• Anonym (Vännen)

Vad göra åt oönskade råd vid utbrändhet?

Jag har gått in i väggen och blivit sjukskriven. En av mina närmsta vänner gick själv in i väggen för 2 år sen och gick i KBT i samband med det (hon är aningen frälst) kommer nu med en massa råd som inte passar mig och min situation alls. Jag förstår att hon har haft bra hjälp av sin terapeut men våra situationer är olika och skulle jag följa hennes råd skulle jag bli sjukare. Jag har försökt att förklara lite försiktigt men hon lyssnar inte riktigt. Hur får jag henne att förstå utan att såra henne?

• Svar på tråden Vad göra åt oönskade råd vid utbrändhet?
  • Anonym (Tydlighet)

Förstår hon inte så måste du tyvärr vara väldigt tydlig. Blir hon sårad så är det hennes problem! Säg som du har skrivit här; Tacka vackert för hennes omsorg och välmening men era situationer ser helt annorlunda ut, därför måste tackla ditt på ett annorlunda sätt än vad som funkade för henne!
    Jag är f.ö. i lite samma situation. Satan så många goda helt meningslösa råd man får!! "Ta promenader och uteslut gluten ur kosten så kommer du återfå livsglädjen!"..... Det är svårt att hålla sig trevlig ibland.
    Önskar dig all lycka!

• Anonym (E.)

Bäst att vara rak och tydligt och trevlig. Jag hade nog sagt

"Vad bra att KBT hjälpte för dig, så bra när man hittar något som faktiskt funkar för en. Men min och din situation är olika och jag funkar på lite annat sätt. Menar inte att någons situation är mer eller mindre jobbig men de är olika. Jag är jätte tacksam för dina råd och vet att du menar väl. Ska komma ihåg detta med KBT ifall det skulle bli aktuellt, men just nu måste jag få återhämta mig och testa de åtgärder som jag själv och min läkare tror kan funka utifrån min situation och hur jag är." Men jag vill gärna ha kärlek och stöttning ifrån dig.

Vet inte. Kanske något i den stilen. Kanske skönt att skriva till henne om du tycker det är jobbigt att ta det ansikte mot ansikte. Tror det är en ganska mänsklig och naturlig reaktion att ge råd till de vi tycker om speciellt om man har liknande erfarenhet och blivit hjälpta av nåt. Ibland behöver vi bara kärlek och stöttning av vår omgivning, prata med någon, bolla tankar, hjälp med saker i livet osv inte en massa recept på hyr vi ska bli bra igen. Blir jobbigt.

• Anonym

Man låter det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Man kan kommentera det med ett avmätt

"Ja, det blir nog bra"

Och sedan börja prata om ett annat ämne

Svar på tråden Vad göra åt oönskade råd vid utbrändhet?