• adam1412

Exet flyttar utomlands

Hej!

Jag separerade för några år sen och har en son som är 12 är snart. Både jag och mamman flyttade till Sverige i 2016 och skilde oss några månader efter. Vi gick igenom en ganska tuff separation med massa bråk, tjafs osv. Mamman är inte den stabilare människa i världen och jag upplever att ofta är barnet som tar hand om henne emotionellt fast han är liten fortfarande. 

Nu har mamman bestämt sig att flytta tillbaka till hemlandet för att vara nära familj och med sin kille och vill ta med sig barnet. Hon har berättat det för sonen och upprepade ofta att ?hon ska flytta oavsett och han ska bestämma om vill följa med eller inte?. Detta leder till att barnet vill inte känna sig bortkastad från sin mamma (det har hänt tidigare att hon lämnade honom hos mig i 2 månader för att åka ?hem? och han mådde inte så bra av det) och därför började säga att han vill följa med. Jag känner ibland att hon manipulerar honom på något sätt då hör jag på vad han säger att det är någon som han upprepar. Mamman gillar inte Sverige och säger rakt framför honom det att hemlandet är finare, det finns godare mat och trevligare / mer sociala människor. Tidigare har hon sagt till honom att ?det är bättre att mamman flyttar än att ha mamman kvar i Sverige med grov depression?. Han blir såklart påverkad av det. 

De har varit på semester nu i 2 månader där och han har redan sagt ett par gånger att vill bo där nu. Vad skulle ni rekommendera i detta fall? Jag har nu en ny familj och han har fått syskon. Sonen är inte så mogen för att ta ett sånt beslut och vill inte att han ska välja mellan mamman och pappan. Vill inte att han ska må dåligt och vill att han ska få ett stabilt liv. 

• Svar på tråden Exet flyttar utomlands
  • Anonym (JB)

Men vilket land handlar det om? Det tycker jag har stor betydelse. Det är ju en enorm skillnad på om det är Storbritannien eller Danmark, eller USA, Iran eller Ryssland...

Jag tror du behöver rådfråga soc. Sonen verkar bli manipulerad. Han har ju alla vänner här och har bott här länge, han kommer väl inte ens ihåg hemlandet?

• adam1412
    Anonym (JB) skrev 2023-08-07 13:29:00 följande:

Men vilket land handlar det om? Det tycker jag har stor betydelse. Det är ju en enorm skillnad på om det är Storbritannien eller Danmark, eller USA, Iran eller Ryssland...

Jag tror du behöver rådfråga soc. Sonen verkar bli manipulerad. Han har ju alla vänner här och har bott här länge, han kommer väl inte ens ihåg hemlandet?

Spanien. Ja exakt, vi flyttade hit när han var 4 år, alla sina vänner befinner sig i Sverige.

Han har åkt dit på semester varje år för att kunna träffa sina släktningar.
  • Anonym (J)
    adam1412 skrev 2023-08-07 13:37:10 följande:
    Spanien. Ja exakt, vi flyttade hit när han var 4 år, alla sina vänner befinner sig i Sverige.

Han har åkt dit på semester varje år för att kunna träffa sina släktningar.
    Kan inte du och mamman komma överrens blir det domstolen som bestämmer.

Två saker kommer stå emot varandra
    Sonens vilja att flytta
    Han kommer bli kvar i en etablerad miljö med skola, vänner och boende.

För att inte det ska bli praktisk och rättsligt stökiigt som kan drabba sonen svårt bör du få igång en process kring detta snart. Dvs anlita ombud, kontakta familjeätten, bibehåll dialogen med mamman och sonen.
  • adam1412
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 13:43:18 följande:
    Kan inte du och mamman komma överrens blir det domstolen som bestämmer.

Två saker kommer stå emot varandra
    Sonens vilja att flytta
    Han kommer bli kvar i en etablerad miljö med skola, vänner och boende.

För att inte det ska bli praktisk och rättsligt stökiigt som kan drabba sonen svårt bör du få igång en process kring detta snart. Dvs anlita ombud, kontakta familjeätten, bibehåll dialogen med mamman och sonen.
    Absolut, tack för rådet. Mamma har inte officiellt sagt det men fick veta om hennes beslut från mina släktingar. 
  • Wolfdog

Ja hon manipulerar honom. Fy fan vilken hemsk och äcklig förälder.. (ursäkta uttrycket)

Men att försöka övertala ditt barn igenom att lämna över honom, och sen avsluta kontakten i några månader, är känslomanipulering.. 

Om din magkänsla säger att det är något konstigt med beteendet så är det bra o lita på den. 

