• Mittliv1978

    Pappa mot min vilja

    Hej,


     


    Jag har letat i många trådar och funnit många olika svar på ?pappor som blir lurade till att bli pappa igen? och massa liknande teman. 


     


    Hittar även svar på frågan ur olika perspektiv, vilket är bra men jag känner fortfarande att jag saknar vissa delar så därför väljer jag att skriva om vår situation.


     


    Vi lever i en mestadels väldigt bra relation och är 43 respektive 45 år. Vi träffades för 4 år sedan och trots att vi på våra dejter hade pratat om att vi var färdiga med barnproduktionen då hon har tre barn sedan tidigare och jag två bestämde vi oss för att försöka skaffa ett gemensamt barn.


     


    Det tog sig på första försöket och vi har idag en underbar liten kille på tre år.


     


    För ca ett och ett halvt år sedan fick jag ett brev i handen av min sambo för hon skrev att hon önskade sig ett barn till, detta kom som en chock för mig och vi pratade igenom och kom fram till att vi var oense. Hon ville och jag ville inte.


    Argumenten är många för och emot och det skulle ta evigheter att skriva alla så jag hoppar över det.


     


    Ca 8 månader senare tog hon ut sin hormonspiral då hon hade hört och läst att det sannolikt kan göra klomakterietiden värre.


     


    Det var helt okej med mig och hon sa att hennes mens kommer regelbundet och att hon lovar att informera mig om när det är risk för att bli gravid.


    Månaderna gick och vi var extra försiktiga när det var risk att för graviditet, trots att hon egentligen ville bli gravid men hon ville även att jag skulle vara med på tåget, vilket jag inte var.


     


    Vi har prata om ytterligare ett barn vid flera tillfällen men jag har alltid känt att jag är helt färdig med barn och vill ägna mig åt de fantastiska barn vi har. Barnen  är i åldrarna 13-17 förutom lillprinsen.


     


    Jag vände och vred på tankarna för att gå min sambo tillmötes och jag frågade även de andra barnen (var för sig) om dom skulle tänka sig ett syskon till. Alla var verkligen tydliga med att dom inte tyckte det var en bra ide. Två av dom var tom av åsikten att skaffar ni ett barn till så tänker inte jag bo här i den utsträckningen jag gör nu. 


    Detta gjorde mig inte mer sugen på ett barn till direkt utan jag kände att andra får ta över befolkningsrollen, jag är verkligen färdig.


     


    I maj när min sambo hade ägglossning ville hon (ursäkta detaljerna) suga mig. Det som däremot hände den var något jag reagerade starkt på. Bör jag meddelade att jag var nära fortsatte hon (händer aldrig i vanliga fall) och jag kom i hennes mun. 


    Hon behåller allt i munnen och går på toaletten där hon blir kvar i ca 10 min. Jag blev väldigt misstänksam och frågade henne direkt om är hon kom tillbaks om varför hon gjorde som hon gjorde och att jag fick en olustig känsla.


     


    Dagen efter hittar jag en ?spruta? som vi använd för att ge Lilleman flytande Alvedon på toaletten. Min magkänsla blev inte bättre av det?


    Jag konfronterar henne och hon säger att hon absolut inte använt den för att injicera det hon hade i munnen?? Det hade hon absolut inte gjort sa hon.


    Jag antecknade dock detta tillfälle i min kalender.


     


    Några veckor senare får jag ett sms av henne att hon troligtvis är gravid (hon tyckte det var jobbigt att prata om därav sms:er)


    Graviditetsveckan stämde med min anteckning vilket gjorde mig oerhört frustrerad och jag blev så otroligt besviken och ledsen.


     


    Vi pratade därefter igenom situationen ett flertal gånger och hon sa även när vi under sommaren var på semester att hon skulle göra en abort bör vi kom hem.


     


    Några dagar efter att vi kommit hem frågade jag om hon bokat tid och där och då släppte hon bomben för mig, hon skulle behålla barnet.


     


    Jag blev helt knäckt då jag absolut inte vill ha ett barn till och det går helt emot vad vi pratat om.


     


    Nu sitter jag i en situation där jag verkligen känner mig lurad och förråd av den jag älskar och ville leva mitt liv med och som jag litade på. Jag vet faktiskt inte om jag klarar av att leva med henne längre och står i valet och kvalet att lämna henne. Även om det verkligen inte är ett bra alternativ det heller vilket jag sagt till henne. Då kom kommentaren att ?men om jag gör abort så är allt lugnt igen för dig? lite ironiskt.


    Jag svarade nej på det. Det är inte alls säkert då jag känner mig grundlurad och förråd och att jag inte vet om jag kan lite på henne.


     


    När vi pratar om situationen idag så sa hon att hon inte vill prata med våra vänner och familj om min inställning då dom inte kommer förstå hur jag kan reagera som jag gör och att jag kan bli ?dömd? för min inställning.


     


    Reagerar jag fel, är det  verkligen så att man kan bli behandlad på det sättet  av sin partner och att andra tycker det ör okej att lura sin partner på det sättet? 


     


    Jag vet att det finns flera alternativ för mig såsom kondom och vasektomi men nu hade vi inte oskyddat samlag och vasektomi var jag inte riktigt framme vid än även om jag läst en del om det innan.


     


    Om ni anser att det är okej av henna göra så och att det är jag som skall skämmas, mm för min reaktion skulle jag gärna vilja veta er motivering.

  • Svar på tråden Pappa mot min vilja
  • Mittliv1978
    LumaMMXXIII skrev 2023-08-02 13:43:34 följande:

    Ts! Vilket enormt och oförlåtligt svek! 


    Det finns inget annat sätt än att hon blivit gravid på det här sättet? 


