• martinbeck72

    Nakenvandring

    Hej! Undrar om det finns fler här som älskar vandra i skogen utan en tråd på kroppen?
    Jag upptäckte för några år sedan hur otroligt befriande och naurligt det är att vara utan kläder, både hemma och utomhus.
    Kanske ganska sent med tanke på min ålder, men jag är uppväxt i ett hem där nakenhet var något fult, följt av alla åren i vuxen ålder då jag kände mig snuskig för att jag ville bada naken. Tog många år innan jag vågade besöka en nudiststrand.
    Nu har jag jobbat bort alla demoner från barndomen och känner mig verkligen bekväm i att vara naken. Har dock ännu inte gått så långt att jag berättat för alla jag känner, utan det är enbart ett par av mina närmsta vänner som vet. För tyvärr är det som så att det finns för mycket fördomar om naturism.
    Idag har jag mer eller mindre slutat besöka nudiststränder, enbart för att det är alldeles för många fluktande gubbar där som bara jagar sex. Det är ju inte det naturismen handlar om!
    Jag provade en naturistcamping för ett par år sedan och där är det betydligt trevligare stämning, men jag har också med åren lärt mig att jag trivs bäst själv (efter flertalet kraschade förhållanden). Även rent generellt.
    Så det bästa jag vet nu är att åka långt ut i skogen där risken är så liten som möjligt att andra människor befinner sig. Ta av mig kläderna och sen bara vandra en lång sträcka naken och såklart även barfota. Ibland tar jag med mobilen som säkerhet ifall jag skulle gå vilse eller om jag skulle skada mig.
    Jag är dock extremt försiktig och så fort jag anar lilla minsta att det är nån i närheten så vänder jag om. Jag vill verkligen inte bli upptäckt! Jag kan koppla av och njuta mer av känslan (att vara naken) ju säkrare jag är på att det verkligen inte finns andra människor i närheten.
    Varför jag skapade denna tråden är då för att jag vill veta om det finns nån mer som älskar att vandra naken? 
  • Svar på tråden Nakenvandring
  • Hjortsö79

    Har jag aldrig testat men varför inte? Kan tänka mig att det är en skön och fri känsla om man trivs naken. Inget som skaver ju förutom grenarna du trampar barfota på ;) Men vore det inte bra att ändå ha med en liten säck med kläder ifall nån dyker upp, telefonen täcker väldigt lite. och så kanske ett vapen också eftersom du förr eller senare kommer stöta på en björn i de djupa skogarna? Annars bara go for it :)

  • martinbeck72

    Haha, håller till i södra Sverige, så björnar hoppas jag slippa. Glad Vildsvin däremot... Förvånad
    Vad gäller ryggsäck eller annat så tycker jag det förtar känslan att gå och bära på nåt, sen är det ännu mer frihet i att lämna kläderna på ett ställe och vandra lång väg bort från dom. Det är väl kanske lite som att kapa säkerhetslinnan, kunna känna full frihet. Glad

  • Elis73

    Låter som en mardröm för mig   Typ tre dagar per år som det är nog varmt för att jag skulle kunna vara naken i skogen (där det är skuggigt). Sedan har vi mygg, flugor och andra insekter... Tycker dessutom inte att det är skönt att gå naken ens hemma. Vill ha bh som håller saker på plats om jag ska traska runt, oavsett om det är hemma eller ute.

    Men bra om du är extremt försiktig för att inte råka möta någon. Jag skulle bli skiträdd om jag mötte någon naken i skogen. Skulle tolka det som en person som helt tappat det (sorry).

  • Lyckligalotta

    Älskar också att gå omkring naken, men det känns som en allt för stor risk att göra det ute i skogen. På nudiststränder känns det ändå bäst, men jag håller med om att det är allt för mycket snuskgubbar som helt uppenbart bara är där för att få se nakna kvinnor. 

    Har dock aldrig råkat ut för någon som varit närgången eller gjort närmande trots tio år på nudiststränder. En intressant upptäckt jag gjort är att jag känner mig tryggare desto mer full stranden är! Var på en riktigt packad nudiststrand i somras och har aldrig känt mig så bekväm. Värre är det med stränder där det kanske är 6-7 andra varav 3-4 är gubbar som bara går runt och kollar Obestämd

    Nudistcamping vore något, kanske ska skrivas upp på to-do-listan.

  • trebarnsfar
    Lyckligalotta skrev 2023-08-23 08:44:09 följande:

    Älskar också att gå omkring naken, men det känns som en allt för stor risk att göra det ute i skogen. På nudiststränder känns det ändå bäst, men jag håller med om att det är allt för mycket snuskgubbar som helt uppenbart bara är där för att få se nakna kvinnor. 

    Har dock aldrig råkat ut för någon som varit närgången eller gjort närmande trots tio år på nudiststränder. En intressant upptäckt jag gjort är att jag känner mig tryggare desto mer full stranden är! Var på en riktigt packad nudiststrand i somras och har aldrig känt mig så bekväm. Värre är det med stränder där det kanske är 6-7 andra varav 3-4 är gubbar som bara går runt och kollar Obestämd

    Nudistcamping vore något, kanske ska skrivas upp på to-do-listan.


