• Anonym (R)

Hemma vid dödsfall

Tidigt nu på morgonen ringde de och sa att min farmor har gått bort. Jag ringde jobbet direkt och sa att jag blir hemma dag. 

Nu i efterhand undrar jag om jag verkligen kan va hemma? Läste på fackets sida att det är arbetsgivaren som bestämmer om man får ledigt eller inte. Jag ringde lite i lätt panik och pratade med jouransvarig när chefen inte är där. 

försöker få tag i chefen men kommer inte fram. 

Har jag rätt att vara ledig vid dödsfall? 

• Svar på tråden Hemma vid dödsfall
  • Anonym (Kanske)

Det beror helt på kollektivavtalet. många arbetsplatser har  ett antal dagar per år för personliga angelägenheter, som begravning osv. 

• Anonym (...)

Nja, är väl svaret. Farmor räknas inte som alldeles närmaste av förklarliga skäl. Tror de flesta brukar ta någon dag ledigt vid begravningen, men kanske inte precis för att de fått veta om dödsfallet. Sen är det om du tex är den enda som finns som kan ta hand om allt efter din farmor, då kanske du behöver ta ledigt för att få loss tid. 

Du kan väl inte själv bestämma "nu tar jag ledigt" i något yrke utan du kommer överens med din chef. Du kan förstås sjukanmäla dig om du känner dig så nere så det skulle kunna likställas med sjukdom. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (R) skrev 2023-08-07 09:08:37 följande:
    Hemma vid dödsfall

Tidigt nu på morgonen ringde de och sa att min farmor har gått bort. Jag ringde jobbet direkt och sa att jag blir hemma dag. 

Nu i efterhand undrar jag om jag verkligen kan va hemma? Läste på fackets sida att det är arbetsgivaren som bestämmer om man får ledigt eller inte. Jag ringde lite i lätt panik och pratade med jouransvarig när chefen inte är där. 

försöker få tag i chefen men kommer inte fram. 

Har jag rätt att vara ledig vid dödsfall? 

Menar du att det skulle vara olovlig frånvaro? Man har rätt att vara hemma med lön vid nära anhörigs bortgång. 
  • Agda90
    Anonym (...) skrev 2023-08-07 09:11:42 följande:

Nja, är väl svaret. Farmor räknas inte som alldeles närmaste av förklarliga skäl. Tror de flesta brukar ta någon dag ledigt vid begravningen, men kanske inte precis för att de fått veta om dödsfallet. Sen är det om du tex är den enda som finns som kan ta hand om allt efter din farmor, då kanske du behöver ta ledigt för att få loss tid. 

Du kan väl inte själv bestämma "nu tar jag ledigt" i något yrke utan du kommer överens med din chef. Du kan förstås sjukanmäla dig om du känner dig så nere så det skulle kunna likställas med sjukdom. 

Jo farmor räknas som nära anhörig och man kan få ledig i samband med nära anhörigs bortgång. Exakta regler får man kolla upp med arbetsgivaren. Vissa arbetsgivare har ledighet med lön. 

Jag arbetade inom kommunalverksamhet när min mormor gick bort och då fick jag 3 betalda dagar att ta ut direkt i samband med dödsfallet, vid begravning och bouppteckning. Eftersom min mormor bodde utomlands fick jag dessutom 2 extra dagar för att lösa bouppteckningen i det landet. 

Får man inte tag i chefen i såna här fall så kan man vända sig till chefens chef eller till HR (lönehandläggarna har koll på vad som gäller i såna här fall)

Och skulle ingen av dessa vara tillgänglig eller veta vad som gäller så ring facket. Det lokala kollektivavtalet gäller.
  • Anonym (Kanske)
    Agda90 skrev 2023-08-07 09:28:01 följande:
    Jo farmor räknas som nära anhörig och man kan få ledig i samband med nära anhörigs bortgång. Exakta regler får man kolla upp med arbetsgivaren. Vissa arbetsgivare har ledighet med lön. 

Jag arbetade inom kommunalverksamhet när min mormor gick bort och då fick jag 3 betalda dagar att ta ut direkt i samband med dödsfallet, vid begravning och bouppteckning. Eftersom min mormor bodde utomlands fick jag dessutom 2 extra dagar för att lösa bouppteckningen i det landet. 

Får man inte tag i chefen i såna här fall så kan man vända sig till chefens chef eller till HR (lönehandläggarna har koll på vad som gäller i såna här fall)

Och skulle ingen av dessa vara tillgänglig eller veta vad som gäller så ring facket. Det lokala kollektivavtalet gäller.

Om Farmor är en gammal person där dödsfallet inte är särskilt oväntat, då är nog de flesta inte hemma från jobbet pga det. 

så det finns få saker man kan säga är självklara här. 

däremot ledig vid begravningen, absolut. 

