• Loreena1

Fel vecka clear Blue digital med veckoindikator

Jag är gravid i v. 7+3. Jag är säker på veckan eftersom att vi gjort IVF. 
    Jag har inte haft så mycket symptom den här graviditeten och de senaste 10 dagarna har symptomen minskat.

I morse tog jag ett clear Blue digital med veckoindikator och den visade v. 2-3. 

Är det kört nu? Den borde ju rimligtvis visa v. 3+.

Vi har ett vul på måndag.  

• Svar på tråden Fel vecka clear Blue digital med veckoindikator
  • Maymom

Det är inte kört innan du sett hur det ser ut på måndag. Men du har ju rätt i att det borde visa 3+ om du är så långt gången.
    håller tummarna för att testet visar fel och att ni får se hjärtat slå på måndag.

• svansmamman

Har du följt graviditeten i övrigt med cbs digitala test med veckoindikator, eller tog du ett för första gången nu? För det fall du inte testat och följt med dessa test under graviditeten, utan testade för första gången nu, kan det kanske vara tal om hook effect. Dvs att koncentrationen gravidhormon är så stor att testet slår bakut. Det man kan testa göra är att spä ut urinen med lite vatten och därefter doppa stickan, skulle det handla om att du är så pass långt gången att urinen är för koncentrerad kommer testet visa fler veckor med den utspädda urinen. 

De gånger jag varit gravid, och graviditeten gått vägen, har jag fått 1-2 i veckor vid BIM och sedan +3 veckor en vecka därefter (dvs vecka 5). Eftersom jag inte testat tätare vet jag ju inte om testet slagit om tidigare än så. Det jag däremot vet är att de gånger graviditeten slutat med missfall, vilket varit tre gånger, har ökningen varit från 1-2 veckor vid BIM och sedan 2-3 veckor en vecka senare. Därefter har testet aldrig ökat. Så har det varit både vid mina missfall samt MA. 

Förhoppningsvis är det bara hook effect för dig, men det är klart att det finns en risk att det skulle vara ett MA. Jag håller tummarna för det förstnämnda! Hjärta

• Loreena1

Okej! Det låter ju hoppfullt!
    Det var första gången jag testade med veckoindikator, men jag håller tummarna att det beror på för hög hcghalt då. 

• cutepenguin

Det står även att man inte ska använda CB veckoindikator efter vecka6, eller ja, det står att den då kan ge oväntat resultat. 

• svansmamman
    Loreena1 skrev 2023-07-14 16:27:20 följande:

Okej! Det låter ju hoppfullt!
    Det var första gången jag testade med veckoindikator, men jag håller tummarna att det beror på för hög hcghalt då. 

Då tror jag verkligen på hook effect! Uppdatera gärna hur det går, oavsett om du testar igen med utspädd urin eller om du väntar till ultraljudet till veckan! ❤️
  • Loreena1

Vi gjorde ett ultraljud idag och vi fick se ett livligt hjärta slå! Så nog är jag gravid ändå trots minskade symptom och konstiga resultat på clear Blue ☺️🙏

• svansmamman
    Loreena1 skrev 2023-07-17 13:33:00 följande:

Vi gjorde ett ultraljud idag och vi fick se ett livligt hjärta slå! Så nog är jag gravid ändå trots minskade symptom och konstiga resultat på clear Blue ☺️🙏

Men så härligt att höra, då var det bara den ökade mängden hormoner som ?förstörde? för testet. Grattis, nu håller vi tummarna att det går hela vägen! ❤️
  • Samanta245
    Loreena1 skrev 2023-07-17 13:33:00 följande:

Hoppas samma händer mig. Jag är så ledsen. Jag gjorde ett test i morse och det visade 2-3. Jag är gravid i vecka 7+0
  • cutepenguin
    Samanta245 skrev 2025-03-29 10:13:29 följande:
    Hoppas samma händer mig. Jag är så ledsen. Jag gjorde ett test i morse och det visade 2-3. Jag är gravid i vecka 7+0

Visade det 3+ någon gång? Annars kan det absolut bero på att du är för långt gången och hormonerna spökar med testet.

• Anonym (X)
    Samanta245 skrev 2025-03-29 10:13:29 följande:
    Sluta ta graviditetstest om du redan VET att du är gravid. 
    De är till för att bekräfta, inte uppföljning.

Dessutom så står det att du inte ska använda testen efter v6 för att du kan få fel resultat. Läskunnighet är viktigt om man ska bli förälder.
  • Daphodil
    Anonym (X) skrev 2025-03-29 18:59:04 följande:

Dessutom så står det att du inte ska använda testen efter v6 för att du kan få fel resultat. Läskunnighet är viktigt om man ska bli förälder.
    Tror empati är ännu viktigare som medmänniska 
  • Anonym (X)
    Daphodil skrev 2025-03-29 19:05:44 följande:
    Tror empati är ännu viktigare som medmänniska 
    Tror du att något barn gynnas av att någon nojjig morsa ger felbehandling av medicin senare för att de inte kan läsa på paketet med ipren?
  • Samanta245
    Anonym (X) skrev 2025-03-29 18:59:04 följande:

Jag skulle inte testa igen.  Jag gjorde det för att jag blev orolig efter tidigt ultraljud vid vecka 6.  Hon som undersökte kunde inte se fostret.  Hon sa att det är för tidigt eller kan det vara utomkvedshavandeskap. Jag tänkte då på utomkvedshavandeskap och därför gjorde ett test för att se om hormonet har ökat.  Har man lågt hcg kan det betyda utomkvedshavandeskap i värsta fall. 
Svar på tråden Fel vecka clear Blue digital med veckoindikator