• Anonym (Mamma)

Hur mycket kan personalen lägga sig i?

Jag har ett barn som fyller 1 om några veckor och ska inskolas. Har fått mejl från personalen och även pratat med dem. De tycker att barnets tider är för långa och har skickat med lista på vad man ska ha med. Kan de bestämma det?

• Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?
  • Anonym (men)
    Aliona skrev 2023-08-09 17:17:57 följande:
    Fast vi har ju inte skolplikt, så det kan omöjligen vara krav på att ett barn ska vara viss tid i förskolan. Det måste ha blivit ett missförstånd. 
    Inte då för 20+ år sedan. Då såg reglerna ut så om man behövde försörjningsstöd, om man hade tur. Eller så såg det ut som hos oss.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:52:35 följande:

Jag har satt upp lämning klockan 7 och hämtning 17. En del av tiden kommer ändå sovas kanske flera gånger om dagen. Även om det står de tiderna så vill jag kanske lämna senare eller hämta tidigare så de gäller kanske inte alltid. 
    Reagerade på att det ska finnas väldigt mycket saker där. Flera ombyten tex 

Det tycker jag låter som en väldigt lång tid för ett så litet barn.
    Jag tror inte du först¨r hur jobbigt det kan bli för barnet.
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:55:12 följande:

Finns det inte skyldighet för dem att ha saker och kläder till barnen? Kan inte vara hela värden att köpa in regnkläder som håller länge. 

Nej,de har ingen skyldighet att köpa in kläder. Det är bara din skyldighet som förälder.
    Man får helt enkelt köpa kläder så att man har flera ombyten.
    Kläder slits när barnen är små.
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 09:10:28 följande:

Det är begränsningen av tiden för mitt barn jag reagerar på. Har lämnat in tider och fått veta att jag bara kommer få ha 30 tim.

Det tycker jag ändå låter mycket.
    När min äldsta var liten och skulle börja på förskola så fick vi bara 15 timmar.
    Och det tyckte jag kändes lagomt.
    Jag var också arbetssökande då och fick ändå tiden att räcka till att söka jobb.
    Så lång tid tar det inte så att man behöver ha barnet heltid på förskolan.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:59:16 följande:

Tycker inte att det är lång dag. Är arbetsökande och tycker att det är viktigt att min får vara tillsammans och leka med andra. Ingen skillnad mot dom som har förälder med jobb. 

Men käre värld. Du tänker lämna bort din ettåring tio timmar om dagen, fast du bara är hemma..? Du borde väl i stället vara tacksam för att du får den här extra tiden hemma med ditt barn? Hur många timmar lägger du egentligen - AKTIVT - på att söka jobb varje dag? Jag är helt säker på att det inte motsvarar ditt barns dagistider.

Varför skaffade du barn? Finns det ingen pappa inblandad? 
  • Anonym (Inte många timmar)

Det blir inte många timmar som du kommer att umgås med barnet under veckan. 
    Hur trodde du att det gick till på en förskola?

• Um Hamza

Som förskollärare säger jag kläderna ja, tiderna nej. 

• Anonym (Förskola)
    Um Hamza skrev 2023-08-09 19:24:11 följande:

Som förskollärare säger jag kläderna ja, tiderna nej. 

Efter man fått mer information så är tiderna också ett ja. 

TS har nämligen satt ut 60h/veckan när hon egentligen bara får ha barnet där 30h/veckan (hon är arbetssökande). 
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-09 08:52:35 följande:

Jag har satt upp lämning klockan 7 och hämtning 17. En del av tiden kommer ändå sovas kanske flera gånger om dagen. Även om det står de tiderna så vill jag kanske lämna senare eller hämta tidigare så de gäller kanske inte alltid. 
    Reagerade på att det ska finnas väldigt mycket saker där. Flera ombyten tex 

Är du riktigt nykter? 60 timmar i veckan?

Med tanke på hur du resonerar så kan man ju undra varför du skaffade barn från första början.

För ett så litet barn, 1år, är det mycket lång tid med 10h/dag. Barnen har inte samma tidsuppfattning som vi vuxna har. Och ett barn på 1år har större behov av sin mamman, än leka med andra barn.

Inte undra på att personalen hade synpunkter.

Finns det inte skyldighet för dem att ha saker och kläder till barnen? Kan inte vara hela värden att köpa in regnkläder som håller länge. 

Du kommer ju att slippa och betala då du är arbetslös.

Sedan så är det en förskola det handlar om. Inte en välgörenhetsverksamhet.

Det är begränsningen av tiden för mitt barn jag reagerar på. Har lämnat in tider och fått veta att jag bara kommer få ha 30 tim.

Även om 3+0 timmar är i det längsta laget för ett så litet barn som 1år.

