Anonym (Sara) skrev 2023-07-20 01:59:34 följande:
Ni som har barn i början eller strax före tonåren!
Jag har en son som fyller 13 om två veckor.
Han har sen ett bra tag tillbaka vägrat följa med på utflykter osv.
Till och med en film som han tycker verkar bra, vill han inte se med mig.
Ser ju på Instagram hur mina vänners barn i samma ålder och äldre är med på familjeutflykter. Men min son vägrar, inget jag föreslår är kul, och han vill bara vara med sina vänner och deras intressen.
Är det någon mer som har barn som är så?
Men ja, alla blivande tonåringar i princip, gör så. Frigörelseprocessen som är helt naturlig.
En del hänger i lite längre än 13 år, men successivt får ungdomar andra intressen än att se familjefilmer och dylikt.
Vi har 5 ungdomar i hushållet och de har alla frigjort sig på olika vis under högstadietiden. Fullt rimligt och vettigt.. De har alla slutat se på tv/filmer med oss, de är på träning, sommarjobb, cyklar och badar med vänner - precis som det ska vara.
När de blivit några år äldre vill de spela sällskapsspel med oss ibland, t.o.m uppskattar att hänga med till tex mormor, vilket de kanske inte alltid haft lust med
Man måste inse att barn blir tonåringar och det är ibland lite som en annan "art"

. Man ska inte låsa fast dem, tvinga dem med på tex utflykt om de verkligen inte vill.
Våra äldsta är numera vuxna och man får då en vuxen-vuxenrelation till dem istället för vuxen-barnrelation, vilket är riktigt trevligt.