• Anonym (L)

    Ensam vårdnad - våld mot barn, spelmissbruk m m

    Hej


    P g a en väldigt tråkig utveckling i mitt äktenskap med min fru samt min frus relation till mina barn, så finns det stor risk för en vårdnadstvist vid en kommande skilsmässa. Först lite bakgrund och sist frågorna som jag har.


    Bakgrund:


    - Min fru har varit våldsam mot åtminstone ett av våra barn vilket har resulterat i tre orosanmälningar från skolan till socialtjänsten. Hon erkände visst våld (örfil typ) så detta finns dokumenterat


    - Min fru flyttade till en annan ort för tre månader sedan. Sedan dess har hon bara träffat barnen ett fåtal gånger så jag sköter allt själv (hushållet, barnens skolgång/aktiviteter, det finansiella o s v). Redan innan uppbrottet var det jag som skötte det mesta relaterat till barnens skolgång etc.


    - Sedan några månader sedan har hon ett arbete där hon jobbar nästan uteslutande eftermiddag/kvällar och helger, vilket inte går i synk. med barnens tider.


    - Jag har alltid skött allt ?pappersarbete?, vårdbesök e t c gällande barnen. Detta är inte hennes starka sida, och ofta händer det att hon inte ens öppnar sina brev.


    - Min fru har ett spelmissbruk (dock ingen diagnos på det då hon vägrar att söka hjälp). Detta har resulterat i att hon har dragit på sig dåliga skulder på nästan en halv miljon och hon har flera ärenden hos Kronofogden. Min bedömning är att hennes ekonomi kommer att krascha helt inom kort och då följer skuldsanering alternativt personlig konkurs. Trösten är att skulder är personliga samt att vi har ett äktenskapsförord som skyddar mig och barnen vid en bodelning.


    - Jag står för samtliga kostnader för barnen. Är okej med detta och jag vet att man som gifta ska bidra efter bästa förmåga (som jag råkar ha)


    - Jag är mån om att mina barn ska ha en relation och visst umgänge med sin mamma. Dock finns det en oro hos mig p g a av det tidigare våldet även fast jag vet att hon kan vara fantastisk med dem om hon är i balans


    - Hon vill tyvärr inte söka någon hjälp överhuvudtaget för sina problem


    Frågor/funderingar:


    1.      Tänker jag rätt att söka ensam vårdnad, eller drar jag på mig en onödig strid? Jag kommer så klart först fråga om hon frivilligt är okej med detta.


    2.      Bör det som har hänt vara tillräckligt för att söka ensam vårdnad?


    3.      Vad bör jag tänka på inför en eventuell kommande rättegång (dokumentation, bevisning etc)?


    4.      Får en klump i magen att tänka på att hon skulle få ?låna? dem nu med tanke på våldet, frågetecken runt om hon faktiskt har pengar och skulle i s f vilja säga nej. Men var går gränsen mellan umgängessabotage (som skulle vara till min nackdel) och att jag är beskyddande mot barnen?


    5.      Då hon flyttade ut för tre månader sedan, har jag något att vinna på att bara låta tiden gå ett tag utan att göra något? Är jag i en bättre position att vid ett senare tillfälle säga att mamma har varit frånvarande i 12 månader?


    6.      Angående umgänge: Går det att ställa krav? Exempelvis: Ja, du kan ha barnen varannan helg om du genomgår en behandling för dina problem.


    7.      Ligger det något i att man har en nackdel som man, eller är detta en gammal klyscha?


    8.      Vilka ungefärliga rättegångskostnader bör jag räkna med?


    Tips på bra advokat?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad - våld mot barn, spelmissbruk m m
  • Anonym (...)

    Du behöver en jurist som hjälper dig. Man brukar kunna boka en rådgivningstimme , ofta kan det täckas av hemförsäkringen. Kolla det. Går man vidare till rättegång täcks en hel del av försäkringen men du behöver kolla först, vad som ingår. 

    När du gör upp med jurist om vad ni ska gå till rätten med så ja, då kan man yrka på tex varannan helg, om hon anses klara av barnen på ett bra sätt. 

    Nej ditt kön ska inte vara ett problem. Du har väl en massa dokumenterat hoppas jag, om hennes tillkortakommanden. 

  • Anonym (Nja)

    Du kan ansöka om enskild vårdnad men om du får det så beror det snarare på att hon bor långt bort så det är mest praktiskt så, resten kommer inte ha någon större inverkan. Det enda som hade varit relevant är våld mot barn men då ska det vara rejält, en örfil räcker inte alls. Naturligtvis ska du spara alla mail, meddelanden, sms och samtal mellan er. Tror inte du tjänar på att varken ta det nu eller sen, om det inte händer mer tråkigheter mot barnen förstås. Sedan undrar jag vad du tror att du skulle åstadkomma med enskild vårdnad, vad är syftet där?

    Det finns som sagt bara bevis om EN örfil så det kommer inte finnas något särskilt hinder för umgängesrätten för barnens del. Det verkar inte som att du vet vad hon egentligen har gjort mot barnen? Även med enskild vårdnad blir det umgängessabotage om du inte har en rejält bra anledning att begränsa umgänget till t ex övervakat av dig själv eller liknande. Du kan INTE kräva att hon ska gå i behandling eller något annat, umgängesrätten fungerar inte så att man kan ställa krav på hur en annan människa ska sköta sitt liv.

  • Anonym (Nja)

    Och, tingsrätten kommer inte reglera hur umgänget ska se ut.

  • Drottningen1970
    Anonym (Nja) skrev 2023-08-09 19:17:26 följande:

    Och, tingsrätten kommer inte reglera hur umgänget ska se ut.


    Jodå de kan de visst göra. Det kallas nål om vårdnad, boende och umgänge. 
Svar på tråden Ensam vårdnad - våld mot barn, spelmissbruk m m