• Anonym (Hjälp)

Min dotter skär sig.

Igår berättade min 14 åriga dotter att hon skurit sig sedan en tid tillbaka. 
    Jag har inte haft någon misstanke överhuvudtaget och hon har skurit sig där det inte syns med kläder på.
    Hon säger själv att hon inte vet varför och vi ser inget mönster i det.
    Det kan vara på dagar och kvällar. 
    Själv säger hon att hon vill sluta med detta men att det inte går. 
    Vi kommer att kontakta BUP imorgon men jag vet ju hur köerna är där.
    Skolan börjar ju inte på ett tag och jag är väldigt rädd att det ska eskalera i väntan på att träffa skolkurator.
    Jag har hittat flera olika chattar som verkar bra,men fungerar det med ett barn som inte kan öppna sig?
    Hon är nämligen en extremt sluten och blyg tjej som har väldigt svårt att öppna sig även för mig som mamma. Hon har inga kompisar hon kan prata med detta om.
    Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg. Men jag vet att många varit i min maktlösa situation. 
    Vart började ni och hur har det gått?

• Svar på tråden Min dotter skär sig.
  • Anonym (f)

Jag som varit ett slutet barn tyckte det var betydligt enklare att öppna sig för mer okända :) Även idag, aldrig att jag skulle tala med min mamma om sånt.

• McIris

Arbetar som skolkurator och har träffat många elever som skär sig. Hon behöver hitta andra sätt och strategier att kanalisera stress och jobbiga känslor. Du ska kontakta primärvården i väntan på BUP. En psykologkontakt via vårdcentralen som ni kan träffa tillsammans samt om hon vill prata lite själv ändå. Psykologen kan dessutom skicka remiss till BUP så går det fortare. Kram!

• Anonym (Man 35år)
    Anonym (f) skrev 2023-07-23 09:51:16 följande:

Jag som varit ett slutet barn tyckte det var betydligt enklare att öppna sig för mer okända :) Även idag, aldrig att jag skulle tala med min mamma om sånt.

Samma här. 

Jag delar gärna inte med mig till släkt om mina känsligaste tankar och känslor. Det är enklare med min fru, men allt kan jag inte vara öppen mdd henne om heller, bla för att det kan komma ut, eller bli förlöjligad i vardagliga samtal. 

Jag kan däremot öppna upp mig lättare med främmande och särskillt professionella (psykolog, kurator).

Men självklart, från din sida som förälder så måste du fortsätta vara nära henne och ge henne mycket kärlek.

Finns det någon vuxen i er omgivning som hon öppnar sig för lite mer (en kompis eller någon far- eller morförälder)? Alltså i väntan på professionell hjälp. 

Hoppas det löser sig
    Kramar
  • Anonym (Man 35år)
    McIris skrev 2023-07-23 10:22:03 följande:

Arbetar som skolkurator och har träffat många elever som skär sig. Hon behöver hitta andra sätt och strategier att kanalisera stress och jobbiga känslor. Du ska kontakta primärvården i väntan på BUP. En psykologkontakt via vårdcentralen som ni kan träffa tillsammans samt om hon vill prata lite själv ändå. Psykologen kan dessutom skicka remiss till BUP så går det fortare. Kram!

Vad fint att du ger dina tips som professionell inom området. 

TS: kan du komma på något hon gillar extra mycket som hon kan hålla på med för att få ut sin stress? Skaffa husdjur, eller gå med i ridskola, eller simma etc.. Fråga henne dessutom
  • AnnaZL

Är det långa köer till bup skulle jag gå till privat psykolog, om du har ekonomisk möjlighet.

• Anonym (Man 35år)
    AnnaZL skrev 2023-07-24 09:49:16 följande:

Är det långa köer till bup skulle jag gå till privat psykolog, om du har ekonomisk möjlighet.

Mycket bra idé. 

Men otroligt tråkigt att det skall behövas, i Sverige 2023. Fattar inte varför vi annars betalar så mycket skatt för. 
Svar på tråden Min dotter skär sig.