• Anonym (Ledsen)

Kan man göra slut med sin mamma?

För att fatta mig lite kortare, så är det som så att jag och min mor har aldrig riktigt kommit överens. Har aldrig känt någon kärlek av henne och hon behandlar mig helt annorlunda än mina andra syskon. När jag var liten så blev jag mobbad och slagen, men min mamma ingrepp aldrig och undanhöll för min pappa som var mycket på resande fot. Vid 20 år ålder valde jag att flytta på min hemstad många mil ifrån för att bygga upp ett nytt liv. När jag flyttade så lovade jag mig själv att aldrig bli som min mamma. Det har jag hållit efter 37 år, har haft kontakt med min mamma hela tiden. Hon har försökt att tala om hur värdelös jag är, men jag har alltid stått på mig. Har hjälpt henne i vått och torrt fast jag själv har haft jobbigt med mina barn som har mått dåligt. Nu den senaste tiden har mamma blivit dålig, hon har kraftiga humörsvängningar och förstår inte att hon inte klara saker. Hon kan ringa min bror och tala om för honom vilken hemsk människa jag är och sen två timmar senare ringer hon till mig och är så trevlig så. Nu har hon hamnat akut på ett korttidsboende för utredning om hon klara sig hemma. När jag kom dit idag, fick jag höra av personalen att min mamma pratar skit om mig och även grannar har uttryckt hur jag kan vara så elak. Jag som själv arbetar inom vården förstår ju att det ligger någon bakomliggande sjukdom hos henne. I dag när jag var där vände hon ryggen till och visade klart och tydligt att hon inte ville ha mig där, så jag gick. Hon ringde min bror och talade om hur jag kom och styrde och ställd å skrek, vilket jag inte gjorde. Hon skrek till min bror jävla snorungar och la på luren. Nu i morgon har vi vårdplanering vilken jag bävar för eftersom det är jag som får ta skiten och min bror är med på telefonen. Just idag hade jag önskat att jag hade gjort slut med mamma när jag var 20 år. För jag har haft det tufft med henne fast jag har alltid stått på mig. Men ibland undrar jag hur mycket man ska behöva ta emot från sina föräldrar och även om man inte är frisk?ska man orka ta allt. Ärligt jag vet inte om jag kommer göra det. 

• Svar på tråden Kan man göra slut med sin mamma?
  • Anonym (!!!)

Jag skulle ha kunnat skriva exakt samma som dig med undantag för att hon inte skulle vända mig ryggen om jag åkte dit. Eller försökt säga att jag är värdelös. Där hade min gräns gått..
    Är hon dement eller har alzheimers?  Psykisk sjukdom? Då kanske jag hade stått ut. 

Måste du vara med på planeringen? Räcker det inte med din bror? Jag hade inte ansträngt mig överdrivet mycket för någon som behandlat mig så där men om det finns sjukdom med i bilden hade jag inte ?gjort slut?. En dag är hon borta..

• Anonym

Hon verkar starkt påverkad av sjukdom.
    Efter vårdplaneringen behöver du inte göra så mycket mer. Efter det kommer personal ta hand om din mamma. 

• Anonym

Om du är med på vårdplaneringen och din mamma blir hysterisk så hjälper  det ju personalen att se hur dålig hon är och chanserna till att hon får boende med personal ökar. Och efter det behöver du inte hjälpa henne. 

Svar på tråden Kan man göra slut med sin mamma?