Fast på dessa 30 timmar hinner du att söka massor av jobb och även så kommer du att hinna att städa hemma också.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hahahaha)

Alltså först tänkte jag att du var en naiv och bortklemad förstagångsmamma Som tror att samhället har mer ansvar än du för ditt barn. 
    Efter detta inlägg tänker jag att du är ett stort fett troll hahahahahaha. Så här dum kan man ju inte vara på riktigt hahahahahahaha.
  • Anonym (E)
    Anonym (Förskola) skrev 2023-08-09 19:44:15 följande:
    Efter man fått mer information så är tiderna också ett ja. 

TS har nämligen satt ut 60h/veckan när hon egentligen bara får ha barnet där 30h/veckan (hon är arbetssökande). 
    I vår kommun max 15 timmar, så hon ska bara vara tacksam.
  • Anonym (Förskola)
    Anonym (E) skrev 2023-08-09 20:50:37 följande:
    I vår kommun max 15 timmar, så hon ska bara vara tacksam.
    Håller helt och hållet med. Förhoppningsvis är tråden endast till för att provocera. 

Kan man hoppas iaf.
  • Anonym (....)
    LFF skrev 2023-08-09 09:07:02 följande:
    Arbetssökande? Har inte de flesta kommuner begränsning i hur många timmar man får ha barnen på förskolan vid arbetslöshet? 

Nej, det är ditt ansvar att se till att ditt barn har lämpliga kläder. På de flesta förskolor så ska du även se till att det finns blöjor till ditt barn. Det är inte heller förskolans ansvar att tillhandahålla. 
    Nej, endel kommuner har heltid när man är arbetssökande. 

Nej, egentligen så ska faktiskt förskola stå för bla blöjor. 
  • Anonym (....)

Pga att din kommun har 30h i veckan för arbetssökande. Inget ovanligt alls. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Nä nä....) skrev 2023-08-09 10:35:06 följande:

Inte en chans att man får ha full tid som arbetssökande. Det saknas ofta plats för vanligt arbetande föräldrar dessutom. 

Jodå, i endel kommuner för man det. Bor själv i en sådan kommun

• Jemp
    EnAnonumius skrev 2023-08-09 19:56:45 följande:
    Är du riktigt nykter? 60 timmar i veckan?

Med tanke på hur du resonerar så kan man ju undra varför du skaffade barn från första början.

För ett så litet barn, 1år, är det mycket lång tid med 10h/dag. Barnen har inte samma tidsuppfattning som vi vuxna har. Och ett barn på 1år har större behov av sin mamman, än leka med andra barn.

Inte undra på att personalen hade synpunkter.

Du kommer ju att slippa och betala då du är arbetslös.

Sedan så är det en förskola det handlar om. Inte en välgörenhetsverksamhet.
    Även om 3+0 timmar är i det längsta laget för ett så litet barn som 1år.

Fast på dessa 30 timmar hinner du att söka massor av jobb och även så kommer du att hinna att städa hemma också.
    Det är 50 timmar och det finns ingen generell regel att man slipper förskoleavgift om man är arbetslös.
  • Anonym (Förvånad)

Hahahahahaha?.Tror du på fullaste allvar att det är skattebetalarnas ansvar att ditt barn har kläder på förskolan? Du får väl barnbidrag, precis som alla andra? Jag tror att du har blandat ihop förskola och barnhem.
  • Agda90
    Anonym (....) skrev 2023-08-09 21:23:39 följande:
    Nej, endel kommuner har heltid när man är arbetssökande. 

Nej, egentligen så ska faktiskt förskola stå för bla blöjor. 
    Nej, kommunen behöver inte stå för blöjor. Det finns dock kommuner där blöjor ingår. 
  • Maymom
    Agda90 skrev 2023-08-11 15:49:09 följande:
    Nej, kommunen behöver inte stå för blöjor. Det finns dock kommuner där blöjor ingår. 
    Precis. Är bara några få kommuner som står för det.
    Dock finns en dom om att de ska stå för det men kommunerna har tagit andra beslut...
  • Anonym (....)
    Maymom skrev 2023-08-11 19:08:29 följande:
    Precis. Är bara några få kommuner som står för det.
    Dock finns en dom om att de ska stå för det men kommunerna har tagit andra beslut...
    Vilket innebär att alla kommuner egentligen ska stå för det. Och förövrigt är det inte "få kommuner" som står för det utan majoriteten av kommunerna i Sverige. Är snarare få kommuner som inte gör det och privata förskolor. 
  • Maymom
    Anonym (....) skrev 2023-08-11 23:23:25 följande:
    Vilket innebär att alla kommuner egentligen ska stå för det. Och förövrigt är det inte "få kommuner" som står för det utan majoriteten av kommunerna i Sverige. Är snarare få kommuner som inte gör det och privata förskolor. 
    Jag kunde bara hitta info att 18 kommuner står för det, men du har kanske hittat en annan siffra?
  • Anonym (Göta Petter)

Detta visar vad TS har för naiv inställning till sitt föräldraskap. Herregud alltså, man smäller av. 
Svar på tråden Hur mycket kan personalen lägga sig i?