• Anonym (Hjälp!)

Arbetslös och sjuk. vad kan jag söka för ersätrning?

Jag har fått en komplikation av min typ 1 diabetes som gör att jag inte kan arbeta som det är just nu pfr både min psykiska och fysiska hälsa. Jag har inte haft ett fast jobb ännu i livet. endast några kortare timvikariat inom vården (på ca 2-3 månader vatje gång). Sen har jag varit mammaledig med 4 barn utöver det. 
    Jag  och min läkare ska skriva ihop ett intyg till försäkringskassan på måndag, men vad ska jag söka för ersättning? Är helt förvirrad!? Är inskriven på AF och är 32 år. 

• Svar på tråden Arbetslös och sjuk. vad kan jag söka för ersätrning?
  • Anonym (-)

Spontant tänker jag att du ska söka sjukpenning, vilket i värsta fall skulle kunna vara/bli sjukpenning i särskilda fall på 160:- per dag.

• Anonym (Jaha)

Orkar ta hand om fyra småbarn men inte jobba. Ja jo så kan det ju också vara. 

Hur har du tänkt kring din SGI innan du skaffade fyra barn?

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (-) skrev 2023-07-14 20:39:44 följande:

Spontant tänker jag att du ska söka sjukpenning, vilket i värsta fall skulle kunna vara/bli sjukpenning i särskilda fall på 160:- per dag.

Ja det var det jag lutar mot också att det kan bli
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-07-14 20:47:27 följande:

Orkar ta hand om fyra småbarn men inte jobba. Ja jo så kan det ju också vara. 

Hur har du tänkt kring din SGI innan du skaffade fyra barn?

Klart ett litet nättroll ska uttala sig om något dom inte vet eller ens har något med att göra... 
    frågade jag efter det i tråden eller? nej precis. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-07-14 20:53:30 följande:
    Ja det var det jag lutar mot också att det kan bli
    Det framgår inte i din trådstart att du haft aktivitetsersättning fram tills du fyllde 30 eller att du har skyddat din SGI? Det har du alltså?
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Kim) skrev 2023-07-14 20:59:59 följande:
    Det framgår inte i din trådstart att du haft aktivitetsersättning fram tills du fyllde 30 eller att du har skyddat din SGI? Det har du alltså?
    Har inte haft aktiviitetsersättning. 
  • Anonym (f)

Om du inte har en skyddad sqi är det försörjningsstöd

• Anonym (f)

Om du nu inte tänker vara "permanent sjukskriven", tappat ordet för vad som är vad.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-07-14 21:02:47 följande:
    Har inte haft aktiviitetsersättning. 
    Då kan du inte få sjukpenning i särskilda fall.

Det finns ingen ersättning du kan få ifrån Försäkringskassan utan tyvärr är det försörjningsstöd som du får vända dig till i så fall. Om du har rätt till det förstås, är du ensamstående?

Såvida det inte är sjukersättning du ska ansöka om men det låter det inte som? Dvs att du är permanent sjuk och inte har någon som helst arbetsförmåga inom överskådlig framtid.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Kim) skrev 2023-07-14 21:14:31 följande:
    Då kan du inte få sjukpenning i särskilda fall.

Det finns ingen ersättning du kan få ifrån Försäkringskassan utan tyvärr är det försörjningsstöd som du får vända dig till i så fall. Om du har rätt till det förstås, är du ensamstående?

Såvida det inte är sjukersättning du ska ansöka om men det låter det inte som? Dvs att du är permanent sjuk och inte har någon som helst arbetsförmåga inom överskådlig framtid.
    Aha okej, aj då... inte kul att behöva vända sig dit. Jag har skilt mig nyligen och har barnen varannan vecka. 
    Nej jag har ingen sjukdom som gör att jag inte kan komma att bötja jobba senare, det är bara just nu som jag inte alls är som förut i fysiken känner jag och har inte hittat en medicin som funkar ännu för mig och mina besvär. Känner en oerhörd stress över ekonomin så klart.. är samtidigt rädd för att inte kunna hålla ihop om jag börjar jobba i det här skicket...
  • Anonym (f)

Jag har alltså försörjningsstöd och är sjukskriven. Inte kul men bra att alternativet finns :)

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (f) skrev 2023-07-14 22:33:02 följande:

Jag har alltså försörjningsstöd och är sjukskriven. Inte kul men bra att alternativet finns :)

Okej. Men vad har dom för krav? Har hört det är ganska jobbigt att gå på försörjningastöd och att dom är rätt hårda, stämmer det? 
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (f) skrev 2023-07-14 22:33:02 följande:

Får du "bara" försörjningsstöd?
  • Anonym (f)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-07-14 22:35:29 följande:
    Okej. Men vad har dom för krav? Har hört det är ganska jobbigt att gå på försörjningastöd och att dom är rätt hårda, stämmer det? 

Är inte så farligt som vissa påstår men min nuvarande handläggare är helt ok, en del saker att komma ihåg att skicka in varje gång men glömmer jag kan det kompletteras via mejl vanligtvis.

Jag har enbart försörjningsstöd då jag ej har rätt till bostadsbidrag.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (f) skrev 2023-07-14 22:41:36 följande:

Är inte så farligt som vissa påstår men min nuvarande handläggare är helt ok, en del saker att komma ihåg att skicka in varje gång men glömmer jag kan det kompletteras via mejl vanligtvis.

Jag har enbart försörjningsstöd då jag ej har rätt till bostadsbidrag.

Jag förstår. Förlåt detta kanske är personligt, men vad får du ut varje månad med försörjningsstöd? Du måste inte hålla på och söka massa jobb samtidigt som du har det? 
  • Anonym (Jisses)

Så du har skaffat fyra barn i en relation som inte är stabil nog att hålla längre än att du skiljt dig när du är 32 år, ingen rejäl utbildning och aldrig jobbat på ett fast jobb.kronisk sjukdom dessutom. Klokt och ansvarstagande, verkligen. 

helt obegripligt vad vissa satsar på att utnyttja samhällets skyddsnät istället för att ta eget ansvar. 

• Anonym (f)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-07-15 23:18:24 följande:
    Jag förstår. Förlåt detta kanske är personligt, men vad får du ut varje månad med försörjningsstöd? Du måste inte hålla på och söka massa jobb samtidigt som du har det? 

Det går lätt att söka upp, beror på ev mediciner som jag lagt ut för och jag har inte barn.

Nej inte medans jag har sjukskrivning i grunden

• Citronella

Som andra säger är det försörjningsstöd (socialbidrag alltså) som du får söka.

Svar på tråden Arbetslös och sjuk. vad kan jag söka för ersätrning?