• Anonym (alltidsysslor)

Sysslor hemmavid

Bakgrundsinformation: Jag är en ensamstående mamma till 4 barn som är 10, 9, 7 och 3 år gamla. Misstänker autism på 9-åringen och ADHD på 7-åringen. Stora misstankar även att jag har ADHD (enligt psykolog) men inte hunnit göra färdigt utredning hittills. 

Som upplägget är nu har jag haft dem så gott som heltid hela sommaren (2 helger hos pappan totalt) men till hösten, då skolan börjar igen kommer vi ha varannan vecka - men, har kontakt med familjerättsadvokat om att de ska bo heltid hos mig (eller ja, varannan helg hos han + lov etc). 

De tre äldsta börjar nu denna månaden med att få månadspeng (200 kr / månad). Detta är ingenting som är bundet till krav eller liknande så den summan kommer de få oavsett. De två äldsta har varsin telefon. 7-åringen kommer få sin telefon då hon börjat kunna läsa men den ligger här hemma och väntar på henne. De har inte 
    iPads hos mig - de har dessa hos deras pappa istället. Grannar som de leker mycket med som gör att de gärna är ute mycket. 

Jag har även en särbo / pojkvän, som även han har barn sedan tidigare som bor växelvis hos honom. Vi bor med en kort promenad mellan oss. I höst kommer jag börja jobba heltid efter att ha studerat i flera år. Äntligen fastanställning. Barnen kommer få börja ny skola och förskola efter en flytt. Jag kommer även försöka få in dem på simskola bland annat i höst, får se om jag lyckas knipa åt mig några platser. 

Vi har för tillfället en hundvalp som ju även kommer finnas med i hela denna ekvationen, samt två katter. 

Vi har diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten - dock torkas tvätten på ett tvättställ. Barnen delar rum 2 + 2. 

Nu til min fråga... Hur mycket bör man förvänta sig att barn hjälper till hemma? Speciellt i deras åldrar och med våra förutsättningar? Hur ska jag lägga upp det, inkl. vardagsstädningen, rutiner, etc?
  • Svar på tråden Sysslor hemmavid
  • Anonym (alltidsysslor)
    MsM84 skrev 2023-07-24 17:35:31 följande:

Hur mycket är de vana vid att göra? 

Sedan flytten till den här nya staden har de fått vara med och göra mer. Försökt få in som rutin att de ska plocka bort från matbordet, att de dukar fram frukost etc på egen hand. Hade ett tag lista på sysslor.. Tex då fick en uppdraget att rensa kattlådorna, en fick i uppdrag att tömma/fixa med diskmaskinen, en annan fick i uppdrag att städa köket, osv. Men det höll ett par veckor, sedan blev det mycket tjat från dem att slippa allt det. 
  • Anonym (Anonym)

Lycka till.

Barn är barn. De känner inte samma naturliga ansvar för hemmet som föräldrar gör. Du äger ditt hem, du har ansvar för hemmet.

Det enda jag anser att barn kan träna på efter en viss ålder, är att lära sig att städa sina egna rum. (med stöd från dig eftersom de är rätt små än.)

När jag läser på sådana här forum får jag ibland intrycket av att föräldrar förväntar sig ett beteende som inte stämmer med barns outvecklade hjärnor fungerar.

Hade jag varit förälder hade jag endast velat att de ska sköta skolan så bra de kan, och så städa i sina egna rum från att de är... kanske 11-12 eller något?

Sedan skulle jag uppmuntra till fri lek och rörelse utan plattor. Dessutom uppmuntra till att spela fysiska spel, vilket är viktigt för att lära sig problemlösning, finmotorik osv. Bara lekandet i sig är en förberedelse för ansvaret i vuxenlivet. 
    Alltså "rollspelslekar" med dockor, och när man leker familj osv.

Hushållssysslor skulle inte jag räkna in som det viktigaste för utvecklingen. Det kommer senare. 

• Anonym (Sally)

Vår erfarenhet är att det går bättre om man gör det tillsammans. Vi har haft en städdag i veckan där alla hjälps åt tills vi är klara. Tar max en timme. Efter det brukar vi se film eller spela spel och äta gott. Sedan vardagssysslor hjälps vi också åt med. Laga mat, duka, duka av och ställa in i maskin och torka av. Vi vuxna tvättar och hänger upp, sedan sorterar var och en in sitt.

• Anonym (alltidsysslor)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-07-24 18:08:50 följande:

Lycka till.

Barn är barn. De känner inte samma naturliga ansvar för hemmet som föräldrar gör. Du äger ditt hem, du har ansvar för hemmet.

Det enda jag anser att barn kan träna på efter en viss ålder, är att lära sig att städa sina egna rum. (med stöd från dig eftersom de är rätt små än.)

När jag läser på sådana här forum får jag ibland intrycket av att föräldrar förväntar sig ett beteende som inte stämmer med barns outvecklade hjärnor fungerar.

Hade jag varit förälder hade jag endast velat att de ska sköta skolan så bra de kan, och så städa i sina egna rum från att de är... kanske 11-12 eller något?