    Det här är två problem. det första är hur du känner för det här sveket. Vill du leva med den här personen? Det andra problemet är tyvärr det som tillkommer om hon behåller barnet. Du kommer att älska det här barnet för du verkar vara en bra och omsorgsfull pappa. Men hennes svek är ju extremt. Det är hon som splittrar er, inte du! 


    Kan ju inte var helt 100 på att det inte blivit innan eller efter men vad som framkommit i efterhand är att hon haft stenkoll på sina cykler och tagit tempen fört dagbok, mm.

    Det har inte blivit något innan då jag varit extremt försiktig och dessutom själv haft ganska bra koll. 

    det som sticker ut för mig är händelsen som jag noterade och som dessutom stämmer oroväckande bra överens?
    jag vill ju kunna lit på henne men faktan utifrån händelsen talar ju sitt språk oavsett om det inte är 100% att det var så, känslan kommer oavsett alltid att vara det.
  • Mimosa86
    Mittliv1978 skrev 2023-08-02 11:34:34 följande:
    Pappa mot min vilja

    Hej,


     


    Jag har letat i många trådar och funnit många olika svar på ?pappor som blir lurade till att bli pappa igen? och massa liknande teman. 


     


    Hittar även svar på frågan ur olika perspektiv, vilket är bra men jag känner fortfarande att jag saknar vissa delar så därför väljer jag att skriva om vår situation.


     


    Vi lever i en mestadels väldigt bra relation och är 43 respektive 45 år. Vi träffades för 4 år sedan och trots att vi på våra dejter hade pratat om att vi var färdiga med barnproduktionen då hon har tre barn sedan tidigare och jag två bestämde vi oss för att försöka skaffa ett gemensamt barn.


     


    Det tog sig på första försöket och vi har idag en underbar liten kille på tre år.


     


    För ca ett och ett halvt år sedan fick jag ett brev i handen av min sambo för hon skrev att hon önskade sig ett barn till, detta kom som en chock för mig och vi pratade igenom och kom fram till att vi var oense. Hon ville och jag ville inte.


    Argumenten är många för och emot och det skulle ta evigheter att skriva alla så jag hoppar över det.


     


    Ca 8 månader senare tog hon ut sin hormonspiral då hon hade hört och läst att det sannolikt kan göra klomakterietiden värre.


     


    Det var helt okej med mig och hon sa att hennes mens kommer regelbundet och att hon lovar att informera mig om när det är risk för att bli gravid.


    Månaderna gick och vi var extra försiktiga när det var risk att för graviditet, trots att hon egentligen ville bli gravid men hon ville även att jag skulle vara med på tåget, vilket jag inte var.


     


    Vi har prata om ytterligare ett barn vid flera tillfällen men jag har alltid känt att jag är helt färdig med barn och vill ägna mig åt de fantastiska barn vi har. Barnen  är i åldrarna 13-17 förutom lillprinsen.


     


    Jag vände och vred på tankarna för att gå min sambo tillmötes och jag frågade även de andra barnen (var för sig) om dom skulle tänka sig ett syskon till. Alla var verkligen tydliga med att dom inte tyckte det var en bra ide. Två av dom var tom av åsikten att skaffar ni ett barn till så tänker inte jag bo här i den utsträckningen jag gör nu. 


    Detta gjorde mig inte mer sugen på ett barn till direkt utan jag kände att andra får ta över befolkningsrollen, jag är verkligen färdig.


     


    I maj när min sambo hade ägglossning ville hon (ursäkta detaljerna) suga mig. Det som däremot hände den var något jag reagerade starkt på. Bör jag meddelade att jag var nära fortsatte hon (händer aldrig i vanliga fall) och jag kom i hennes mun. 


    Hon behåller allt i munnen och går på toaletten där hon blir kvar i ca 10 min. Jag blev väldigt misstänksam och frågade henne direkt om är hon kom tillbaks om varför hon gjorde som hon gjorde och att jag fick en olustig känsla.


     


    Dagen efter hittar jag en ?spruta? som vi använd för att ge Lilleman flytande Alvedon på toaletten. Min magkänsla blev inte bättre av det?


    Jag konfronterar henne och hon säger att hon absolut inte använt den för att injicera det hon hade i munnen?? Det hade hon absolut inte gjort sa hon.


    Jag antecknade dock detta tillfälle i min kalender.


     


    Några veckor senare får jag ett sms av henne att hon troligtvis är gravid (hon tyckte det var jobbigt att prata om därav sms:er)


    Graviditetsveckan stämde med min anteckning vilket gjorde mig oerhört frustrerad och jag blev så otroligt besviken och ledsen.


     


    Vi pratade därefter igenom situationen ett flertal gånger och hon sa även när vi under sommaren var på semester att hon skulle göra en abort bör vi kom hem.


     


    Några dagar efter att vi kommit hem frågade jag om hon bokat tid och där och då släppte hon bomben för mig, hon skulle behålla barnet.


     


    Jag blev helt knäckt då jag absolut inte vill ha ett barn till och det går helt emot vad vi pratat om.


     


    Nu sitter jag i en situation där jag verkligen känner mig lurad och förråd av den jag älskar och ville leva mitt liv med och som jag litade på. Jag vet faktiskt inte om jag klarar av att leva med henne längre och står i valet och kvalet att lämna henne. Även om det verkligen inte är ett bra alternativ det heller vilket jag sagt till henne. Då kom kommentaren att ?men om jag gör abort så är allt lugnt igen för dig? lite ironiskt.


    Jag svarade nej på det. Det är inte alls säkert då jag känner mig grundlurad och förråd och att jag inte vet om jag kan lite på henne.


     


    När vi pratar om situationen idag så sa hon att hon inte vill prata med våra vänner och familj om min inställning då dom inte kommer förstå hur jag kan reagera som jag gör och att jag kan bli ?dömd? för min inställning.


     


    Reagerar jag fel, är det  verkligen så att man kan bli behandlad på det sättet  av sin partner och att andra tycker det ör okej att lura sin partner på det sättet? 


