• Papasito

RESA MED SPÄDBARN

Hej,

En fråga till er som har rest med spädbarn (0-12 mån) - hur gör ni med babyskyddet?

Ifall man väljer att inte ta med babyskydd på resan då man istället föredrar barnvagn alternativt sulky/resevagn - hur transporterar ni er i ett främmande land?

Att bära på ett babyskydd vart man än går känns ju ganska orealistiskt (och oerhört tungt...)

Jag vet att vissa länder är mindre strikta med detta, dvs att barnet kan sitta i ens famn där bak.

Finns det någon slags ihopfällbar bilbarnstol eller dylikt?

All resetips med spädbarn uppskattas! Hjärta

• Svar på tråden RESA MED SPÄDBARN
  • Ruter

Vi har rest massor med barnen. Har vi vetat om att vi ska åka mycket bil har vi tagit med oss babyskydd(när vi haft hyrbil). De gånger vi inte haft hyrbil har vi inte tagit med något babyskydd utan hållt oss till buss/tåg. I Sverige använder man ju inte babyskydd på bussen så gjort likadant utomlands. Har också oftast då haft med en bärsjal och haft barnet i. Tex på bussen har jag haft barnet i bärsjalar och suttit på en plats. Har det funnits bälte (midjebälte) har jag spänt fast mig med midjebälte och sett till att det går runt min midja och inte klämmer på barnet. Har resonerat som så att jag sitter fast och att barnet då sitter fast i mig med hjälp av bärsjalen. Annars har de fått suttit kvar i vagnen på bussen precis som alla barn gör hemma på bussen.

• Agda90

Det beror ju på vart man reser och hur.

Vi var på charter till Mallorca när dottern var 8 mån. Vi åkte med Ving då. Det fanns bilstol till henne på bussen. 
    En annan gång åkte vi när sonen var liten till Gran Canaria, då meddelade vi om litet barn när vi bokade transfer och det fanns då bilstol på bussen till honom.

Har åkt taxi i Polen och på Gran Canaria som haft babyskydd. Vi bokade taxi i Polen och bad om babyksydd och på Gran Canaria frågade vi i taxi kön efter en bil med babyskydd. 

Det går att lösa.

• Alexa22

Reste med Baltic Air, med min 9m dotter. Tror det är likande regler med de flesta bolagen.

På hennes biljett ingick:
    Gratis: 10 kg incheckat bagage + vagn med babyskydd/liggdel eller bilbarnsstol. 

Hade själv 8kg handbagage i min biljett, så totalt 18kg.

De vägde vagnen men glömde fråga maxvikten för den.

Hur smidigt som helst var det att ha barnvagn med babyskyddet med sig!

Svar på tråden RESA MED SPÄDBARN