Anonym (Arg) skrev 2023-07-22 00:16:57 följande:
Hon anser att han är skyldig henne pengar för det året. Sen att sonen bodde hos oss på heltid i 1,5 år när han var 12 och uppåt plus att hon har tagit hela barnbidraget sen deras separation när han var liten verkar inte vara något han vågar kontra med.
Jag har insett att sonen anspelar på sin pappas känslor. Får han inte pengar eller hjälp med något livsavgörande så blir han arg och hotar med att lämna.
Jag är så trött på min man.
Ok, din man verkar inte riktigt vilja konfrontera och är lätt att förtrycka. Men han kan åtminstone vägra betalning. Han behöver stöd för att våga det. Var du själv det stödet. Kan du få hjälp av någon i hans släkt?
Gällande sonen: så som du beskriver relationen, så kommer det här inte vara hans sista krav från farsan. Jag tycker att din man får sätta stop, men på ett vänligt sätt. Om det uppstår konflikt så skall det vara sonen som orsakar det, inte farsan. Då tror jag att det blir lättare för sonen att åter börja bli kompis med sin pappa efter att konflikten ha lagt sig.
Att kräva sin pappa på det här sättet, och hänga relationen på det, är närmast barnsligt. Hans pappa får vänligt förklara att man självklart hjälps åt med mindre summor eller vid akut behov, men att man förövrigt har skilda ekonomier.
Förklara för din man att det kommer fortsätta med andra krav om han inte tydligt sätter stop nu.
En annan väg är att ta in en jurist, hen kan räkna vilken förälder är skyldig den andre och med hur mycket. Det kanske blir mamman som är skyldig..
Andas djupt,
Lycka till!