     


    Jag vet att det finns flera alternativ för mig såsom kondom och vasektomi men nu hade vi inte oskyddat samlag och vasektomi var jag inte riktigt framme vid än även om jag läst en del om det innan.


     


    Om ni anser att det är okej av henna göra så och att det är jag som skall skämmas, mm för min reaktion skulle jag gärna vilja veta er motivering.


    fy fan vilket respektlöst beteende. Och svek. Väldigt kalkylerande från hennes sida. Iskallt.

    jag hade lämnat direkt. Inte pga av barn utan pga av att jag aldrig hade kunnat lita på min partner mer. Ett svek.

    och jag tycker inte du ska vara rädd för omgivningens reaktioner. Om de frågar varför du övergav henne så säg bara att hon inseminerade sig själv efter oralsex med en spruta och du vet detta då ni inte hade vaginalt sex alls under hennes period. Att du inte kan leva med någon som så beräknande gör dig själv gravid när man själv varit tydlig med att man inte vill.

    fy vilken kvinna..
  • Beauceron

    Jösses!

    Generellt sett är jag emot män som vill frånsäga sig föräldraskapet och jag har ingen kunskap om hur det är med det "naturliga preventivmedlet" och hur säker metoden är enligt forskning.

    Värt att tillägga är väl att jag själv inte har något intresse för egna barn.

    Men det låter verkligen som att hon manipulerat dig till detta, vilket är ett otroligt stort svek! Det är ju verkligen märkligt att hon aktivt vill undanhålla detta för era vänner och familjer. Jag tycker faktiskt du borde berätta för någon som känner er båda och få ett mer relevant perspektiv till er situation.

    Jag läste precis på 1177 att man har rätt att få samtalsstöd om man "varit delaktig i graviditeten" och inte fått bestämma om barnet blir aborterat. Man kan tydligen få kontakt med en kurator eller psykolog från abortmottagningen. Du kanske kan kontakta dem? Vet inte om det bara gäller när man egentligen ville behålla barnet, eller om det även kan gälla dig i din tämligen unika situation. Ett förslag bara.

    Har du berättat för henne att du antecknade händelsen med oralsexet? Detta är ju egentligen exceptionellt slugt av dig, eftersom det är potentiellt bevismaterial. Hur reagerade hon på det? Verkar hon undvikande när ni pratar om händelsen? Bortförklaringar? Överdrivet självförsvar? Nervositet?

  • Hjelm

    Vilken fruktansvärd soppa.

    Det fascinerar - och förfärar - mig att en sån situation överhuvudtaget kan uppstå i ett seriöst förhållande. 

    Självklart var det vidrigt gjort av henne, men du blir ju också satt i en helt maktlös situation. Visst kan ni separera, vilket jag tycker att man ska göra i en så uppenbart dysfunktionell relation utan respekt och tillit. Men det förändrar ju inte att du blir påtvingad ett till barn. Ni kan ju inte gärna ha delad vårdnad om det barn ni valde att skaffa, men du avsäger dig kontakten med dess helsyskon, ert andra barn.

    Jag tycker hursomhelst att du borde få professionell samtalsstöd, kanske av familjerådgivning eller en mansjour.

  • Maymom

    Är det helt omöjligt att det gick till på annat sätt, ni hade inget annat sex den cykeln?

    Är det så så förstår jag att du kände dig sviken då ni haft ordentliga samtal om det och du hade varit tydlig med vad du ville. Sen hade du ju kunnat gjort en vasektomi eller använt kondom mm så visst finns det lite mer du kunde gjort men man tycker ju inte det ska behövas om man kommit fram gemensamt till ett beslut i frågan.

    (Sen har barnen inget med det hela att göra. Det är inte barnen som bestämmer hur familjen ska se ut.)

  • Alexandria79
    Mittliv1978 skrev 2023-08-02 11:34:34 följande:
    Pappa mot min vilja

    Hej,


     


    Jag har letat i många trådar och funnit många olika svar på ?pappor som blir lurade till att bli pappa igen? och massa liknande teman. 


     


    Hittar även svar på frågan ur olika perspektiv, vilket är bra men jag känner fortfarande att jag saknar vissa delar så därför väljer jag att skriva om vår situation.


     


    Vi lever i en mestadels väldigt bra relation och är 43 respektive 45 år. Vi träffades för 4 år sedan och trots att vi på våra dejter hade pratat om att vi var färdiga med barnproduktionen då hon har tre barn sedan tidigare och jag två bestämde vi oss för att försöka skaffa ett gemensamt barn.


     


    Det tog sig på första försöket och vi har idag en underbar liten kille på tre år.


     


    För ca ett och ett halvt år sedan fick jag ett brev i handen av min sambo för hon skrev att hon önskade sig ett barn till, detta kom som en chock för mig och vi pratade igenom och kom fram till att vi var oense. Hon ville och jag ville inte.


    Argumenten är många för och emot och det skulle ta evigheter att skriva alla så jag hoppar över det.


     


    Ca 8 månader senare tog hon ut sin hormonspiral då hon hade hört och läst att det sannolikt kan göra klomakterietiden värre.


     


    Det var helt okej med mig och hon sa att hennes mens kommer regelbundet och att hon lovar att informera mig om när det är risk för att bli gravid.


    Månaderna gick och vi var extra försiktiga när det var risk att för graviditet, trots att hon egentligen ville bli gravid men hon ville även att jag skulle vara med på tåget, vilket jag inte var.


     


    Vi har prata om ytterligare ett barn vid flera tillfällen men jag har alltid känt att jag är helt färdig med barn och vill ägna mig åt de fantastiska barn vi har. Barnen  är i åldrarna 13-17 förutom lillprinsen.


