Fördelar med att ha syskon?
Är gravid med mitt andra barn. Vilka fördelar med syskon finns det tycker ni? Det kommer skilja fyra år. Just nu är jag inne i att mest se det jobbiga med två barn, så please hit me med allt det positiva!
Är gravid med mitt andra barn. Vilka fördelar med syskon finns det tycker ni? Det kommer skilja fyra år. Just nu är jag inne i att mest se det jobbiga med två barn, så please hit me med allt det positiva!
Om man bortser från hur ballt jag tyckte att det var att vara gravid igen och ha ett litet barn hemma så är det helt klart att se interaktionen mellan barnen.
Det yngre barnet har inte bara föräldrarna som visar omtanke och som hen lär sig saker av utan även en storebror.
Och att bli storebror fick vår äldsta att växa en halvmeter
Vi har långt mellan barnen så de har aldrig "lekt" med varandra. Så jag kan inte säga att jag kan få en lugn stund när de leker eller att de leker med samma saker och delar intressen - inte alls.
Men jag har syskon själv som jag står hyfsat nära och från de relationerna så handlade det ju mycket om att aldrig vara ensam. Alltid ha någon. Ha en vän som vuxit upp under exakt samma förutsättningar som en själv och med samma referenser. Sånt som bara vi inom familjen kände till och kunde skratta åt.
Vi hjälpte varandra med läxor, lånade kläder av varann, spelade spel och lekte. Nu som vuxna kan vi bolla frågor kring våra egna barn, träffas på helger och somrar, vi är fler som hjälps åt när det ska fixas presenter till föräldrar och mor/farföräldrar. Det är som vänner som man alltid har liksom. Vänner kan man träffa inom alla möjliga områden av ens liv, inom jobb, hobbys osv. Men syskonen blir liksom "gratiskompisar". Om man har bra relationer vill säga, det behöver ju inte alls bli så. Och jag är definitivt inte lika nära alla mina syskon (vi är fyra). Men man har mer eller mindre intensiv kontakt i perioder och man finns alltid där. Det hoppas jag kan utvecklas mellan mina barn också så småningom trots att det diffar en del i ålder.
Mina barn är så tätt födda att dom går i samma klass. Jag har en av varje och dom har verkligen alltid varit varandras bästa vänner. Gör allt ihop tros att dom är väldigt olika.
Det var jättejobbigt med två småbarn så vi var föräldralediga samtidigt i ett år med andra barnet ( sedan var vi lediga med vars ett år själv så 3 år totalt) Det var bra att vara två vuxna första året.
Jag kommer från en stor familj och har alltid vetat att om jag kunde/ville ha barn så skulle jag sikta på flera. Inte lika många som vi var (6 stycken) men 2-3 stycken.
Jag har haft en så himla stor glädje av mina syskon, både under min uppväxt och nu när vi alla är vuxna. Jag vill att mina barn ska få den möjligheten. Det finns inga garantier att de får en fin relation livet ut men just nu, när de är små, så är de varandras bästa vänner.
Från stunden lillasyster kom till världen så har min äldsta älskat henne. De älskar att umgås och är så fina mot varandra.