• Fbmaestro

    Få övernattande gäster att åka hem

    Hej,

    Min frus kusin med man är på besök hos oss, och har nu varit det i 9 dagar!
    I vanliga fall när vi besöker dom och tvärtom så är man kvar i 2, max 3 dagar. 
    Vi har väntat på att de ska åka hem, men det händer fan inte. 
    Idag nämnde dom att dom avser stanna i sthlm till söndag nästa vecka.  Vi visade tydligt men indirekt att vi inte vill det. Fick ingen respons på det. 
    Det blir alltså totalt 16 dagar. Klarar fan inte av det, och vill inte heller oförskämt kasta ut dom och skada relationen. Samtidigt så känner jag redan nu att dom skadar relationen genom att vara kvar, vi vill inte umgås med dom mer känns det som.  
    På det hela så är de "finsmakare" som ska ha det lilla extra, så dom vill hela tiden ha massa annat gott som vi vanligtvis inte brukar ha. Och vi ska betala...
    Sedan 2 dagar tillbaka har vi slutat handla i förhoppning om att dom ska fatta vinken.  vinken.    Vad kan man mer göra??
    Känns som att dom är på ett allinclusive hotell i 2 veckor...

  • Svar på tråden Få övernattande gäster att åka hem
  • flygrl
    Fbmaestro skrev 2023-07-30 17:31:31 följande:

    Glömde skriva det.
    Jag har varit väldigt tydlig med att vi inte har tid, jag jobbar. Och vi har annat inplanerat. Min familj vill gärna komma och besöka oss, och vi ska åka till Kolmården med mina syskon och massa annat. 
    Jag har till och med sagt att det är bra om dom hittar någon annanstans att sova om dom ska vara kvar i Stockholm. 
    Det går inte att misstolka mina signaler....
    Nästa steg är ju fan att slänga ut dom...


    Oj, dom verkar inte bara omdömeslösa och skamlösa utan totalt jävla oförmögna på läsa signaler. Med allt det där som du planerat och att du dessutom jobbar MÅSTE du säga till dom att "Sorry, men nu kommer det andra för att hälsa på så vi har ingen möjlighet ha er boende här. Ni måste åka imorgon förmiddag." Fast dom lär väl inte fatta det heller I guess. Eller så vill dom bara inte fatta oavsett va du/ni säger. 😮
    Fbmaestro skrev 2023-07-30 19:28:26 följande:

    Just nu går dom på varenda en av mina nerver.
    Imorgon får dom åka. Om dom inte gör det på eget bevåg så kommer jag fan bara be dom dra.


    Det låter som det kan behövas extremt klarspråk till slut. Inte kul men nödvändigt.

  • Amanda33

    Antar att ni redan ikväll säger att de ska åka imorgon?
    Fundera ordentligt nästa gång ni tänkt bjuda de hem till er. Typ never.


    Carpe diem
  • Mortiscia80
    Fbmaestro skrev 2023-07-31 13:18:43 följande:

    Äntligen. Free at last. Dom drog precis 😁


    Gör inte om misstaget att låta dem bo hos er nästa gång! Förvånad
  • Niinja
    Fbmaestro skrev 2023-07-31 13:18:43 följande:

    Äntligen. Free at last. Dom drog precis 😁


    Såå.. hur gick det? Vad sa ni för att åka? Hur tydliga behövde ni vara och hur reagerade dom?
  • erikaABC
    Fbmaestro skrev 2023-07-31 13:18:43 följande:

    Äntligen. Free at last. Dom drog precis 😁


    Kom nu ihåg att aldrig mer låta dem sova över! 
  • Fbmaestro

    Yup, kommer ihåg.

    Behövde vara väldigt tydlig enligt mig då.
    Jag förklarade att vi har mycket att göra kommande vecka och att vi tänkt göra några egna besök osv. På det då har jag inte heller semester.
    Dom vägrade förstå och kontrade med att dom inte skulle vara i vägen, utan klarar sig på egen hand och kan göra annat så länge om någon annan skulle komma och besöka oss över dagen.
    Då var jag ganska tydlig och sa att vi även behöver få vara för oss själva ibland, och så sa jag rakt ut att det vore bättre om dom kunde hitta någon annanstans att sova. 
    Det funkade och nu mår jag jättebra :)

  • Miooo
    Fbmaestro skrev 2023-07-31 23:59:44 följande:

    Yup, kommer ihåg.