     


    Jag vände och vred på tankarna för att gå min sambo tillmötes och jag frågade även de andra barnen (var för sig) om dom skulle tänka sig ett syskon till. Alla var verkligen tydliga med att dom inte tyckte det var en bra ide. Två av dom var tom av åsikten att skaffar ni ett barn till så tänker inte jag bo här i den utsträckningen jag gör nu. 


    Detta gjorde mig inte mer sugen på ett barn till direkt utan jag kände att andra får ta över befolkningsrollen, jag är verkligen färdig.


     


    I maj när min sambo hade ägglossning ville hon (ursäkta detaljerna) suga mig. Det som däremot hände den var något jag reagerade starkt på. Bör jag meddelade att jag var nära fortsatte hon (händer aldrig i vanliga fall) och jag kom i hennes mun. 


    Hon behåller allt i munnen och går på toaletten där hon blir kvar i ca 10 min. Jag blev väldigt misstänksam och frågade henne direkt om är hon kom tillbaks om varför hon gjorde som hon gjorde och att jag fick en olustig känsla.


     


    Dagen efter hittar jag en ?spruta? som vi använd för att ge Lilleman flytande Alvedon på toaletten. Min magkänsla blev inte bättre av det?


    Jag konfronterar henne och hon säger att hon absolut inte använt den för att injicera det hon hade i munnen?? Det hade hon absolut inte gjort sa hon.


    Jag antecknade dock detta tillfälle i min kalender.


     


    Några veckor senare får jag ett sms av henne att hon troligtvis är gravid (hon tyckte det var jobbigt att prata om därav sms:er)


    Graviditetsveckan stämde med min anteckning vilket gjorde mig oerhört frustrerad och jag blev så otroligt besviken och ledsen.


     


    Vi pratade därefter igenom situationen ett flertal gånger och hon sa även när vi under sommaren var på semester att hon skulle göra en abort bör vi kom hem.


     


    Några dagar efter att vi kommit hem frågade jag om hon bokat tid och där och då släppte hon bomben för mig, hon skulle behålla barnet.


     


    Jag blev helt knäckt då jag absolut inte vill ha ett barn till och det går helt emot vad vi pratat om.


     


    Nu sitter jag i en situation där jag verkligen känner mig lurad och förråd av den jag älskar och ville leva mitt liv med och som jag litade på. Jag vet faktiskt inte om jag klarar av att leva med henne längre och står i valet och kvalet att lämna henne. Även om det verkligen inte är ett bra alternativ det heller vilket jag sagt till henne. Då kom kommentaren att ?men om jag gör abort så är allt lugnt igen för dig? lite ironiskt.


    Jag svarade nej på det. Det är inte alls säkert då jag känner mig grundlurad och förråd och att jag inte vet om jag kan lite på henne.


     


    När vi pratar om situationen idag så sa hon att hon inte vill prata med våra vänner och familj om min inställning då dom inte kommer förstå hur jag kan reagera som jag gör och att jag kan bli ?dömd? för min inställning.


     


    Reagerar jag fel, är det  verkligen så att man kan bli behandlad på det sättet  av sin partner och att andra tycker det ör okej att lura sin partner på det sättet? 


     


    Jag vet att det finns flera alternativ för mig såsom kondom och vasektomi men nu hade vi inte oskyddat samlag och vasektomi var jag inte riktigt framme vid än även om jag läst en del om det innan.


     


    Om ni anser att det är okej av henna göra så och att det är jag som skall skämmas, mm för min reaktion skulle jag gärna vilja veta er motivering.


    När jag läste bara rubriken tänkte jag först ?ahhh, en till som ska ta bort sitt eget ansvar om sina spermier och lägga på kvinnan. Vart var han på sexualkunskapen? Vill man inte ha barn så får man ta sitt eget ansvar att skydda sig?. Så FEL jag hade och jag ber om ursäkt! 


    Jag som kvinna tycker hon gjort HELT fel och håller med dig i det här! Du var tydlig och hon lovade, ändå går hon som en orm bakom ryggen och gör en massa skit! Arg jag blir på såna kvinnor! 


    såklart hon inte vill att ni diskuterar med vänner/familj! För HON vet att dom kommer inte hålla med henne och hon vill fortsätta vara offer i det hela!

    Vad du än bestämmer ts så önskar jag dig lycka till! Jag skulle inte lita mer på månniskan. Någonsin mer

  • Lönnsirap

    Jag tänker att relationen är död. På det sätt som den såg ut tidigare och att du troligen gör klokast i att stå upp för det.

    Vanligtvis vill man lita på den man lever ihop med och rent krasst så är detta ju en människa som inte drar sig för att fullständigt köra över en annan människa och där du behöver anpassa dig efter detta.

    Jag tänker att hon VET att hennes förmåga att fortsatt manipulera henne beror på att du inte lyfter detta med någon annan, för det är faktiskt ett sexuellt övergrepp du varit med om. 

    Jag tänker att du faktiskt ska prata med någon om detta. Dels för att bearbeta, men också för att du lever med en manipulativ människa.

  • GGN

    Verkligen inte okej av henne! Separera först när barnet är fött så hon inte får för sig att ha enskild vårdnad. 

  • Maymom
    GGN skrev 2023-08-03 08:39:55 följande:

    Verkligen inte okej av henne! Separera först när barnet är fött så hon inte får för sig att ha enskild vårdnad. 


    De verkar inte vara gifta så hon får automatiskt enskild vårdnad.
  • GGN
    Maymom skrev 2023-08-03 18:11:06 följande:
    De verkar inte vara gifta så hon får automatiskt enskild vårdnad.
    Ja, men om hon inte vet att han kommer lämna henne kommer hon förhoppningsvis/förmodligen skriva på för gemensam. 
  • molly50

    Jag skäms för att vara kvinna när jag läser något sånt här.
    Det var fruktansvärt fult gjort och jag hade aldrig kunnat lita på människan igen.
    Visst hade du kunnat göra mer som att använda kondom eller göra en vasektomi.
    Men eftersom ni hade en överenskommelse om att inte skaffa fler så var det kanske inte det första du tänkte på.
    Jag tycker att om du väljer att lämna så ska du berätta varför för de som känner er båda,ifall de undrar varför du lämnar.
    Det är hon som kommer att bli dömd. Inte du.

