• Anonym (jobbsökaren)

Hitta uppsägningstid (reglerad av kollektivavtal)

Jag har varit på mitt nuvarande jobb i snart ett år men han insett att det inte är rätt för mig så håller på att söka något nytt. På mitt tidigare jobb var jag 10+ år så där var det aldrig någon fråga om att jag hade 3 mån uppsägningstid men på det nuvarande är jag osäker på om det är 2 eller 3 mån när man jobbat drygt 1 år.

I anställningsavtalet står det inget specifikt, bara att det regleras av kollektivavtalet.

Borde det stå på företagets internportal eller behöver jag kontakta facket för att få ett svar? Jag vill helst inte prata med HR och avslöja att jag söker andra jobb innan jag faktiskt fått något.

• Svar på tråden Hitta uppsägningstid (reglerad av kollektivavtal)
  • LFF
    Anonym (jobbsökaren) skrev 2023-07-21 10:11:59 följande:
    Hitta uppsägningstid (reglerad av kollektivavtal)

Jag har varit på mitt nuvarande jobb i snart ett år men han insett att det inte är rätt för mig så håller på att söka något nytt. På mitt tidigare jobb var jag 10+ år så där var det aldrig någon fråga om att jag hade 3 mån uppsägningstid men på det nuvarande är jag osäker på om det är 2 eller 3 mån när man jobbat drygt 1 år.

I anställningsavtalet står det inget specifikt, bara att det regleras av kollektivavtalet.

Borde det stå på företagets internportal eller behöver jag kontakta facket för att få ett svar? Jag vill helst inte prata med HR och avslöja att jag söker andra jobb innan jag faktiskt fått något.

Kollektivavtalen brukar finnas på förbundens hemsida så det är bara att kika där. 
  • Anonym (Ellen)

De flesta kollektivavtal gå att få fram på nätet.
    Vad är det för sektor?

• Anonym (jobbsökaren)

Jag har testat att googla på alla sökord jag kommit på men inte hittat något om vad som faktiskt står i kollektivavtalet.

Det är privat sektor, jag tillhör Unionen.

Jag vet att mitt företag har diverse trevliga förmåner som facket förhandlat till sig, som t ex arbetstidsförkortning, om dem står det på internportalen.

• LFF
    Anonym (jobbsökaren) skrev 2023-07-21 11:29:40 följande:

Jag har testat att googla på alla sökord jag kommit på men inte hittat något om vad som faktiskt står i kollektivavtalet.

Det är privat sektor, jag tillhör Unionen.

Jag vet att mitt företag har diverse trevliga förmåner som facket förhandlat till sig, som t ex arbetstidsförkortning, om dem står det på internportalen.

www.unionen.se/rad-och-stod/om-kollektivavtal/sok-kollektivavtal

Antingen loggar du in och ser just ditt kollektivavtal, eller så scrollar du ner lite på sidan och söker på ditt företag. Du kan även se alla kollektivavtal per område i en lista.
  • LFF

Hos min fd arbetsgivare står det: 

10 Kap Uppsägning
    1 § Uppsägningstid

Beträffande uppsägningstid, se 11 och 33 b §§ lag (1982:80) om anställningsskydd.

Länk till lagen www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-198280-om-anstallningsskydd_sfs-1982-80/

Från lagen:
    Uppsägningstid

11 §   För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
       - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
       - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
       - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
       - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
       - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

13 §   Om arbetsgivaren har förklarat att arbetstagaren inte behöver stå till förfogande under uppsägningstiden eller en del därav, får arbetsgivaren från förmåner enligt 12 § första stycket avräkna inkomster som arbetstagaren under samma tid har förvärvat i annan anställning. Arbetsgivaren har också rätt att avräkna inkomster som arbetstagaren under denna tid uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning. Lag (1993:718).
  • Jemp

Du kan ju be HR om kollektivavtalet utan att ange varför.

• Anonym (jobbsökaren)
    LFF skrev 2023-07-21 11:35:25 följande:
    www.unionen.se/rad-och-stod/om-kollektivavtal/sok-kollektivavtal

Antingen loggar du in och ser just ditt kollektivavtal, eller så scrollar du ner lite på sidan och söker på ditt företag. Du kan även se alla kollektivavtal per område i en lista.
    Tack! Hjärta

Nu vet jag Glad
  • Anonym (Polle)

Bra att du hittade det, om du har andra liknande frågor så ring direkt till facket. Det är sånt man har det till, bland annat. 

• Anonym (JB)

Ring ditt fack och fråga bara. 

Svar på tråden Hitta uppsägningstid (reglerad av kollektivavtal)