• Frajjdaa

Jag vill njuta mer av huset än känna stressen för alla måsten

Hejsan, vi köpte ett hus från 50-talet för ca två år sedan och jag känner sån panik för allt som ska göras, går runt och stör mig mig på allt främst på utsidan. Huset ligger superfiiiiint, läget är to die for. Mycket av det ?tråkiga? är gjort som tak, fasad, fönster, dränering etc?. Men ändå så fastnar jag och tänker hur förjävligt allt ser ut och hur bra det skulle kunna bli om vi bara gjorde mer hela tiden?. 

Min fråga är - har någon något tips på hur man inte går runt och känner av alla dessa ?måsten?? Jag vill kunna njuta av huset under tiden också, ta det steg för steg. Tillslut blir det ju säkert bra. Men det går så sjukt sakta och jag vet inte vart jag ska ta vägen. 
    Nu kanske folk tycker att det här är ett i-landsproblem vilket det kanske är men det tar ändå alldeles för mycket energi av mig.. 

• Svar på tråden Jag vill njuta mer av huset än känna stressen för alla måsten
  • Anotherone

Svårt att säga.
    För det är en av de saker jag insett efter att ha ägt hus i drygt 10 år nu. Det sköter sig inte av sig självt!
    Man måste inte lägga ner lika mkt tid varje år och det finns absolut saker som klarar sig självt så att säga. Men gräs ska klippas, vill man ha odlingar så gräver man ner lökar eller sår frön. Förra året orkade vi inte riktigt så vi slängde ut random frön (typ "ängsblom") i stora sjok och lät det växa vilt. Det är ju lite "inne" nu att låta det vara så till förmån för insekter och fjärilar men jag gjorde det mest av bekvämlighet. Sen har vi gräsmatta som ska klippas...
    Hos oss är också det mesta som är dyrt, stort och tråkigt gjort. Eventuellt ska vi måla huset nästa år men jag är inte främmande för att ta hjälp med det. Ska jag och mannen lägga en semestervecka på det så är tid också pengar...
    Jag kan absolut göra det, det kan bli kul. Men vi  får se.

Det jag landar i är att det kräver en del kunskap, tid och engagemang, även om det ser lite så boho-chic-lantligt ut så är det någon som lagt tid på sin trädgård  just för att det ska se ut så. 
    Man får hitta en lagom nivå så att man sen kan vistas runt sitt hus och trivas!

• Tecum

Men måste bedöma, vad är akut, vad kan vänta lite och vad är rent kosmetiskt? Akut är t ex läckande tak, röta, mögel. Har du gammal panna som riskerar haverera på julaftons morgon vid minus 20? Vänta lite är målning, tapetsering, isolering. Kosmetika är t ex trädgård eller att byta fungerande inredning som ni inte gillar färgen på.

Men vad jag förstår har ni gjort de stora grejorna som annars riskerar att skada huset. Så chilla, lägg upp en plan, ta en sak i taget. Allt måste inte bli perfekt, andra har det inte så även om det kan se ut så. Gör det roliga och det ni kan, lej till resten. Man måste inte vara duktig och göra allt själv även om det går.
    Knepet är alltså att inte gå och störa sig på det som inte är perfekt! 

• Kvittning

Gör planering.

* saker ni anlitar folk för, när är det rimligt ur ett ekonomiskt perspektiv att respektive sak göras och acceptera väntan.

* lägg in två arbetsveckor per år. En inomhus under höst/vinter och en utomhus under sommaren. Antingen planera in vad som ska göras respektive vecka eller skriv en lista på allt och stryk över det ni gör under arbetsveckan och spara resten till nästa år. Och mellan dessa veckor bara normalt städande och koppla bort allt anant 

Svar på tråden Jag vill njuta mer av huset än känna stressen för alla måsten