  • Miooo

    Det var ett rejält svek och om du kan förlåta henne så är det stort av dig. Kan du inte förlåta henne så är det bättre att lämna, det kommer bara bli toxiskt och gå ut över barnen om du stannar och känner dig arg och bitter

  • Loet

    En annan rimlig förklaring till toabesöket kan vara att hon gick och kräktes om hon tyckte det var äckligt att ta det i munnen och du säger själv att sprutan användes för Alvedon till lilleman. Så det är inte säkert att hon faktiskt inseminerat sig själv. Det finns inga säkra perioder bara mindre säkra eller mer säkra. Fast det kan vara så att hon inseminerat sig själv. Det är bara hon som vet sanningen.

    Att prata med någon utomstående som du litar på eller någon professionell kontakt är nog klokt i din situation för att reda ut din känslor. Du behöver reda ut om du kan lita på henne eller inte för sanningen om vad som hände kommer du aldrig att få reda på. I detta finns inget svart eller vitt det viktiga är hur du känner. Om du känner att du inte kan lita på henne så ska du självklart lämna trots barn men som tidigare skrev vänta tills hon skrivit halva vårdnaden på dig. Förmodligen finns det fler saker/signaler som gör att du inte litar på henne om du kommer fram till att du inte kan lita på henne. Att du noterade hur hon betedde sig efter oralsex är ett tecken på att du inte litade på henne redan innan detta hände.

    Vare sig du väljer att stanna eller väljer att gå så är nog familjeterapi en bra idé för att ni ska hitta vägen framåt som familj eller som ensamstående (med många barn och många bio-, bonus- och fd bonus- relationer blir det väldigt komplext). 

    När det gäller det kommande barnet så hoppas jag att ni trots allt kan få en bra relation.

  • Maymom
    GGN skrev 2023-08-03 18:28:18 följande:
    Ja, men om hon inte vet att han kommer lämna henne kommer hon förhoppningsvis/förmodligen skriva på för gemensam. 
    Ja så kan man ju luras tillbaka. Om han nu vill ha vårdnaden.
  • blåbärskungen

    Tror inte att hennes avsikt var att föda ett oönskat barn. Plan A var nog att du skulle acceptera graviditeten när den väl var ett faktum. Plan B abort. Men längtan efter barnet kanske blev för stark. Därav har hon nu landat i plan C som är att du ska gilla läget när barnet väl är fött.


     


    Hon vet att du är barnkär och bra pappamaterial så hur hennes synvinkel var plan A fullt realistisk. Kanske t.o.m. att något av hennes 3 första barn tillkommit på liknande premisser.

    hur du än gör nu så får du betänka konsekvenserna. Om du bryter upp från relationen och ska ut på begagnatmarknaden får du räkna med att du kommer vara red flag deluxe för potentiella dejter. 



    Att välja att stanna kvar i relationen kan framstå som omöjligt nu men du ska veta att andra pappor gått igenom liknande förlopp och har kunnat hantera det. Vi VET.


     
  • Dimisi

    Alla barnen, även hennes egna, verkar medvetna om att hon har bristande empati. De vänder sig till dig för att prata om känslor. Inför henne spelar de statister i hennes fejkade familjelycka.

    Du har kort om tid! Slösa inte tid på att hoppas att hon ska ändra sig. Agera så snabbt och kraftfullt du kan!

    Dina mål är, om jag förstår dig rätt, att...
    ...ge de befintliga barnen en så god uppväxtmiljö som möjligt.
    ...förhindra att hon får ett nytt barn, oavsett om hon får förfoga över det själv, eller i något slags samarbete med dig.
    ...ge dig själv ett någorlunda drägligt liv. Du har förmodligen halva livet kvar.

    Sorgen över att ha gett din kärlek och tid till någon som inte kan älska, får du ta hand om senare. Nu gäller det att vara strategisk!

  • Fru Frö

    Hej,


    Nu är det jag, den manipulativa, vidriga, opålitliga sambon ifråga som skriver.


    Detta är bland det vidrigaste jag läst, och det gäller alltså mig själv. Eftersom min man inte lyssnar när vi pratar men gärna vänder sig till detta forum för att få medhåll till sin i efterhand uppdiktade historia för att sprattla sig ur sitt eget ansvar så kanske det är lika bra att jag ger min version av händelseförloppet här, och att han får feedback på sin story av okända människor i skenet av att jag ger min.


    Vi lever alltså ihop sedan 4,5 år. Han skriver att han har två barn sedan innan och vår gemensamma treåring, men man kan lägga till han har ett barn till som han betraktar som ett misstagsbarn och som han sedan upprinnelsen tagit avstånd ifrån.


    Hans två stora barn är inte heller någon solskenshistoria. Det största barnet blev han in princip berövad på vid separationen, mamman tog henne och fyllde henne med skitsnack. Sonen ville hon inte ha, så han har varit hos sin pappa konstant. Inget av barnen har något reglerat umgänge med den andra föräldern. Morsan har anklagat och spridit rykten om att min man är pedofil, att ifråga barnen har sex med varandra, sjuka saker som barnen tagit stor skada av. Hon är advokat och jobbar med familjerätt så hon är svår att komma åt. Hon har motsatt sig att barnen ska hjälp från socialen många gånger. Allt detta hade jag ju ingen fullskalig bild av när jag träffade min man och vi valde att bilda familj.