    Jag är naturist och går ofta naken hemma. Brukar vara på textil fri badplats och kan hålla med om att det är mycket trevligare atmosfär om det är mycket folk där. Har jagat bort gubbar som står och runkar i buskarna flera gånger. Naturism handlar inte om sex eller att visa upp sig. Naturismen handlar om känslan av frihet för mig och folk är mindre dömmande för hur din kroppsform är på en textil fri badplats eller camping
  • martinbeck72
    Elis73 skrev 2023-08-23 08:38:04 följande:

    Låter som en mardröm för mig   Typ tre dagar per år som det är nog varmt för att jag skulle kunna vara naken i skogen (där det är skuggigt). Sedan har vi mygg, flugor och andra insekter... Tycker dessutom inte att det är skönt att gå naken ens hemma. Vill ha bh som håller saker på plats om jag ska traska runt, oavsett om det är hemma eller ute.

    Men bra om du är extremt försiktig för att inte råka möta någon. Jag skulle bli skiträdd om jag mötte någon naken i skogen. Skulle tolka det som en person som helt tappat det (sorry).


    Jag har faktiskt gått naken även när det är 5-10 plusgrader ute. Så länge man inte står stilla för länge eller går en längre sträcka så tror jag adrenalinet eller vad det nu kan vara gör att kroppen känns varm. Det är i alla fall en skön känsla och jag fryser inte, för då hade jag ju tagit på mig kläderna igen. Cool
    Tycker inte insekter är nåt stort problem, jag är van att röra mig i skogen (även med kläder på Glad) och insekter är nåt man vänjer sig vid.
    Tråkigt att du skulle bli skiträdd och tolka det som att jag mist förståndet, men tack för att du är ärlig, för det är ju lite tanken med denna tråden, jag vill gärna veta hur folk reagerar om jag skulle råka stöta på någon.
  • martinbeck72
    Lyckligalotta skrev 2023-08-23 08:44:09 följande:

    Älskar också att gå omkring naken, men det känns som en allt för stor risk att göra det ute i skogen. På nudiststränder känns det ändå bäst, men jag håller med om att det är allt för mycket snuskgubbar som helt uppenbart bara är där för att få se nakna kvinnor. 

    Har dock aldrig råkat ut för någon som varit närgången eller gjort närmande trots tio år på nudiststränder. En intressant upptäckt jag gjort är att jag känner mig tryggare desto mer full stranden är! Var på en riktigt packad nudiststrand i somras och har aldrig känt mig så bekväm. Värre är det med stränder där det kanske är 6-7 andra varav 3-4 är gubbar som bara går runt och kollar Obestämd

    Nudistcamping vore något, kanske ska skrivas upp på to-do-listan.


    Vad menar du med att det är för stor risk? Att råka bli upptäckt?
    Det är tvärtom ganska liten risk, beroende på vart man går såklart.
    Men i smålands djupa skogar långt från byar så är det nog verkligen otur om man råkar springa på någon. Cool
    Sen får du gärna rätta mig och kalla mig sexistisk Skäms, men jag tror att om en kvinna blir upptäckt utan kläder i skogen så möts hon nog med ett leende eller hurrarop, medan en man riskerar bli kallad blottare eller liknande. Jag önskar såklart att det inte vore så.
    Intressant det där med en riktigt packad nudiststrand, det ska jag testa nån gång. Glad
    Var det i Sverige?
  • FillippaFL
    martinbeck72 skrev 2023-08-25 20:20:19 följande:
    Jag har faktiskt gått naken även när det är 5-10 plusgrader ute. Så länge man inte står stilla för länge eller går en längre sträcka så tror jag adrenalinet eller vad det nu kan vara gör att kroppen känns varm. Det är i alla fall en skön känsla och jag fryser inte, för då hade jag ju tagit på mig kläderna igen. Cool
    Tycker inte insekter är nåt stort problem, jag är van att röra mig i skogen (även med kläder på Glad) och insekter är nåt man vänjer sig vid.
    Tråkigt att du skulle bli skiträdd och tolka det som att jag mist förståndet, men tack för att du är ärlig, för det är ju lite tanken med denna tråden, jag vill gärna veta hur folk reagerar om jag skulle råka stöta på någon.
    Skulle också bli jätterädd faktiskt. Särskilt på en plats där det inte finns andra människor. Är ute och går dagligen i skogen och skulle nog aldrig gå dit igen om det händer.

    Och ja, män får säkert sämre reaktion än kvinnor skulle få, men eftersom männen står för de allra flesta sexualbrotten, så är det väl kanske inte jättekonstigt?
  • martinbeck72
    FillippaFL skrev 2023-08-25 20:49:54 följande:
    Skulle också bli jätterädd faktiskt. Särskilt på en plats där det inte finns andra människor. Är ute och går dagligen i skogen och skulle nog aldrig gå dit igen om det händer.

