• Bejje

Jobba för Foodora

Jag har ett normalbetalt jobb inom IT. Jag är absolut inte överklass på något sätt utan tjänar ganska dåligt för mitt yrke, men ändå rätt normal lön sett över alla klasser.

Min fru drar nästan inte in några pengar alls då hon varit både sjukskriven en lång tid och sedan blivit av med mycket av ersättningen.

Hon har vissa psykiska problem som gör att hon har svårt att få ett jobb, så nu funderar vi på att jobba extra för Foodora på ledig tid för att dra in lite extra.

Tanken är att jag kör och hon hoppar ur och går och levererar.

Jag slösar ofta bort min lediga tid på rätt onödiga saker ändå och har inget mot att köra bil, så kan lätt göra det några timmar per vecka eller mer om det som nu snart är semester.

Har också elbil och laddar extremt billigt, så det kommer inte kosta mycket att leverera.

Vad tror ni om den saken. Är det vansinne eller kan det vara en bra idé?

Har ju inte blivit anställd än, bara sökt,så det kanske inte ens blir något utav det, men vi får väl se. 

Har vi några här som har erfarenhet av det? Förstår att det måste vara jävligt jobbigt att ha som enda jobb, men nu är jag bara ute efter att dra in lite extra pengar, inte att ha som huvudjobb.

• Svar på tråden Jobba för Foodora
  • November Rain

Tänk nu också på att nu höjer du din månadsinkomst, och ska lägga den på din fasta lön och skatta mer. Annars kommer det på nästa deklaration och blir kvarskatt.

• Brattman
    November Rain skrev 2023-07-31 23:37:41 följande:

Tänk nu också på att nu höjer du din månadsinkomst, och ska lägga den på din fasta lön och skatta mer. Annars kommer det på nästa deklaration och blir kvarskatt.

Som jag uppfsttade saken, var det hans fru som tog jobbet på Fodora, och han själv endast följde med och skjutsade sin fru. Då påverkas inte hans egen inkomst eller skatt.
  • Aniiee
    Brattman skrev 2023-08-01 11:18:22 följande:
    Som jag uppfsttade saken, var det hans fru som tog jobbet på Fodora, och han själv endast följde med och skjutsade sin fru. Då påverkas inte hans egen inkomst eller skatt.
    Nej, men hennes ryker all världens väg och de blir skyldiga försäkringskassan....
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • November Rain
    Brattman skrev 2023-08-01 11:18:22 följande:
    Då ber jag dig läsa inlägg #14 eller #21 igen.
  • Brattman
    November Rain skrev 2023-08-01 11:45:45 följande:
    Då ber jag dig läsa inlägg #14 eller #21 igen.
    Ok, då missuppfattade jag saken. 
    I så fall gäller det att hålla koll på om din din sammanlagda årsinkomst riskerar överstiga brytpunkten på 624.000 kr och du får en marginalskatt på över 50 %. 
    I så fall kan det vara lönsamt med löneväxling hos din ordinarie arbetsgivare.
  • Tusselina

Ja det hör är ju dumt på alla möjliga sätt men då främst risken att bli föremål för bidragsbrotts granskning för frun. 

Det är inte så ovanligt att försäkringskassan får tips och de har även dragit in och krävt tillbaka retroaktivt med basis på folk som bloggat. Det här är ju dessutom faktiskt arbete oavsett vem som står på kontraktet. Dessutom blir det ett försäkringsmässigt problem om något händer, någpt jag gissar foodora inte direkt skulle gilla, mycket troligt även privata försäkringar ni har inte gäller med ett sådant upplägg. 

Hoppas du även kollade upp reglerna angående bisyssla på din huvudanställning då reglerna varierar där  Vissa är du skyldig att anmäla sådan och få godkänd innan du börjar och kan vara skäl för avsked om det inte görs  En del missar det då det är mer vanligt att det bara gäller konkurrerande verksamhet  

Men nu lyssnar ju inte TS på sådant, men kom i alla fall ihåg att du kan behöva jämka även om du inte ändrar brytpunk. Generellt om man har två arbeten behöver man göra det då skatten blir annorlunds på extra arbetet. Störst skillnad gör om båda på normalt sätt gör grundavdrag, men minns Skatteverket sa det även är en mindre % skillnad också när jag sist hade två. Fick en hel del kvarskatt en gång trots att ena bolaget var dotterbolag till det andra och därmed visste om att jag jobbade åt båda och hur mycket. 

• gröna
    Aniiee skrev 2023-08-01 11:35:53 följande:
    Nej, men hennes ryker all världens väg och de blir skyldiga försäkringskassan....
    Men om jobbet står på frun får försäkringskassan reda på det på något sätt då eller hur går det till?
  • Bejje
    November Rain skrev 2023-07-31 23:37:41 följande:

Jag skattar redan mer medvetet på mitt vanliga yrke än jag behövergöra.
    Har medvetet sagt till HR at jag vill skatta 500 kr mer per månad.
     Ska ny höja det till 700 kr tänkte jag för att ta i höjd för att jag får betala 50% skatt på en del av inkomsten.
  • Bejje

Hittils har det bara varit jag själv som gjort något i princip alls.

hde inte räknat meed det, men borde ha gjort det då jag borde känna min fru vid det här laget.

Hon har varit sjukskriven så länge och försökt jobba flera gånger, men inte klarat av det om och om igen.

Denna gång blev samma. Jag har gjort allt jobb, hon har bara suttit med i bilen.

Hon har gjort 1 leverans av kanske 50 st vid det här laget, så jag har gjort allt ändå.

Men jag uppskattar ändå at hon åker med och är moraliskt stöd och har koll på naiviveringen osv.

Dessutom tvingas man ibland parkera där man inte får parkera för att alternativet är att man står så långt borta att det tar för lång tid. Men tar det 3 minuter så är det oftast ingen fara, men har jag bilen igång och frun i bilen så minskar risken för böter misstänkeer jag.

• Tusselina
    Bejje skrev 2023-08-02 23:03:20 följande:

Hittils har det bara varit jag själv som gjort något i princip alls.

hde inte räknat meed det, men borde ha gjort det då jag borde känna min fru vid det här laget.

Hon har varit sjukskriven så länge och försökt jobba flera gånger, men inte klarat av det om och om igen.

Denna gång blev samma. Jag har gjort allt jobb, hon har bara suttit med i bilen.

Hon har gjort 1 leverans av kanske 50 st vid det här laget, så jag har gjort allt ändå.

Men jag uppskattar ändå at hon åker med och är moraliskt stöd och har koll på naiviveringen osv.

Dessutom tvingas man ibland parkera där man inte får parkera för att alternativet är att man står så långt borta att det tar för lång tid. Men tar det 3 minuter så är det oftast ingen fara, men har jag bilen igång och frun i bilen så minskar risken för böter misstänkeer jag.

Med tanke på att det normalt sett finns förbud mot tomgångskörning längre än 1 minut inom tättbebyggt område så leder det snarare till högre böter om du blir kontrollerad om du lämnar bilen igång. 
  • Bejje
    Tusselina skrev 2023-08-03 12:07:51 följande:
    Med tanke på att det normalt sett finns förbud mot tomgångskörning längre än 1 minut inom tättbebyggt område så leder det snarare till högre böter om du blir kontrollerad om du lämnar bilen igång. 
    Jag har elbil, så tomgångskörning "existerar" inte :D
Svar på tråden Jobba för Foodora