    Han berättade redan under en av våra första dejter att han på pappret var far till ett barn till, men som han i princip var spermadonator till. Det var en gammal vän till honom som haft svårt att få barn, de hade legat med varandra och hon blev plötsligt gravid och vill behålla barnet. Han var glad för hennes skull, och lät henne ta hand om det själv eftersom hon vill det. Det väckte inga varningsflaggor hos mig då, han lät storsint och förstående. Efterhand i vår relation så krackelerade denna version och det framkom att han haft en relation med denna kvinna, som ville så mycket mer än han ville. När hon blev gravid, hon kan mycket väl ha lurat honom, vad vet jag, så blev han vansinnig och ville inte kännas vid det. Han blev anklagad för att vara otrogen av sitt ex, mamman till hans två barn, som han då gjort slut med men de hade inte flyttat isär. Det blev en jävla soppa, anklagelser, lögner, han svängde fram och tillbaka mellan att vilja fortsätta med den nya gravida tjejen och att lämna henne. Det slutade med att hon valde att behålla barnet men inte pappan, hon ville ha barnet helt ensam och tog avstånd. Han ville inte betala underhåll och har heller aldrig gjort, när hon ville ha underhåll hotade han med att begära delad vårdnad varvid hon backade. Mamman och barnet bor bara ett par kilometer ifrån oss. Hans barn visste att de har ett syskon som deras pappa förskjutit och aldrig nämner. När detta klarnade för mig har jag stöttat och peppat honom att kontakta dem, och att börja träffa sin då nyss 4-årige son. Jag vet att det inte är mitt ansvar att ta tag i, men som hans livspartner kan jag ju ruska om honom och få honom att inse att han borde göra rätt. För att jag skäms över att vara del av en destruktiv uppgörelse om skadar både barn och vuxna på sikt, jag skäms inför hans barn och även inför mina barn den dag de får veta att mannen de ser upp till som bonuspappa har ett barn han valt att strunta i. Även inför vänner och mina föräldrar har jag känt skam över detta, så jag fick honom att ta kontakt. Nu träffas de två timmar varannan söndag.


    Det är i ärlighetens namn inte jättelätt att öppna upp sitt hem och famn för ett barn ?utifrån?, men vem vill man vara? Den som inkluderar eller den som inte gör det? Jag vil inte vara den fega missunnsamma styvmamman som stänger barn ute.  Jag vill klara av detta.


    Det var även jag som pratat med hans två större barn om detta, han själv förmådde inte. Hans dotter blev väldigt lättad, hon har följt sin lillebror på avstånd via en bekants bekant, har sett bilder och filmer på honom och varit både orolig och bekymrad över sin pappas agerade. Hon har alltså inte varit vare sig stolt eller nöjd med hur han skött situationen. Hon har sagt till mig att hon är jätteglad att hennes pappa nu har kontakt med pojken. Han själv har inte ens sett något fel med det hela, han hade inte förstått att han gör sina andra barn illa genom att förskjuta deras syskon. Han tänkte bara på sig själv och hans trauma att få ett barn han inte ville ha.


    Hur kunde jag välja att bilda familj med en man som agerar så, undrar man såklart. Man kan säga vad man vill om detta, jag tog beslut efter vad jag visste då och jag trodde på honom. När det sedan visade sig en annan version har jag tagit ansvar för att reda upp situationen inför framtiden, för allas vår skull.


    Är det verkligen JAG som har en skev bild av ansvar och familjelycka?!?


    Det funkar ju inte friktionsfritt med hans stora barn heller, varken dem emellan eller i vår familj. Jag vet att eftersom jag valt att leva med honom så lever jag med hans barn också. Hos oss är alla välkomna. Vi har plats ekonomiskt, socialt och fysiskt för alla. Det är inte deras fel att deras mamma förstört deras uppväxt, jag kan inte göra det ogjort men jag kan erbjuda en lägga till en fungerande familj hos oss, där vi är lojala, schyssta och pålitliga mot varandra. Det är inte deras fel att det haltar inom dessa områden, men för att de ska fungera som vuxna så behöver de lära sig detta anser jag. Jag står fast när det blåser och jag är pålitlig, men jag vågar påstå att jag stått ut med mer än de flesta skulle orka. Jag orkar, för deras skull och för vårt förhållandes skull. Är det nån jag har dåligt samvete för så skulle det vara mina egna barn som får stå tillbaka och stå ut med en hel del. Men de förstår även om de är trötta emellanåt, för de har två fungerande familjer och två föräldrar som samarbetar.


    Är det verkligen MIG man inte kan lita på?!?


    Beträffande den här graviditeten så har jag INTE lurat honom, historien med alvedonsprutan är en löjlig efterkonstruktion.


    Han har vetat sedan den 4:e april förra året att jag är utan spiral. Anledningen till att jag har önskat ett syskon till vår lilla son är en historia för sig, men kortfattat är det för att jag har kraft och utrymme för en till och för att jag vill ge honom ett syskon som delar uppväxt och premisser. Egoistiskt och girigt kan man tycka, varför är jag inte nöjd liksom? Men jag kände en längtan efter det, och en längtan efter en stabil kärnfamilj som ingen tar ifrån mig, som vi har rådighet över, som en stabiliserande köl i tillvaron med all turbulens framför allt kring hans barn. Nu var jag ju över 40, så det är ju högst oklart om det överhuvudtaget går. När man tar ut en hormonspiral när man är 41 år så tar det ett tag om det överhuvudtaget går att få igång en ägglossning och om det alls finns dugliga ägg. Vi pratade om barn flertalet gånger, och han kände inte att han var där, han kände sig färdig?


