• snigeln123

Ni som jobbar som barnskötare

Har nu varit sjukskriven i fyra år och påväg in på mitt femte. Men detta år tänkte jag börja arbetsträna. Blev inspirerad av en jag träffat som började arbetsträna på förskola, sedan utbildade sig till barnskötare och fick sedan både praktik och jobb på samma förskola. 

Förskolelärare har jag förstått är stressigt, min syster är det och det är tufft. Men barnskötare har väl lite mindre ansvar?

Jag kommer nog inte klarar av universitet så då får det bli komvux utbildning och här där jag bor finns det bara barnskötare, undersköterska och kock. Undersköterska känns ännu mer stressigt och större ansvar och kock passar nog inte en vegan som inte ätit kött sen jag var två.

Jag har ju ett år på mig att bestämma mig för vad jag vill bli, har beviljad sjukskrivning ett år till. Men hur tufft är det? Ångrar ni att ni blev det och önskade att ni hade valt något annat yrke istället? Eller är det underbart och världens bästa arbetsplats? 

• Svar på tråden Ni som jobbar som barnskötare
  • Anonym (gr)

Om du klarar av och vill jobba med människor så passar nog både barnskötare och undersköterska. Dock är det hög ljudvolym om man är barnskötare, så man är medveten om det. Har kompisar som säger att det är svårt att få jobb med endast barnsköteutbildning. Men älskar man barn så kanske det är värt ändå.

Kockyrket vet jag inte så mycket om. Antar att man först får jobba inom snabbmat. Mattant på skola ska tydligen vara kul då man får göra lite olika rätter.

• snigeln123
    Anonym (gr) skrev 2023-08-02 13:44:26 följande:

Om du klarar av och vill jobba med människor så passar nog både barnskötare och undersköterska. Dock är det hög ljudvolym om man är barnskötare, så man är medveten om det. Har kompisar som säger att det är svårt att få jobb med endast barnsköteutbildning. Men älskar man barn så kanske det är värt ändå.

Kockyrket vet jag inte så mycket om. Antar att man först får jobba inom snabbmat. Mattant på skola ska tydligen vara kul då man får göra lite olika rätter.

Jag har autism bland annat och vet att folk med autism kan ha svårt med hög ljudvolym men det har inte jag problem med, bara jag kan få vila öronen sen på kvällen. 
    Tack för ditt svar!
  • snigeln123

När jag började tänka på det blev jag ändå lite sugen på förskolelärare. Kollade antagningspoängen i Karlstad och rätta mig gärna om jag kollade fel, men alla som sökte kom in? Hur stor skillnad är det på plugget på barnskötare komvux och förskollärare universitet?

• Anonym (Förskollärare)

Vilka bekymmer ger din diagnos dig? 

• snigeln123
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 14:47:34 följande:

Vilka bekymmer ger din diagnos dig? 

Plugget är det koncentrationen men ska förhoppningsvis få börja med add medicin nu i augusti så det blir nog bättre då.

Jobb vet jag faktiskt inte, har aldrig jobbat tidigare inte ens sommarjobb så det är svårt att svara på. Det jag kan tänka mig är typ i en affär tex, där det är nya folk hela tiden, då kan jag bli lätt lite stressad. Men på förskola då så är det ju samma personal och barn man lär känna.
  • Anonym (Förskollärare)
    snigeln123 skrev 2023-08-02 15:23:35 följande:

Plugget är det koncentrationen men ska förhoppningsvis få börja med add medicin nu i augusti så det blir nog bättre då.

Jobb vet jag faktiskt inte, har aldrig jobbat tidigare inte ens sommarjobb så det är svårt att svara på. Det jag kan tänka mig är typ i en affär tex, där det är nya folk hela tiden, då kan jag bli lätt lite stressad. Men på förskola då så är det ju samma personal och barn man lär känna.
    Jag skulle säga att barn och personal är den lätta delen att ha kontakt med. Den del som man också ska hantera är barnens föräldrar och alla andra. Kunna ta de svåra samtalen där man inte alltid gör sig populär. Kontakt med rektor, annan stödpersonal mm
    Vill inte skrämma dig men att arbeta som barnskötare och förskollärare är ett mycket krävande yrke. 

