• Bettym

Gravid eller utmattning?

Hej! Ja som rubriken lyder så undrar jag om alla mina symtom beror på graviditet eller utmattning. 

Jag är singel men träffar en man då och då, sist vi låg med varandra så var det ca 2 dagar innan min fertilitetsperiod startade förra månaden. Bara några dagar efter kändes det konstigt i nedre delen av magen, typ som att det ryckte, några dagar efter började ägglossningen som jag kände av mycket mer än jag brukar, mellan ägglossning och mens så hade jag känningar i "mensmagen", tog ett tidigt gravtest som var negativt, den 24/7 när jag skulle lägga mig så började jag må fruktansvärt illa och det illamåendet höll i sig hela veckan, normalt sett brukar min mens komma runt den 31 varje månad, denna gång kom den 4 dagar tidigt och betedde sig väldigt underligt, jag brukar ha rikliga blödningar och behöva byta binda 6-8 gånger per dag och på natten blir dom helt fyllda, brukar också komma klumpar när jag duschar, men den här gången var det inga klumpar, det var ljust, och hade inte behövt byta om det inte vore för hygienen, på natten kom lite mer men inte alls i normala mängder, i tisdags när jag vaknade var det som tunnt ljust brunt när jag torkade mig efter kiss, har också haft märkbara flytningar efter mensen och jag brukar inte märka av dom, jag tog ett till test som också det var negativt, när mensen var slut tog jag ett tredje som även det var negativt, och där borde ju oron sluta, men icke. Nu har jag fått ännu fler symtom, min hjärna känns helt utslagen, har huvudvärk jag är trött, förvirrad, glömmer saker och kan inte koncentrera mig...

Jag ska ta ett till gravtest i nästa vecka, men behöver höra vad ni tror? Folk i min omgivning börjar tröttna på mig😅

• Svar på tråden Gravid eller utmattning?
  • CharlotteT

Under stress kan mensen bete sig konstigt. Sen det där med trötthet, förvirring och koncentration är väl inte konstigt om du går och oroar dig över vad som är eller inte är. 
    Ta nästa test som du planerat och känner du dig fortfarande konstig så kontakta vården. 

• Bettym

Jag har inte känt mig direkt stressad men det är ju inte alltid man märker det själv. Jo det du skriver är ju sant :)

• svansmamman

Jag tänker såhär. Man märker inte av någon befruktning i samband med ägglossningen, utan skulle det bli en befruktning fäster ägget i livmodern och börjar producera hormon ca 6-8 dagar efter ägglossningen. De känningar du haft i samband med ägglossningen tyder alltså inte på något som skulle kunna kopplas till en graviditet. 

Vidare är det gravidhormonet HCG som ger symptom, dvs det hormon som börjar produceras när ägget fäst i livmodern. Det är samma hormon som ger positivt gravtest. Om alla dina ändå tydliga symptom skulle bero på en graviditet skulle det betyda att du har gravidhormon i kroppen, och gravtesten skulle alltså ha visat positivt. 

Jag tycker alltså att du helt kan avskriva graviditet. 

Du skriver om din ägglossning och att mensen brukar komma kring den 31a, men är du säker på att du hade ägglossning? Tar du ägglossningstester alternativt tempar? Det låter misstänkt som att du inte gör det, och i sådana fall kan du inte ens vara säker på att ägglossning faktiskt skett - vilket skulle kunna förklara den annorlunda blödningen. Det är vanligt att inte ägglossa varje månad, så om man inte tempar (eller gör VUL) kan man inte veta om ägglossning faktiskt skett eller ej. 

Min kvalificerade gissning blir alltså såhär initialt att du inte är gravid, utan att du förmodligen inte hade någon ägglossning och du därför hade en annorlunda ?mens?. Dina symptom med huvudvärk, trötthet osv kan ju vara precis vad som helst. För de allra flesta infaller sådana symptom någon gång i livet och kan exempelvis handla om stress, brist på ex vitamin, sjukdom etc. Jag skulle dock vilja påstå att det för de flesta bara är en period som går över av sig själv. Du kanske kan försöka tänka lite mer på dig och ditt välmående kommande tid. Ta tid att vila, rör på dig, ät bra mat osv. Kanske behöver din kropp bara lite extra kärlek. 

Jag håller tummarna för att du snart mår bättre! ❤️

Svar på tråden Gravid eller utmattning?