    Jag hoppades såklart att han skulle ändra sig, det kan jag erkänna. Jag började kartlägga mina cykler, tänka på min hälsa, dokumentera hur min ägglossning fungerade. Den har inte alls varit regelbunden, det var varierat mellan 24 och 87 dagar mellan min mens. Han säger att han har koll på mina cykler, men han har aldrig frågat om när min mens dragit ut på tiden. Han har heller aldrig frågat om det är säkert eller inte. Han har på eget initiativ kört med avbrutet samlag, har jag sagt att det är ägglossning i antågande har vi haft ickepenetrerande sex. Sen har han fejkat en hel del för att jag ska vara nöjd, han visste ju att jag ville. Han hoppades väl att han skulle komma undan hela barnfrågan med att han lät mig tro att han var med på det helt enkelt. Jag hade förlikat mig att jag var för gammal, och jag kände att min tid nog runnit ut.


    Just den här gången var ägglossningen tidig, det hade väl med våren och ljuset att göra. Jag har tempat mig varje morgon för att bekräfta att ägglossning skett. Vi hade sex helgen innan jag bekräftade ägglossning. Sexet där jag för en gångs skull tog satsen i munnen och gick för att spotta skedde mitt i veckan, när jag trodde att ägglossningen var i nära anslutning. Vi hade sex även helgen därpå, med full leverans. Jag fick en temphöjning på fredagen, och därmed trodde jag och appen jag använde för att detektera ägglossning att den skett på torsdagen. Min teori att jag nu blev gravid är att antingen så var med levande spermier kvar från helgen innan, eller så skedde ägglossningen i verkligheten ett par dygn senare och därmed var det samlaget med full leverans helgen efter. Att jag fick en temphöjning utan att ägglossningen skett kan ju bero på en släng av mild feber. Känner man sig sjuk och har feber ska detta läggas in i appen, men jag kände mig inte sjuk i den bemärkelsen. Jag har INTE lurat någon. Han menar att det ?stämmer med datumen?, och visst, det gör det ju, men eftersom ägglossningen sannolikt skett senare så är det ju mer sannolikt att befruktningen skedde när vi faktiskt låg med varandra ett par dagar senare, det ?stämmer också med datumen?. Så lätt kan han inte bekräfta sin alvedonspruteteori.


    Vad jag gjorde i badrummet förutom att spotta och skölja munnen och kissa vet inte min man. Jag tog förmodligen mina ögondroppar, men jag har INTE heminseminerat mig med nån jävla alvedonspruta. Han har snickrat ihop nåt för att få sig själv att verka oskyldig i sammanhanget och lägga hela skulden på mig.


    När jag fick positivt graviditetstest delgav jag min man. Han reagerade med ilska. Jag blev såklart ledsen, men jag vet också att i min ålder är ett positivt streck knappast synonymt med en duglig graviditet. Jag beställde ett tidigt ultraljud efter v 7. Jag ville inte riva upp himmel och jord om det nu ändå skulle ha avstannat. Vi diskuterade fram och tillbaka, han sa att han tänkte lämna mig. Jag sa att jag gärna vill flytta från stället där vi bor nu, eftersom det florerar så mycket skitsnack och rykten från hans ex, och han höll med. Han ville att vi skulle kolla på ett hus vid havet. Jag skrev till honom att det är helt meningslöst att vi kollar på hus tillsammans om han ändå ska lämna mig. Han ville kolla på huset på söndagen, på måndagen ringde han mig och sa att han lagt bud. En höjning och han ringde och sa att vi ska skriva kontrakt om två timmar. Inte ett ord om att det var villkorat att jag skulle göra abort om det var ett levande barn. Jag hade ALDRIG köpt huset om han varit tydlig med det. ALDRIG!


    Jag berättade för min man att jag skulle kolla upp om det var ett levande foster eller inte på måndagen halvannan vecka senare. Jag fick se ett pickande hjärta och att allt såg fint ut. Jag väntade på att få en fråga från honom hur det gått, men han valde att inte säga någonting. Efter ett par dagar efter skickade jag en bild från ultraljudet. Ett vagt svar, att han förstår att det är jobbigt för mig men att han känner att han vill fokusera på de barn vi har. Dagen efter, på fredag eftermiddag ringer han och är skitarg och kräver att jag ska avbryta. Vi ska på semester efter midsommar och han ger mig alltså i praktiken fyra dagar på mig att genomgå en abort, innan han på fullt allvar tror att jag ska åka på husvagnssemester i tre veckor direkt efter, med tunga blödningar. I hans värld är en abort ungefär som att stanna och köpa mjölk på vägen hem från jobbet.


    Jag fattar, och efter helgen ringer jag abortmottagningen och får en telefontid. Jag får även ett långt möte med kuratorn där. Precis innan detta möte ringer han, med en helt annan ton och är väldigt mjuk och märkbart känslomässig. Han säger att han förstår att det är mitt beslut, att han inte kan stå för att han ska lämna mig om man jag verkligen väljer att behålla. Jag går igenom hur den eventuella aborten kommer att gå till. Det blir en inneliggande abort, man får inte välja kirurgisk eller medicinsk. Jag får en läkartid veckan därpå och förklarar för min man att om det ska bli abort får han vara med, jag gör inte det ensam medan han ligger och solar på en strand. Då får vi flytta semestern. Jag lär inte vara i skick att ligga på en strand ändå.


     Han säger då på fullt allvar att jag ju lika gärna kan göra aborten när vi kommer hem, ?du har ju till vecka 18 på dig?. Jag säger att det är helt uteslutet, ska det bli abort får vi göra det tillsammans och flytta fram semestern.


    Vi hade kunnat säga till barnen att jag akut måste operera bort en äggstock, eller en cellförändring eller vad som helst som hade förklarat att jag behöver vara ett par dagar på sjukhus och att vi tar semestern senare, men han ville åka som planerat. Där och då tycker jag att han tog sitt beslut.


    Är det verkligen JAG som varit otydlig?!?


