• gladtrotsskit

    Någon annan som mått som jag i v.19?

    Behöver skriva av mig lite....jag känner mig helt överkörd av trötthet nu i v.19 trots extra järntabletter. Jag orkar ingenting alls, jag duschar inte ens för att jag knappt kan stå upp eller lyfta armarna för att tvätta håret... städa och laga mat nej nej, jag kan inte.... det får min man göra. Han har även duschat mig ett par ggr efter jobbet medan jag sitter på en stol. Jag ska träffa min barnmorska igen om 4 dagar men herregud... jag som hade sett så mycket fram emot graviditeten har mått illa ända från början tills nu. Kränkningarna upphörde sedan ett par, SKÖNT! Jag som trodde att andra trimestern skulle vara en dans på rosor... jag gråter jämnt och okontrollerad sedan v. 18. Jag blir extremt upplåst efter maten, det känns som att magen ska spricka. Jag sover och sover och sover BRA men ändå kan jag knappt hålla ögonen öppna. Tack och lov slutade jag jobba ca. 2 veckor innan jag fick reda på att jag är gravid för det hade jag verkligen absolut inte orkat med! Jag är så förbannat trött att det känns som en handikapp. Är nedstämd och grinig.... och det känns hemskt att inte kunna njuta av graviditeten. Känner mig redan som en hemsk mamma och är orolig över att jag kommer fortsätta må såhär skit när lillen väl är här... Min man är verkligen otroligt hjälpsam och förstående. Han har skött allt... jag kan inte ens åka och handla. Jag var en sån som promenerade ca 1 timme varje morgon innan graviditeten men sedan ca v.8 har jag inte kunnat röra på mig alls pga. illamåendet, yrseln, spontana kräkningar och framförallt orkeslösheten. Jag gick ut på en 30 minuters promenad igår kväll och höll nästan på att svimma. Svettades som ett svin. Jag ångrade mig halvvägs. Jag ville bara lägga mig på marken och dö men lyckades tvinga mig själv hem och kastade mig på sängen med skor o allt.... andfådd somnade jag i ca 40 min. Har aldrig mått såhär förut! Är det hormonerna? Vad är det som händer? Kommer det att gå över? :(

    Jag vill ju inte må såhär när min bebis är ute.

    Jag förstår inte hur andra gravida kvinnor orkar..... är det jag som har otur?

    Jag som ville ha fler barn vågar inte ens tänka på att bli gravid igen...
  • Svar på tråden Någon annan som mått som jag i v.19?
  • Hjortsö79

    Hej! 
    Grattis till graviditeten trots det jobbiga :) Nu var det iofs ett bra tag sedan jag var gravid men tänker spontant att du inte ska behöva må såhär dåligt. Ja man är trött och svullen, kanske urlakad efter att ha kräkts i långa perioder men att du inte ens orkar duscha själv och bara är halvvägs i graviditeten låter för mig som att du ändå bör vända dig till vården och kanske be att få ta lite prover. Det är inte ovanligt att hormoner som t ex sköldkörteln kommer ur balans men isf finns det hjälp att få. Så prata med din barnmorska och stå på dig, såhär jobbigt ska du inte behöva ha det. Sen är jag alldeles säker på att du kommer återfå din gamla energi så fort bebisen är född så oroa dig inte för det :)

  • Anonym (Xarro)

    Gud det skulle kunna vara jag som skrivit din trådstart... Förutom att jag imorgon ska gå tillbaka till jobb efter semestern och dessutom har en 2,5 åring att ta hand om. Vet helt ärligt talat inte hur det ska gå, skrev till min bm på 1177 idag att jag behöver ha en vårdkontakt för att se hur vi går vidare. Just nu avskyr jag att vara gravid för jag mår så dåligt.

  • Anonym (Same same but different)

    Håller med tidigare svar, be bm om provtagning, annars vänd dig till vc. Be om läkare med erfarenhet av trötthets symptom som vet vilka prover som behöver tas.

    Känner med dig, är också i v.19 men i exakt omvänd situation då jag brände ut mig kraftigt för 2 år sedan, med  liknande symptom som du har nu sedan dess (klarar dock vardagens minikrav själv). Graviditeten har gjort mig piggare, men är rädd att bli sämre när den är tillända.
    Några prover du kan be om:
    Sköldkörtel som nämnts, TSH, Homocystein, fritt T3 & T4
    Järn och ferritin 
    B12
    D vitamin
    Folat
    Selen

    Även tex borrelia kan ge liknande symptom, och de kan komma långt efter bettet.
    Har du någon hälsoklocka? Hur ser din djupsömn ut?
    Lyssna på kroppen och vila, vila, vila fysiskt och mentalt!
    Se också till att äta nyttig mat och dricka ordentligt.

Svar på tråden Någon annan som mått som jag i v.19?