• sandrabeerg

    Mycket och tidiga sammandragningar- stå ut med oron.

    Jag är u vecka 22 och har mycket och ibland regelbundna sammandragningar. Vissa gör även ont. Dessa kommer lika gärna, eller kanske till och med oftare, i vila som i rörelse. Livmodertappen är mätt och ska mätas igen så sjukvården gör vad de kan. Men, jag har oerhört svårt att hantera oron kring detta. Är det någon här med liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Mycket och tidiga sammandragningar- stå ut med oron.
  • Anonym (Ont)

    Jag hade sd redan då också. Ibland så onda att jag spontant sa Aj!. Hur täta minns jag inte, men varje dag. Mycket värre av ansträngning. Var orolig med båda barnen att jag skulle föda i förtid, men icke då. Första född v.39 och andra v.41.
    Bra att de har koll på dig!

  • sandrabeerg
    Anonym (Ont) skrev 2023-07-13 13:26:37 följande:

    Jag hade sd redan då också. Ibland så onda att jag spontant sa Aj!. Hur täta minns jag inte, men varje dag. Mycket värre av ansträngning. Var orolig med båda barnen att jag skulle föda i förtid, men icke då. Första född v.39 och andra v.41.
    Bra att de har koll på dig!


    Tack för dina erfarenheter! Minns du hur tidigt det började?
  • Anonym (Ont)
    sandrabeerg skrev 2023-07-13 13:28:05 följande:
    Tack för dina erfarenheter! Minns du hur tidigt det började?
    Nånstans vid v.22 om jag minns rätt. Prata med Mvc om din oro tycker jag!
  • sandrabeerg
    Anonym (Ont) skrev 2023-07-19 14:14:28 följande:
    Nånstans vid v.22 om jag minns rätt. Prata med Mvc om din oro tycker jag!
    Tack, jag ska regelbundet få tappen mätt. I övrigt är det inte så mycket de kan göra tyvärr. Håller bara tummarna att den inte har minskat till mätningen på fredag
  • Anonym (Ont)

    Jag håller självklart tummarna också! Oro som gravid har jag stor förståelse för. Haft flera riskgraviditeter.

  • sandrabeerg
    Anonym (Ont) skrev 2023-07-19 14:49:21 följande:

    Jag håller självklart tummarna också! Oro som gravid har jag stor förståelse för. Haft flera riskgraviditeter.


    Tack! Det är verkligen slitigt
     
  • Frusan

    Hur har det gått för dig? Jag har mkt sammandragningar och är nu i v 23+0. Har varit in och kollat upp det två gånger och allt ser fint ut och de vet inte varför jag har så mkt sammandragningar. Här är det också ofta och även i vila. Men inga bakterier hittade, tappen ser bra ut osv.

  • sandrabeerg

    Det har lugnat sig lite under ledigheten men det är fortfarande mycket. Jag har fått adalat utskrivet som verkar hjälpa till viss del. Men vissa timmar är det många och ganska kraftiga. Men det är ett gott tecken att du har blivit kollad och inget har hänt! 

  • Frusan
    sandrabeerg skrev 2023-08-15 12:27:47 följande:

    Det har lugnat sig lite under ledigheten men det är fortfarande mycket. Jag har fått adalat utskrivet som verkar hjälpa till viss del. Men vissa timmar är det många och ganska kraftiga. Men det är ett gott tecken att du har blivit kollad och inget har hänt! 


    Skönt att det blivit lite bättre men jobbigt att de ändå fortsätter trots behandling. 


    Hade ganska mkt med första dottern också men då efter v 30 och det känns betydligt bättre. Nu när det stökar på så känns det lite väl tidigt, men väldigt skönt att man är välkommen in och kolla upp det så att det blir lite paus från oron iaf. 

  • fjanten

    Haft mycket med mina tre första ca från vecka 16 och frammåt, de har födds fullgångna allihop. Vecka 40+6, 37+0 och 37+6. Mina yngsta två hade jag inte så mycket sammandragningar, men de föddes pangbom prematurt i vecka 33+2 och 32+2, utan tidigare tillstymmelse till att något skulle dra igång.

Svar på tråden Mycket och tidiga sammandragningar- stå ut med oron.