamomill innan varje amning, såklart i samma temp som bröst mjölken. Man kan ge i flaska, mixat med lite mjölk. För oss blev det räddningen, efter två dagar var hon en helt annan liten tjej. 

• Sol83

Sonen är fem veckor imorgon och har samma problem. Dottern höll på likadant men hon hade blod i bajset vilket var ett tydligt tecken på mjölkproteinallergi och hon blev bättre när jag slutade med det. Nu har jag snart ätit mjölkfritt i två veckor och än är ingen som helst skillnad. Tycker jag försökt med allt men inget hjälper. Han skriker inte men märker ju hur han besväras.

Svar på tråden Magont/magknip 3v gammal bebis