    Och ja, män får säkert sämre reaktion än kvinnor skulle få, men eftersom männen står för de allra flesta sexualbrotten, så är det väl kanske inte jättekonstigt?
    Nej det är absolut inte konstigt, det är fullt förståeligt! Jag hade säkert reagerat på samma sätt om jag var kvinna.
    Det är trist att dom förstör för oss andra men än mer fruktansvärt att det ens finns sådana människor. Rynkar på näsan
  • FillippaFL
    martinbeck72 skrev 2023-08-25 21:19:00 följande:
    Nej det är absolut inte konstigt, det är fullt förståeligt! Jag hade säkert reagerat på samma sätt om jag var kvinna.
    Det är trist att dom förstör för oss andra men än mer fruktansvärt att det ens finns sådana människor. Rynkar på näsan
    Tack för att du förstår hur jag menade. Ja visst är det. Men kul att du hittat din grej!
  • Benny62

    Hej jag råkade komma in på denna tråden först nu. 
    Men visst är det mycket skönt och avkopplande tycker jag att vandra naken i naturen jag har inte heller med något när jag vandrar förutom ett bra par sandaler på det kan vara bra när man vandrar långt bort från kläderna 

  • Auditanne

    Nej tack. Sen undrar jag varför naturister och annat blottarfolk nästan alltid har de allra mest anskrämliga av kroppar. Feta och sladdriga som oftast Skrikandes

    Träna åtminstone och kom i form först om ni ska envisas med att visa upp hela faderullan för omvärlden. 

  • Benny62
    Auditanne skrev 2024-04-01 09:17:18 följande:

    Nej tack. Sen undrar jag varför naturister och annat blottarfolk nästan alltid har de allra mest anskrämliga av kroppar. Feta och sladdriga som oftast Skrikandes

    Träna åtminstone och kom i form först om ni ska envisas med att visa upp hela faderullan för omvärlden. 


    Jag är inte fet inte heller blottare för det är ett annat folkslag 
  • Auditanne
    Benny62 skrev 2024-04-01 09:21:02 följande:
    Jag är inte fet inte heller blottare för det är ett annat folkslag 
    Du är bergis inte tränad heller. Dålig form är aldrig snyggt, även om man råkar vara smal istället för tjock. 

    Fattar inte grejen med att gå naken utomhus, annat än om man har nån sorts önskan att blotta sin kropp. En känsla som finns där medvetet eller under ytan.

    Det är inte särskilt skönt att gå utan kläder i sig. Speciellt inte utomhus med vinddrag eller varm sol direkt mot hyn vilket lätt blir för mycket om somrarna. Exhibitionister som ska visa upp sig borde ha något värdigt att visa upp isåfall. 
  • Mrs Moneybags
    Auditanne skrev 2024-04-01 09:17:18 följande:

    Nej tack. Sen undrar jag varför naturister och annat blottarfolk nästan alltid har de allra mest anskrämliga av kroppar. Feta och sladdriga som oftast Skrikandes

    Träna åtminstone och kom i form först om ni ska envisas med att visa upp hela faderullan för omvärlden. 


    Måste man vara snygg för att vara naturist? 

    Det är inte som att en bikini eller ett par badbyxor döljer en fet mage eller sladdriga lår? 

    Jag är inte naturist, men jag kan förstå att det kan kännas befriande.
  • Benny62
    Mrs Moneybags skrev 2024-04-03 09:48:55 följande:
    Måste man vara snygg för att vara naturist? 

    Det är inte som att en bikini eller ett par badbyxor döljer en fet mage eller sladdriga lår? 

    Jag är inte naturist, men jag kan förstå att det kan kännas befriande.
    Ja håller med dig i det du säger
    Det är synd att det inte finns mer som vågar att prova att vara Naturist jag tycker det är så skönt och avkopplande.
  • Auditanne
    Mrs Moneybags skrev 2024-04-03 09:48:55 följande:
    Måste man vara snygg för att vara naturist? 

    Det är inte som att en bikini eller ett par badbyxor döljer en fet mage eller sladdriga lår? 

    Jag är inte naturist, men jag kan förstå att det kan kännas befriande.
    Om man går omkring i det offentliga så är det ju mer hänsynsfullt kan jag tycka. Om det nu ens är tillåtet då enligt lagen.

    Jo, men badkläder ses ofta på specifika platser som just badstränder eller vid sjöar. Inte kul att stöta på en nakenfis på sin morgonrunda i skogen precis. Dessutom så är inte könsorgan särskilt vackra att se på, särskilt inte männens små daggmaskar. 

    Ganska smutsigt också med nakenhet. Kvinnor som kan läcka flytningar och männens stjärthår med intorkade bajspartiklar. Sätt er ingenstans är ni snälla. Det minsta man kan begära av exhibitionisterna, utöver att de tränar sig till en snygg figur. 
Svar på tråden Nakenvandring