Att han även gråter och grejer om att även du kommer glömma honom. Är ju tecken på att något med hennes beteende inte är helt rätt. Skulle fråga ut honom om hans mamma brukar påstå en massa sånt, eller varför han går runt och tror det?

• Tow2Mater

Skolan borjar ju snart, och om de har varit i Spanien i 2 månader finns ju risken han börjar skolan där nu i höst om du inte agerar snarast. Kanske borde du åka ner dit och hämta hem honom? Hinner han börja skolan där blir det ännu en sak du kommer ha emot dig ifall det blir domstolsförhandling.

• Anonym (JB)

Jag uppfattade det som att sonen är tillbaka i Sverige men det är han alltså inte? Då är risken stor att han blir kvar därnere...

Tow2Mater skrev 2023-08-07 16:53:51 följande:

Skolan borjar ju snart, och om de har varit i Spanien i 2 månader finns ju risken han börjar skolan där nu i höst om du inte agerar snarast. Kanske borde du åka ner dit och hämta hem honom? Hinner han börja skolan där blir det ännu en sak du kommer ha emot dig ifall det blir domstolsförhandling.

• Anonym (JB)

TS, jag tror det vore bra om din son fick prata med en kurator eller liknande. 

• adam1412
    Anonym (JB) skrev 2023-08-07 18:06:03 följande:

Jag uppfattade det som att sonen är tillbaka i Sverige men det är han alltså inte? Då är risken stor att han blir kvar därnere...

Han är där nu och kommer tillbaka den 15:e augusti?
  • Anonym

Om killen snart är 12 så brukar barnets vilja väga väldigt tungt om det skulle gå till rätten.

• Anonym (Hin håle)

Advokat! 
    Nu, inte sen! 

• Anonym (JB)
    adam1412 skrev 2023-08-07 18:53:27 följande:
    Han är där nu och kommer tillbaka den 15:e augusti?
    Har han kommit tillbaka?
  • adam1412
    Anonym (JB) skrev 2023-08-17 07:39:27 följande:
    Har han kommit tillbaka?
    Han har kommit tillbaka och sagt flera gånger att vill flytta och prova att bo där. Mamman påstår att hon kommer att må psykiskt dåligt att stanna och att hon vill ha honom med sig.
  • adam1412
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-17 06:54:27 följande:

Advokat! 
    Nu, inte sen! 

Jag är rädd att han kommer hata mig pga detta.
  • Anonym (J)
    adam1412 skrev 2023-08-18 07:52:48 följande:
    Han har kommit tillbaka och sagt flera gånger att vill flytta och prova att bo där. Mamman påstår att hon kommer att må psykiskt dåligt att stanna och att hon vill ha honom med sig.
    Du bör boka en tid på familjerätten snarast för att lyfta diskussionen
  • adam1412
    Anonym (J) skrev 2023-08-18 07:54:41 följande:
    Du bör boka en tid på familjerätten snarast för att lyfta diskussionen

jag har bestämt mig att gå via familjerätt och anlita en barnpsykolog för min son. Min ex har lovat honom om att han kan alltid komma tillbaka (därför är han så pass övertygad om att prova flytta).

Hon kan inte stämma längre, sa framför mig och honom att hon är deprimerad och vill inte börja med antidepressiva läkemedel. Min son är ju påverkad av det då ofta säger ?stackars mamma?. 

Jag vill göra det bästa för honom och för hans psykologiska välmående. Jag vet redan nu att om jag säger nej då kommer hans mamma att göra allt möjligt för att förstöra relationen mellan mig och sonen och han kommer tyvärr att se två föräldrar som kriget mot varandra hela tiden. 

• Anonym (Hin håle)

Hur har det gått för er??

• adam1412
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-28 10:49:27 följande:

Hur har det gått för er??

Vi ska boka en tid hos familjerätten och diskutera om detta. Barnet är för litet och inte rätt moget för att ta ansvaret på detta enligt mig och jag kräver att han ska prata med en barnpsykolog. Vi får se om vi hittar en lösning men det blir svårt.
  • Anonym (Sam)
    adam1412 skrev 2023-08-28 12:01:28 följande:
    Vi ska boka en tid hos familjerätten och diskutera om detta. Barnet är för litet och inte rätt moget för att ta ansvaret på detta enligt mig och jag kräver att han ska prata med en barnpsykolog. Vi får se om vi hittar en lösning men det blir svårt.
    Det kanske är rätt väg att gå. Jag tänker att man kan inte "provbo" i ett annat land när man går i skolan. Det blir ju jättekrångligt, om det ens går.
Svar på tråden Exet flyttar utomlands