• Phalaenopsis

Ingen mens och negativt test

Jag är idag på BIM+12. Har en cykel på 28 dagar och den har aldrig varit oregelbunden. Jag har inte testat med stickor för ägglossning men ungefär vid dag 14 brukar jag få jag ganska tjocka flytningar och ökad sexlust.

Denna gång tänkte jag att det började ganska tidigt, typ dag 8-9 men tänkte inte så mycket mer på det. Men det gick inte över på några dagar som det brukar. Snarare ökade det och även om flytningarna varierat lite så har det ibland varit så mycket att jag övervägt trosskydd. Slajmaktiga, luktlösa, lite vitaktiga.
    Ibland har jag också blivit plötsligt andfådd sittandes vid köksbordet. Det varar 10-30 min. Underlivet känns mer "välfyllt". Sladdriga blygdläppar känns betydligt köttigare än tidigare.

Pga detta så misstänkte jag att jag var gravid redan innan BIM och hade väntat otåligt att testa. Negativt. Sedan slog det mig att testet var flera år gammalt och att det kunde gått ut. Förpackningen var redan slängd när jag kom på att kolla hållbarheten. Nåja, på +7 så köpte jag ett billigt test, Apotekets egna. Tänkte att det inte spelar så stor roll ifall det inte är superkänsligt så här sent. Negativt. Igen idag +12 negativt. Inte minsta antydan till streck. Fortsatta flytningar och ingen mens i sikte.

Nu är jag 44 år och tanken har förstås slagit mig att jag kan ha börjat komma i klimakteriet. Men jag tycker inte symptomen stämmer överens med det heller.

Vad är era erfarenheter att det handlar om?

• Svar på tråden Ingen mens och negativt test
  • svansmamman

Enda gången man passerar BIM (utan blödning alltså) är vid graviditet, annars kommer mensen när den ska. Med tanke på att mensen inte kommit, och gravtest visar negativt, låter det som att du haft sen alternativt helt utebliven ägglossning. Jag har för dålig koll på klimakteriet för att ge några konkreta råd kring det, men det du beskriver låter för mig inte alls som klassiska gravidsymptom iallafall - vilket det av testen att döma inte heller är. 

Du kan alltid kontakta din vårdcentral för råd, men troligtvis kommer de bara säga att du ska avvakta och se om mensen kommer. 

Jag håller tummarna för att du får klarhet!!

• Anonym (1177)

Jag skulle ringa 1177 för rådgivning ang. andfåddheten, det är inte alls ett bra tecken om du får det ur tomma intet. Det är ett symptom som varken hör till graviditet eller klimakteriet.

Svar på tråden Ingen mens och negativt test