• snigeln123

Ni som jobbar som barnskötare

Har nu varit sjukskriven i fyra år och påväg in på mitt femte. Men detta år tänkte jag börja arbetsträna. Blev inspirerad av en jag träffat som började arbetsträna på förskola, sedan utbildade sig till barnskötare och fick sedan både praktik och jobb på samma förskola. 

Förskolelärare har jag förstått är stressigt, min syster är det och det är tufft. Men barnskötare har väl lite mindre ansvar?

Jag kommer nog inte klarar av universitet så då får det bli komvux utbildning och här där jag bor finns det bara barnskötare, undersköterska och kock. Undersköterska känns ännu mer stressigt och större ansvar och kock passar nog inte en vegan som inte ätit kött sen jag var två.

Jag har ju ett år på mig att bestämma mig för vad jag vill bli, har beviljad sjukskrivning ett år till. Men hur tufft är det? Ångrar ni att ni blev det och önskade att ni hade valt något annat yrke istället? Eller är det underbart och världens bästa arbetsplats? 

• Svar på tråden Ni som jobbar som barnskötare
  • Anonym (gr)

Om du klarar av och vill jobba med människor så passar nog både barnskötare och undersköterska. Dock är det hög ljudvolym om man är barnskötare, så man är medveten om det. Har kompisar som säger att det är svårt att få jobb med endast barnsköteutbildning. Men älskar man barn så kanske det är värt ändå.

Kockyrket vet jag inte så mycket om. Antar att man först får jobba inom snabbmat. Mattant på skola ska tydligen vara kul då man får göra lite olika rätter.

• snigeln123
    Anonym (gr) skrev 2023-08-02 13:44:26 följande:

Om du klarar av och vill jobba med människor så passar nog både barnskötare och undersköterska. Dock är det hög ljudvolym om man är barnskötare, så man är medveten om det. Har kompisar som säger att det är svårt att få jobb med endast barnsköteutbildning. Men älskar man barn så kanske det är värt ändå.