• Anonym (Funderar)

När föräldrar tvingar sina barn att dela leksak?

Vi har en son som är 15 månader och tänkte på en sak när vi hängde med några andra föräldrar med barn runt samma ålder. 

Tex, Anna har en häst som Adam (sonen) lekte med. Anna vill inte dela med av sin häst men Annas föräldrar säger till Anna att jo, Adam kan leka med hästen. Anna ser Adams boll och tar den. Adam bryr sig inte, men Annas föräldrar säger till Anna att nej, det är Adams boll låt den va. 

Våran son är kanske fortfarande i åldern där han delar med sig utan några större problem, men om ett barn tex skulle leka med hans favorit och han inte ville det skulle jag nog respektera hans åsikt. Skulle han vara så med allt skulle jag nog också säga som föräldrarna ovan. Jag tyckte det var konstigt att de pushade deras dotter att dela sin favoritleksak till sonen, men inte fick använda sonens boll? Efter att föräldrarna sagt nej till dottern ett tag så sa jag till ena föräldern lite lågt att det är okej att hon har den. Ville inte säga högt så deras dotter hörde då det verkade som att de ville sätta gränser för henne så ville inte förstöra de. 

Varför är detta med att dela alla leksaker så viktigt? Jag vill inte att mina vänner rör alla mina saker.  

• Svar på tråden När föräldrar tvingar sina barn att dela leksak?
  • Anonym (Ninni)

Det kan inte ha varit så då att föräldrarna utgick från att du direkt skulle säga att det går bra att hon lånar bollen? Att de ville visa att man både ska dela med sig och vara trevlig och be om lov innan man tar någon annans. Men eftersom du inte sa att det var ok så behövde de fortsätta säga nej. 

• annabellelee
    Anonym (Ninni) skrev 2023-07-25 12:47:38 följande:

Det kan inte ha varit så då att föräldrarna utgick från att du direkt skulle säga att det går bra att hon lånar bollen? Att de ville visa att man både ska dela med sig och vara trevlig och be om lov innan man tar någon annans. Men eftersom du inte sa att det var ok så behövde de fortsätta säga nej. 

Jag tänker likadant. Jag säger till mitt barn att dela med sig av leksaker till andra barn (tex om vi är på lekplats eller hemma hos vänner). Inte om mitt barn har saken förstås, men om han har lagt ifrån sig den och någon annan vill låna.

Om mitt barn tar någon annans leksak vet jag ju däremot inte om det är ok för den föräldern, utan säger till mitt barn att lämna tillbaka den om inte föräldern och/eller barnet säger att det är ok.

I det här fallet gjorde du alltså fel som inte tydligt berättade vad som gällde. Du borde både sagt till ditt barn att inte låna andras leksaker innan han fick ok (och att säga tack om han fick låna), och tydligt klargjort vad som gällde för ditt barn leksaker "jo, Anna, det går jättebra att låna bollen!"
  • Maymom
    annabellelee skrev 2023-07-25 13:08:02 följande:
    Jag tänker likadant. Jag säger till mitt barn att dela med sig av leksaker till andra barn (tex om vi är på lekplats eller hemma hos vänner). Inte om mitt barn har saken förstås, men om han har lagt ifrån sig den och någon annan vill låna.

Om mitt barn tar någon annans leksak vet jag ju däremot inte om det är ok för den föräldern, utan säger till mitt barn att lämna tillbaka den om inte föräldern och/eller barnet säger att det är ok.

I det här fallet gjorde du alltså fel som inte tydligt berättade vad som gällde. Du borde både sagt till ditt barn att inte låna andras leksaker innan han fick ok (och att säga tack om han fick låna), och tydligt klargjort vad som gällde för ditt barn leksaker "jo, Anna, det går jättebra att låna bollen!"
    Instämmer och tillägger till ts:
    att båda föräldrarna kunde ha uppmanat sina barn att fråga om det var ok att låna det andra barnets leksaker, de vuxna behöver ju visa hur man ska göra.
  • Anonym (Julie)
    Maymom skrev 2023-07-25 14:14:14 följande:
    Instämmer och tillägger till ts:
    att båda föräldrarna kunde ha uppmanat sina barn att fråga om det var ok att låna det andra barnets leksaker, de vuxna behöver ju visa hur man ska göra.
    Jag håller med er övriga. Känns som att deras poäng var snarare att flickan skulle lära sig att fråga om liv/inte ta andras saker utan att fråga, och inte så mycket att hon inte skulle få leka med bollen.
  • Anonym (Funderar)

Tack för alla snälla svar! Jag har inte varit så tydlig i min TS.

Jo jag sa nej till min son först att inte ta hästen, den låg i en väska och visste inte att den tillhörde sällskapet (lekpark) men föräldrarna sa att det var deras och okej att låna så jag sa ju tack :) Deras flicka såg inte detta utan märkte senare att sonen lekte med hästen och hon sa då att det var hennes. Sonen var helt okej att bli av med den men föräldrarna sa då nej till henne, att hon får låna ut den. Dom sa det flera gånger fast sonen gått vidare i lek.
    När hon tog bollen och hennes förälder sa nej att det är min sons boll så sa jag att det gick bra.
    Det ni lyfter låter väldigt självklart. att mamman till flickan indirekt frågade om lov även om jag i stunden blev förvirrad troligen av trötthet kanske. Är fortfarande mammaledig, första barnet och har mest hängt med andra barn i samma ålder där det har varit fritt fram att låna varandras leksaker man haft med sig osv så därför jag undrade.
    Förstår att man frågar om lov när det ligger en leksak i en lekpark när det är främmande men när det är vänner så kändes det lite konstigt. Eller? 
    Jag tänker såhär, om min son säger nej till att låna ut alla sina saker, så får han ju inte låna någon annans heller. Jag vill dock att han ska få säga nej och inte bli påtvingad att låna ut, i hopp om att han lånar ut för att han faktiskt vill istället. Är det för flummigt? Jag har nånstans förståelse om ett barn säger nej till ett annat om den leker med dennes leksak. Som i mitt fall med sonen och flickan. 

• Anonym (Ronja)

Håller med helt. Man behöver inte låna ut allt, det gäller barn också. Min dotter har några saker som är hennes favoritsaker. Detta behöver hon inte dela med sig av till andra barn. Däremot anser jag absolut att hon behöver lära sig dela med sig av andra saker, som hon inte ens leker med själv så mkt. 

• Spucks

Mina barn behöver/behövde inte låna ut allt, men generellt så tycker att har man en favoritsak som man absolut inte vill låna ut, så får man stoppa undan den när man inte leker med den.
    Annars är det som gäller hos oss att om barnet själv leker med en sak, s
    å får ett annat barn låna den, om barnet leker på ett "okej" sätt med den. När mina barn itne vill dela med sig, brukar jag påminner att om de inte vill låna ut sina saker, trots att det inte leker med de just nu, går  det bra, men då får de själva inte låna andras saker framöver.

Sedan tycker jag att det är ett konstig sätt att lära sitt barn att fr
    åga om lov genom att man säga nej till dem. Jag hade reagerat som du, TS - sagt tyst till föräldrarna att det var okej, för jag anser inte att jag har rätt att säga "ja" till barnet när föräldrarna sa "nej". Jag lär mina barn att fråga om lov genom att säga att de måste fråga om lov. Hur ska små barn lära sig att man fråga om lov om de/föräldrarna inte frågar om lov utan vänta på ett erbjudande?

Svar på tråden När föräldrar tvingar sina barn att dela leksak?