    Behövde vara väldigt tydlig enligt mig då.
    Jag förklarade att vi har mycket att göra kommande vecka och att vi tänkt göra några egna besök osv. På det då har jag inte heller semester.
    Dom vägrade förstå och kontrade med att dom inte skulle vara i vägen, utan klarar sig på egen hand och kan göra annat så länge om någon annan skulle komma och besöka oss över dagen.
    Då var jag ganska tydlig och sa att vi även behöver få vara för oss själva ibland, och så sa jag rakt ut att det vore bättre om dom kunde hitta någon annanstans att sova. 
    Det funkade och nu mår jag jättebra :)


    Hur känns det för din fru och vad tycker hon?
  • Fbmaestro

    Min fru och hennes föräldrar är minst lika irriterade över detta som jag är. Frugan tröttnade rejält.

  • Miooo
    Fbmaestro skrev 2023-08-01 15:16:09 följande:

    Min fru och hennes föräldrar är minst lika irriterade över detta som jag är. Frugan tröttnade rejält.


    Skönt att ni känner likadant 
  • flygrl
    Fbmaestro skrev 2023-07-31 13:18:43 följande:

    Äntligen. Free at last. Dom drog precis 😁


    Vilken lättnad! 😊
    Fbmaestro skrev 2023-07-31 23:59:44 följande:

    Yup, kommer ihåg.

    Behövde vara väldigt tydlig enligt mig då.
    Jag förklarade att vi har mycket att göra kommande vecka och att vi tänkt göra några egna besök osv. På det då har jag inte heller semester.
    Dom vägrade förstå och kontrade med att dom inte skulle vara i vägen, utan klarar sig på egen hand och kan göra annat så länge om någon annan skulle komma och besöka oss över dagen.
    Då var jag ganska tydlig och sa att vi även behöver få vara för oss själva ibland, och så sa jag rakt ut att det vore bättre om dom kunde hitta någon annanstans att sova. 
    Det funkade och nu mår jag jättebra :)


    Bra gjort och det enda rätta. 👍🏿

    Hur tog dom det? Blev kanske ingen stor grej eller?
    Jag tänker att ibland kan man gruva sig för säga nåt känsligt till nån som man är rädd ska ta illa upp och/eller bli jätteledsen och sen visar det sig att personen tog det rätt bra och odramatiskt. Och man själv drar en lättnadens suck att det inte blev mer än så. 😮

  • Thorla

    Det kan vara utmanande att hantera en situation som denna utan att skada relationen. Kommunikation är nyckeln här. Försök att vara ärlig men ändå respektfull när du pratar med dem. Du kan säga något i stil med: "Vi har verkligen uppskattat er tid här, men vi har andra planer och åtaganden som vi behöver ta hand om nu. Vi skulle vilja att ni stannar till x, men efter det kommer vi tyvärr inte kunna fortsätta erbjuda boende och mat." Genom att vara tydlig men artig kan de förstå era gränser utan att känna sig förskjutna. Du kan säga något liknande: "Vi har verkligen haft trevligt tillsammans och det är kul att dela måltider. Eftersom ni har varit här ett tag nu och vi har köpt extra mat för er smak, skulle det vara till hjälp om ni kan bidra med något till matkostnaderna under resten av er vistelse här. Vi förstår om det kan bli mycket för er att betala för allt extra, så vi kan försöka hitta ett balanserat sätt att dela kostnaderna på.?


    Genom att betona att det handlar om delade kostnader och att ni uppskattar deras samarbete, visar ni att ni värdesätter deras närvaro och samtidigt tar hand om era egna behov.

  • Magical
    flygrl skrev 2023-08-05 01:49:43 följande:

    Jaha, ännu en tråd som bara tvärdog...


    Inte så mycket mer att skriva väl? Problemet var löst. 
  • flygrl
    Magical skrev 2023-08-07 10:38:19 följande:
    Inte så mycket mer att skriva väl? Problemet var löst. 
    Fast jag hade en fråga till TS rörande upplösningen av det hela som hade vart intressant få svar på.
Svar på tråden Få övernattande gäster att åka hem