• mammabitch

Som regionanställd  kan man vara hemma med lön i samband med nära anhörigs bortgång. Ring din arbetsgivare för att höra vad som gäller din anställning. I värsta fall får du sjukskriva dig, tror de flesta har förståelse för det om det gäller ett enstaka tillfälle och du inte är en person som ofta är hemma.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-07 09:48:53 följande:

Om Farmor är en gammal person där dödsfallet inte är särskilt oväntat, då är nog de flesta inte hemma från jobbet pga det. 

Huruvida folk är hemma eller inte är inte relevant. Det viktiga är att man får om man vill. Det är inget krav på att vara hemma. 
  • Elin P

Du kan ju alltid sjukskriva dig idag annars ifall chefen nekar ledigt. Skulle tro att det inte är något problem att vara hemma som idag. 10 dagar totalt brukar man kunna ha rätt till vid nära anhörigs bortgång om man jobbar i kommun/region men då ska ju det räcka även till begravning, bouppteckning mm. Prata med facket annars. 

• Anonym (H)

Hos oss räknas inte farmor som nära anhörig på det sättet. Ingen skulle dock neka någon att vara ledig om så önskas men man har inte rätt till det enligt våra anställningsavtal.

• Agda90
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-07 09:48:53 följande:

Och varför skulle man inte vilja vara hemma bara för att en äldre person går bort? Det finns gott om mor- och farföräldrar som har stått sina barnbarn väldigt nära. 

Som tur är finns det kollektivavtal som arbetsgivaren har förhandlat med facken. I väldigt många räknas far- och morföräldrar som nära anhöriga. På kommunals hemsida kan man även läsa att svärföräldrar räknas till det. 
  • Anonym (Kanske)
    Agda90 skrev 2023-08-07 15:00:51 följande:
    Och varför skulle man inte vilja vara hemma bara för att en äldre person går bort? Det finns gott om mor- och farföräldrar som har stått sina barnbarn väldigt nära. 

Som tur är finns det kollektivavtal som arbetsgivaren har förhandlat med facken. I väldigt många räknas far- och morföräldrar som nära anhöriga. På kommunals hemsida kan man även läsa att svärföräldrar räknas till det. 

man kan stå någon nära och ändå gå till jobbet? det kan ju lika gärna vara någon annan man känner som dör - som inte är släkt men man går till jobbet ändå. Man får faktiskt jobba även om man är lite låg. 

• Anonym (Trasten)

Det finns ingen direkt lagstiftning om för vilka personers bortgång man får vara hemma från jobbet för eller inte. Men jag tror att mycket få arbetsgivare skulle neka det.
    I så fall har du kanske kompdagar att utnyttja eller kan använda en semesterdag. I värsta fall sjukanmäla dig.

• Agda90
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-07 15:24:04 följande:

man kan stå någon nära och ändå gå till jobbet? det kan ju lika gärna vara någon annan man känner som dör - som inte är släkt men man går till jobbet ändå. Man får faktiskt jobba även om man är lite låg. 

Har jag skrivit någonstans att man INTE får gå till jobbet när någon dör?
    Jag skrev att man har möjlighet/rätt till att vara ledig. Varför är det så viktigt för dig att poängtera att man kanske inte vill vara ledig?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-07 15:24:04 följande:

Vem har sagt att man inte får jobba? Känns som att du vill diskutera någon annat än TS. Varför då?
  • Anonym (Hin håle)
    Agda90 skrev 2023-08-07 15:52:33 följande:
    Har jag skrivit någonstans att man INTE får gå till jobbet när någon dör?
    Jag skrev att man har möjlighet/rätt till att vara ledig. Varför är det så viktigt för dig att poängtera att man kanske inte vill vara ledig?
    Inte alla som får eller har den möjligheten på sina jobb. 
  • Agda90
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-07 16:10:42 följande:
    Inte alla som får eller har den möjligheten på sina jobb. 
    jag skrev att man får kolla vad kollektivavtalet säger och/eller kontakta facket. 
  • Räkan77

TS, du har ju pratat med jouransvarig, den personen måste ju ha mandat att ge dig ledighet? Du ska ju inte behöva jaga din chef idag.

Beklagar sorgen 

• Anonym (Hin håle)
    Agda90 skrev 2023-08-07 16:25:57 följande:
    jag skrev att man får kolla vad kollektivavtalet säger och/eller kontakta facket. 
    Helt rätt. 
    Sorry missade det. 
  • Anonym (Anonym)

Får du inte vara ledig för enskild angelägenhet så kan man ju också ta det som sjukdom. Oavsett hur nära man var i släktband, stigman varandra väldigt nära då är det ju förklarligt att vara hemma pga sjukdom. Den får även vara psykisk och måste inte vara fysisk. Det är dock din arbetsgivare som godkänner detta. 

Jag jobbar statligt och har fått enskild angelägenhet när släkting gått bort. Företagshälsan har sagt att även psykiskt mående är anledning att sjuka sig, i samma utsträckning som fysisk.

Svar på tråden Hemma vid dödsfall