    Han var otrevlig och iskall mot mig under första semesterveckan, sa att barnen var oroliga att jag var gravid, de noterade att jag inte drack så mycket alkohol och att de tyckte jag såg tjock ut. Jag blev jätteledsen, jag frågade mina barn enskilt om de var oroliga för det, men ingen av dem kände igen sig i det. Kanske ljög han för att psyka mig, jag vet inte. Andra veckan mjuknade han, vi hade en härlig tid tillsammans. När vi kom hem likaså, men efter ett par dagar frågade han igen om jag bestämt mig. Jag sa att nu är det för sent, jag förmår inte att ta tabletterna nu. Det skulle jag isåfall gjort för tre veckor sen. Han blev helt iskall och sa att ?Då lämnar jag dig?. Min värld rasade. Huset vi köpt skulle vi inte tillträda, han son skulle inte få byta skola som han sett fram emot, och det skulle också jag lastas för. Mina barn skulle vända mig ryggen, han tänkte inte skriva på faderskapet. Han bad mig dra åt helvete. Sitt yngsta barn vill han inte  ens se, eller aldrig befatta sig med. Det är alltså detta jag avser att jag inte vill delge min familj och vänner. Det kan stanna mellan oss, för om det ändå kan bli bra, så vill inte jag att de ska veta hur han behandlade mig. Jag skäms. Jag skäms över att jag ens befinner mig i den här situationen, jag skäms över att jag missbedömt den jag lever med och om han ändå tar sig samman och är den fina man jag känner så skulle jag skämmas över hur jag fått ta detta. Hur han baktalat mig om hittepå-historien med sprutan och satsen i munnen. Hur han mailade mäklaren mitt i natten och skrev att vi inte skulle tillträda vårt nya hus, att han ska lämna mig. Hur han hotat mig med att min privatekonomi krossas då vi får betala skadestånd till säljarna. Stressen över att vårt hus redan är sålt och att vi inte har nånstans att ta vägen om vi inte flyttar gemensamt. Jag försökte få honom att lugna sig, att förstå att även om han är förbannad och besviken på mig så drabbar det i högsta grad hans egna barn också. Efter ett par dagar lugnade han sig, och jag fick fråga flera gånger om mäklaren svarat. Jag bad honom meddela mäklaren att vi ska tillträda huset och han sa att han gjort det. Jag har bett om att få en kopia på mailen till mäklaren, men det har jag inte fått. Han kanske ljög om det också, jag vet inte.


    Är det jag som är utstuderat manipulativ och krossar familjen?


    Jag vet att han haft ett riktigt jobbigt år, och att mycket av den stress och problem han har i sitt liv med sitt bagage inte är hans fel. Men det innebär ju inte att det inte är väldigt tungt för mig att hantera ändå, och det känns som att mycket av hans problem och stress vältras över på mig just nu. Att den här graviditeten får klä skott för alla hans problem. Vi lever redan småbarnsliv. Vi har gott om resurser. Hans äldsta barn bor hos sin mamma, inte hos oss, min äldsta har flyttat hemifrån. Jag kan inte se att det är vårat yngsta kommande barn som förstör hans liv, som han säger. Jag har sett vårt barn på ultraljudet, räknat alla fingrar och tår, alla organ är på plats. Det är orimligt att riva ut det nu.

    Jag står med hjärtat i handen, förtvivlan i bröstet och vårt barn i magen, och kan bara hoppas på att han kan hitta tillbaka. Jag kan det, om jag blir bemött med kärlek och värme och vi får flyttat och får en omstart. Men det är inte mitt beslut, det är hans. Nu skrev han denna tråd och får sin tes påhejad och hans bemötande på hemmaplan har sjunkit som en sten?


    Jag kommer oavsett att samarbeta med honom för ett gott föräldraskap om han väljer att lämna mig. Han får gemensam vårdnad, men först efter föräldraledigheten som han ändå inte tänker ta. Vill han det är det såklart välkommet. Men varför ge honom tre månaders ledighet han ändå inte kommer att ta ut och som jag behöver för att ta hand om barnet?

  • Cornellia

    Ni verkar verkligen vara i en riktigt dysfunktionell relation, och skilsmässa är nog ett väldigt bra alternativ för er. 

  • Miooo

    Oj oj vilken soppa. Om ni kan förlåta varandra efter det här så är det ju bra men du borde nog kontakta mäklaren själv och be att få veta vad som är sagt. Du kan inte lita på att din man gör vad som är bäst för er. Du kanske måste börja leta efter ett boende till dig och barnen

  • Lönnsirap
    Fru Frö skrev 2023-08-04 12:13:40 följande:

    Jag står med hjärtat i handen, förtvivlan i bröstet och vårt barn i magen, och kan bara hoppas på att han kan hitta tillbaka. Jag kan det, om jag blir bemött med kärlek och värme och vi får flyttat och får en omstart. Men det är inte mitt beslut, det är hans. Nu skrev han denna tråd och får sin tes påhejad och hans bemötande på hemmaplan har sjunkit som en sten?


    Att försöka få barn är en stor grej och inget man bara kan hoppas går bra, även om den andre faktiskt inte vill.

    Jag tänker att det är lika bra att ni separerar mitt uppe i detta, eftersom ni har HELT olika bilder av vad som hänt och du låter helt förblindad av vad du vill och tycker är rätt och varför då leva med någon som faktiskt inte vill?

    Oavsett om din berättelse om att barnet inte blivit till som han faktiskt uppgett, så är det tämligen magstarkt att åka på semester och antyda att man ska göra abort senare om man faktiskt HELA tiden velat ha barnet.

    Utifrån ditt inlägg låter du tämligen oförmögen att ta in ett annat perspektiv än att detta är en "bra idé", men VILL man inte ha barn, så är det trist att uppleva sig lurad. Oavsett om man rent "formellt" blivit det, eller inte.

    Ni litar inte på varandra, och det är inte någon liten grej som är problemet.
Svar på tråden Pappa mot min vilja