• Rutanregin256

Bebis ej nöjd med amning

Hej,
    min bebis är 8 veckor och föddes med låg vikt. Hon fick tillägg på bb vilket gjorde henne däckad och amningen kom inte igång (hon är mitt första barn). jag har kämpat som en galning med amningen, allt för att få bort tillägget men hon är så extremt missnöjd och ledsen hela tiden. Jag behöver amma jämt och hon bökar och bökar vid bröstet. Hela tiden. förutom på natten då amningen fungerar perfekt - detta leder dock till att jag ju knappt får någon sömn och har en missnöjd och arg bebis dagtid! Jag vill ju gärna amma men mitt tålamod börjar tryta nu. Jag orkar verkligen inte mer, känner mig som en värdelös mamma eftersom hon blir så lugn direkt efter flaskan. Har någon liknande erfarenheter? Får jag ett till barn kommer jag aldrig gå med på tillägg så tidigt, vi hamnade i ersättnings-karusellen direkt. Så mycket tid jag lagt och så mycket jag gråtit? hemskt är det. 

• Svar på tråden Bebis ej nöjd med amning
  • Cusoon

Det är viktigare att du mår bra och att din bebis är nöjd än att du får amma, för din egen skull råder jag dig starkt till att ge enbart ersättning. Du är inte värdelös för att amningen inte fungerar som du förväntat dig.

• nnnnnnnn

Man vet ju aldrig hur det gått om ni inte tagit ersättningen på BB. Stor risk att barnet blivit trött och slött = amningen kommer inte igång för barnet orkar inte äta tillräckligt aktivt.

Det är inte någon prestige i att amma, ge ersättning och låt barnet bli nöjd och du får sova och återhämta dej.

Svar på tråden Bebis ej nöjd med amning