Anonym (...) skrev 2023-08-07 09:11:42 följande:
Nja, är väl svaret. Farmor räknas inte som alldeles närmaste av förklarliga skäl. Tror de flesta brukar ta någon dag ledigt vid begravningen, men kanske inte precis för att de fått veta om dödsfallet. Sen är det om du tex är den enda som finns som kan ta hand om allt efter din farmor, då kanske du behöver ta ledigt för att få loss tid.
Du kan väl inte själv bestämma "nu tar jag ledigt" i något yrke utan du kommer överens med din chef. Du kan förstås sjukanmäla dig om du känner dig så nere så det skulle kunna likställas med sjukdom.
Jo farmor räknas som nära anhörig och man kan få ledig i samband med nära anhörigs bortgång. Exakta regler får man kolla upp med arbetsgivaren. Vissa arbetsgivare har ledighet med lön.
Jag arbetade inom kommunalverksamhet när min mormor gick bort och då fick jag 3 betalda dagar att ta ut direkt i samband med dödsfallet, vid begravning och bouppteckning. Eftersom min mormor bodde utomlands fick jag dessutom 2 extra dagar för att lösa bouppteckningen i det landet.
Får man inte tag i chefen i såna här fall så kan man vända sig till chefens chef eller till HR (lönehandläggarna har koll på vad som gäller i såna här fall)
Och skulle ingen av dessa vara tillgänglig eller veta vad som gäller så ring facket. Det lokala kollektivavtalet gäller.