Sedan skulle jag uppmuntra till fri lek och rörelse utan plattor. Dessutom uppmuntra till att spela fysiska spel, vilket är viktigt för att lära sig problemlösning, finmotorik osv. Bara lekandet i sig är en förberedelse för ansvaret i vuxenlivet. 
    Alltså "rollspelslekar" med dockor, och när man leker familj osv.

Hushållssysslor skulle inte jag räkna in som det viktigaste för utvecklingen. Det kommer senare. 

Nä, men jag försöker lära dem att om man hjälps åt hemma går det så mycket snabbare att det blir fint så kan vi alla fem göra någonting tillsammans. Så det handlar också mycket om att få in en känsla av att göra något bra / fint för någon annan. 

Och absolut uppmuntrar jag både till lek - både inne och ute såväl som till att spela olika brädspel osv. Har spelkvällar med dem, vi gör friskis och Svettis miniröris - övningar tillsammans några gånger per vecka. 

Självklart kommer ju läxor också ta stor plats i höst såväl som återhämtning för de barn som behöver detta då det blir mycket nytt i och med ny skola, nya kompisar, lärare, etc. 

• Anonym (alltidsysslor)
    Anonym (Sally) skrev 2023-07-24 18:38:06 följande:

Vår erfarenhet är att det går bättre om man gör det tillsammans. Vi har haft en städdag i veckan där alla hjälps åt tills vi är klara. Tar max en timme. Efter det brukar vi se film eller spela spel och äta gott. Sedan vardagssysslor hjälps vi också åt med. Laga mat, duka, duka av och ställa in i maskin och torka av. Vi vuxna tvättar och hänger upp, sedan sorterar var och en in sitt.

Tack! Jag försöker hjälpa till där jag hinner, så snart jag hinner. Men känner också att jag ju inte kan göra allt här hemma + jobba heltid osv. Det kommer göra att jag går in i väggen, vilket jag varit på väg tidigare med. Just själva plockandet efter lek osv, blir det också i den städdagen eller blir det plocka efter lek varje gång de byter lek osv? :) Är ju sådant jag vill få tips på hur jag kan få in det som rutin. 
  • Aliona

Jag kan bara svara för 7-åringen eftersom det är vad vi har. Han ska plocka undan på sitt rum varje kväll, lägga sina kläder i tvätten samt duka av efter sig vid måltiderna. Detta är krav som vi har.

Sen bjuder vi in till att hjälpa till med andra saker också, som att dammsuga ibland, hjälpa till att tömma diskmaskinen, vi lagar mat och bakar tillsammans, ställa in varor när vi handlat, tvätta fönster tillsammans, ta ut sopor osv. Det är inga krav, men vi förklarar att i en familj hjälps man åt, och han brukar godta det. Han hjälper inte till varje dag, men någon grej kanske varannan dag, och mer nu när vi är lediga. 

• Anonym (Gurkan)

I de åldrarna får man vara glad om de kan hålla reda på sina egna saker.

Börja med att lära dem plocka sina egna kläder ur den rena tvätthögen och para ihop sockar, till exempel.

Och sen kan det vara lättare att ha en uppgift alltid än att hålla reda på ett schema.

Vår son (normalstörd) fick t.ex.som ständig uppgift att ta ut ren disk ur diskmaskinen från 12 år och framåt. Om han var för långsam med att tömma fick  han också sätta in den smutsiga disk som tillkommit under tiden.

Han skulle också städa sitt eget rum, kunna sortera sin tvätt, hänga någon maskin tvätt i veckan och vika ihop/plocka åt sig sina egna kläder.

Han fick lära sig matlagning tidigt och ska alltid hjälpa till med maten- antingen är man med och lagar, dukar bordet och fixar grönsaker eller tar av och sätter in efter måltiden. Du vill kanske begränsa det till det största barnet just nu, men försök göra det till ett privilegium- man ska känna sig stor och duktig när man är med och lagar mat.

I ditt fall borde klart även ingå att hjälpa till med att sköta djuren.

Det finns hushållsappar där man kan dela ut uppgifter, vi har aldrig behövt det men det finns de som använder sånt.

Här är en som verkar ha en del användare:

boostifyapp.com/

• Anonym (Vettigt)
    Aliona skrev 2023-07-24 18:46:13 följande:

Jag kan bara svara för 7-åringen eftersom det är vad vi har. Han ska plocka undan på sitt rum varje kväll, lägga sina kläder i tvätten samt duka av efter sig vid måltiderna. Detta är krav som vi har.

Sen bjuder vi in till att hjälpa till med andra saker också, som att dammsuga ibland, hjälpa till att tömma diskmaskinen, vi lagar mat och bakar tillsammans, ställa in varor när vi handlat, tvätta fönster tillsammans, ta ut sopor osv. Det är inga krav, men vi förklarar att i en familj hjälps man åt, och han brukar godta det. Han hjälper inte till varje dag, men någon grej kanske varannan dag, och mer nu när vi är lediga. 

Det är vettiga krav då det är något som hänger med hela livet.
Svar på tråden Sysslor hemmavid