Jag arbetar med en kollega som har autism. Hon är underbar med barnen men har ingen kontakt med personalen, föräldrar mfl Det ställer till det och ger oss två andra i arbetslaget dubbelt arbete. Hon finns där men ändå inte. 
  • snigeln123
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 15:30:04 följande:
    Jag skulle säga att barn och personal är den lätta delen att ha kontakt med. Den del som man också ska hantera är barnens föräldrar och alla andra. Kunna ta de svåra samtalen där man inte alltid gör sig populär. Kontakt med rektor, annan stödpersonal mm
    Vill inte skrämma dig men att arbeta som barnskötare och förskollärare är ett mycket krävande yrke. 

Jag arbetar med en kollega som har autism. Hon är underbar med barnen men har ingen kontakt med personalen, föräldrar mfl Det ställer till det och ger oss två andra i arbetslaget dubbelt arbete. Hon finns där men ändå inte. 
    Oh okej tack för ditt svar. Jag tror jag skulle klarar av att ha samtal och så med föräldrarna men ska tänka igenom det lite mer!
  • Anonym (Testa)

Hej!

Tro lite på dig själv Ts! Tillåt dig att drömma och göra planer! Själv skolar jag om mig till förskollärare vid 41 års ålder efter ett arbetsliv inom framförallt vården. Kan glädja dig med att praktiskt talat alla kommer in på utbildningen så länge du är behörig, yrket har också fått ett rejält lönelyft, i Stockholm kan du få en ingångslön på 40 000, i Karlstad har jag inte koll men säkert en bra bit över 30 iallafall. Det som också är bra är all praktik under utbildningen. Redan första terminen var det en kortare praktik, den såg jag som en test med mig själv om jag skulle passa att jobba med barn. och det gjorde jag så det känns jättebra, många andra däremot hoppade av efter den men då har man ju testat. 3 1/3 år är en lång tid, du kommer lära dig massor om du har en grund i att du trivs med barn. Och du, det är också väldigt utvecklande och kul att plugga, du kommer växa som människa.

Begränsa inte dig själv, det är ditt liv och din framtid det handlar om!!

• snigeln123
    Anonym (Testa) skrev 2023-08-02 17:55:10 följande:

Hej!

Tro lite på dig själv Ts! Tillåt dig att drömma och göra planer! Själv skolar jag om mig till förskollärare vid 41 års ålder efter ett arbetsliv inom framförallt vården. Kan glädja dig med att praktiskt talat alla kommer in på utbildningen så länge du är behörig, yrket har också fått ett rejält lönelyft, i Stockholm kan du få en ingångslön på 40 000, i Karlstad har jag inte koll men säkert en bra bit över 30 iallafall. Det som också är bra är all praktik under utbildningen. Redan första terminen var det en kortare praktik, den såg jag som en test med mig själv om jag skulle passa att jobba med barn. och det gjorde jag så det känns jättebra, många andra däremot hoppade av efter den men då har man ju testat. 3 1/3 år är en lång tid, du kommer lära dig massor om du har en grund i att du trivs med barn. Och du, det är också väldigt utvecklande och kul att plugga, du kommer växa som människa.

Begränsa inte dig själv, det är ditt liv och din framtid det handlar om!!

Tack! Vilket fint svar! Jag blev nästan lite tårögd för jag har så svårt att tro på mig själv... Tack igen och lycka till på din utbildning!
  • Anonym (Lotta)

Hej,vad kul att du vill börja att plugga! 

Jag är barnskötare sedan långt tillbaka och jag kan säga dig att det är ett otroligt ansvarsfullt arbete där man ska klara av att hålla många bollar i luften.

Det är så mycket mer än att vara med barnen,massor av runtomkring arbete.

Jag skulle aldrig plugga till förskollärare trots att jag har lång erfarenhet och har mycket kompetens.

Många förskollärare som byter jobb efter kort tid.

Lönen bra men det är verkligen inte allt?

Vill vara ärlig. 

Svar på tråden Ni som jobbar som barnskötare